<BøNilzen> Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 ikke? merklig. Du står i ett dos vindu og skriver help/hjelp og ingenting skjer? Ikke "Command not found" heller? Jo, "ugyldig kommando eller filnavn" kommer Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Siden jeg ikke gidder å installere win 95 bare for å sjekke det så vet jeg ikke hvorfor du får feil, kanskje noen andre her vet det. Er det ingen "help" i win95? Funker uansett i DOS 6.22 og XP, det har jeg sjekket Trodde det funket på alle i mellom også, men men.... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Skriver du "help" i kommandolinja, får du faktisk hjelp. Assembly bøker er veldig elektronisk faglig bøker, du finner ikke "Macro Assembly for Dummies" fordi det er en motsigelse. Det er en fordel å vite alt om logiske kretser og hvordan prosessoren faktisk behandler binære tall. Assembly i seg selv er vel egentlig ikke så hardt å lære seg (men det er mye pugging :-? ) 200 forskjellige funksjoner (hvorav 20-40 som du bruker ofte) Et råd: Det er ikke noe vits i å lære seg det med segment og offset lenger, det kan nemlig ta litt tid å forst, og du vil sannsynligvis aldri få praktisk bruk for det (med mindre du lager 16-bits programmer) men nesten alle tutorialer er skrevet i 1994 (rundt der) For de som ikke vet hva segment og offset er: Da Intel lanserte x86 instruksjonssettet, fant de ut at de ikke kunne adressere mer en 65536 byte med RAM, så istedet for å lage en 32-bits prosessor, laget de en prosessor som kunne adressere opp til 1 MB ved å bruke 20 bit, Segment og offset. Segment deler minnet opp, og offset er mindre tall innenfor hvert segment. 32-bit prosessorer kan adressere 4 mrd. byte med RAM På grunn av operativ systemet og BIOS sine funksjoner blir lagt i eget minneområdet er dette redusert til 2 mrd. byte (altså siste bit ikke i bruk) Du kan få Windows til å adressere 3 GB med RAM ved å sette på en boot option. Jeg skriver fortsatt for mye uinterresant :-? Lenke til kommentar
Rutebil Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Ja, det er en skam, men Microsoft har sviktet Windows 95 og Windows 98 ved å ikke implementere 'help'-kommandoen i DOS. Virkelig en skam. Ønsker du dermed hjelp med noe, kan du jo kanskje spørre Rutebilen; den kan ta deg til uante steder, hvor det finnes mengder av kunnskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå