Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg ikke gidder å installere win 95 bare for å sjekke det så vet jeg ikke hvorfor du får feil, kanskje noen andre her vet det. Er det ingen "help" i win95? Funker uansett i DOS 6.22 og XP, det har jeg sjekket :) Trodde det funket på alle i mellom også, men men....

Lenke til kommentar

Skriver du "help" i kommandolinja, får du faktisk hjelp.

Assembly bøker er veldig elektronisk faglig bøker, du finner ikke "Macro Assembly for Dummies" fordi det er en motsigelse. Det er en fordel å vite alt om logiske kretser og hvordan prosessoren faktisk behandler binære tall.

Assembly i seg selv er vel egentlig ikke så hardt å lære seg (men det er mye pugging :-? ) 200 forskjellige funksjoner (hvorav 20-40 som du bruker ofte)

Et råd: Det er ikke noe vits i å lære seg det med segment og offset lenger, det kan nemlig ta litt tid å forst, og du vil sannsynligvis aldri få praktisk bruk for det (med mindre du lager 16-bits programmer) men nesten alle tutorialer er skrevet i 1994 (rundt der)

For de som ikke vet hva segment og offset er:

Da Intel lanserte x86 instruksjonssettet, fant de ut at de ikke kunne adressere mer en 65536 byte med RAM, så istedet for å lage en 32-bits prosessor, laget de en prosessor som kunne adressere opp til 1 MB ved å bruke 20 bit, Segment og offset. Segment deler minnet opp, og offset er mindre tall innenfor hvert segment.

32-bit prosessorer kan adressere 4 mrd. byte med RAM

På grunn av operativ systemet og BIOS sine funksjoner blir lagt i eget minneområdet er dette redusert til 2 mrd. byte (altså siste bit ikke i bruk)

Du kan få Windows til å adressere 3 GB med RAM ved å sette på en boot option.

Jeg skriver fortsatt for mye uinterresant :-?

Lenke til kommentar

Ja, det er en skam, men Microsoft har sviktet Windows 95 og Windows 98 ved å ikke implementere 'help'-kommandoen i DOS. Virkelig en skam. Ønsker du dermed hjelp med noe, kan du jo kanskje spørre Rutebilen; den kan ta deg til uante steder, hvor det finnes mengder av kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...