Gå til innhold

Manfrotto stativ til 350D

Anbefalte innlegg

Ønsker et robust stativ til mitt 350D som er handterbart og kan bæres med på tur i fjell å fjøre. Har sett på et Manfrotto 718SHB kit til 899,- på elkjøp men likte ikke stativhodet. En kollega har et 055PROB med 141RC men dette blir for svært, men er meget tåler det meste !! Hvor mye mindre vil et 190PROB stativ bli ?? eller hvor mye større en 718 ? Finnes det et bedre/ mindre alternativ til 141RC, hendlene er gigantiske.....................

Moderator edit: Topic endret iht tre-ords-regelen

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ønsker et robust stativ til mitt 350D som er handterbart og kan bæres med på tur i fjell å fjøre. Har sett på et Manfrotto 718SHB kit til 899,- på elkjøp men likte ikke stativhodet. En kollega har et 055PROB med 141RC men dette blir for svært, men er meget tåler det meste !! Hvor mye mindre vil et 190PROB stativ bli ?? eller hvor mye større en 718 ? Finnes det et bedre/ mindre alternativ til 141RC, hendlene er gigantiske.....................

5317188[/snapback]

Har selv et Manfrotto 055NAT3 med et 486RC2 hode. Det er altfor tungt og stort til å dra med i skog og mark.

Har du vurdert en monopod (ettbensstativ)?

Antagelig den investeringen i fotoutstyr som jeg har gjort som har gitt mest for pengene ;)

Håkon

Lenke til kommentar

5317188[/snapback]

Har selv et Manfrotto 055NAT3 med et 486RC2 hode. Det er altfor tungt og stort til å dra med i skog og mark.

Har du vurdert en monopod (ettbensstativ)?

Antagelig den investeringen i fotoutstyr som jeg har gjort som har gitt mest for pengene ;)

Håkon

5331325[/snapback]

Hvordan fungerer M486RC2 hode ?? en kombinasjon med dette og 190PROB kunne vel fungere ?? Er hode lett å fin justere når en tar alle retninger samtidig ??

Denne kombinasjonen blir vel vesentilg lettere en med 055??

Monpod: Ønsker et stativ til også å kunne ta bilder med lang lukkertid, da er vel en monopod liten vits i ??

Lenke til kommentar
460MG er et lettere og mer kompakt alternativ til 141RC. Sammen med et 190/190MF-stativ er det en formidabel kombinasjon. Aller mest kompakt blir det med 190MF4 som har 4 ledd istedenfor de vanlige 3.

5329470[/snapback]

Her sett på 460MG, dette ser vesentlig mer kompakt ut en 141RC og i tillegg slipper en å drasse rundt på et halvkilo ekstra. Minuset er prisen :0)

Et 4 ledds istedenfor 3 ledd er både plusser å minuser, mer kompakt men tyngre :0\

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer M486RC2 hode ?? en kombinasjon med dette og 190PROB kunne vel fungere ?? Er hode lett å fin justere når en tar alle retninger samtidig ??

Kjenner ikke 190PROB så kan ikke uttale meg skråsikkert om det, men kan ikke skjønne annet enn at hodet skulle fungere med det.

Når det gjelder hodet så synes jeg det fungerer godt i forhold til prisen. For finjustering ville nok et kraftigere hode vært bedre, men jeg har ennå ikke opplevd det som et stort problem.

Monpod: Ønsker et stativ til også å kunne ta bilder med lang lukkertid, da er vel en monopod liten vits i ??

5332041[/snapback]

Definitivt liten vits i. Da er tripoden best, eventuelt kan du bruke en 'bean bag' som et lett og enkelt alternativ der tripoden blir for tung å få med seg.

Men i mange sitasjoner der håndholdt blir marginalt så er monopod et greit alternativ. Vil tro man lett får et steg eller tre lavere lukkertid ved bruk av monopod og når man skal følge bevegelige motiver (som i sport og en del naturfotografi) fungerer det veldig bra synes jeg.

Håkon

Lenke til kommentar

Hei,

God jul!

Jeg kjenner virkelig ikke noe spesielt til Manfrotto stativer eller hoder (med unntak av at jeg har et hode derfra som er så gammelt at ingen kjenner det igjen)... :D Et og annet har jeg likevel plukket opp mens jeg har fulgt med i div. nettfora.

Det kan også være en stor fordel å tenke litt gjennom *hva* du skal bruke stativet til, før du overhode vurderer hvilke stativer som er aktuelle for deg. Skal du f.eks. drive en del med makrofotografering, er det et must å enten kunne få stativet til å gå helt ned i spagat, at du kan enten snu midtstolpen eller flytte hodet til undersiden av stolpen eller at du kan montere midtstolpen horisontalt. :thumbup: Mange av de rimeligere stativene kan ikke slike ting, og det begrenser selvsagt bruken av dem. :thumbdown: I forhold til en del ting er det også viktig at du får et stativ som er bra ift. vibrasjoner, og der er også ofte de billigste stativene trøblete, selv om det er en del ting du selv kan gjøre for å minske problemet (f.eks. henge noe tungt under stativet, hvis midtstolpen har en krok der og å bruke fjernutløser). :)

Jeg vet ikke hva slags budsjett du har for stativet? Det spiller jo en stor rolle. Hvis budsjettet er ubegrenset, ville det sikkert ikke være vanskelig å anbefale deg et stativ... :!: De dyrere Manfrotto, Sachtler, Berlebach etc. jo kjempebra, så vidt jeg har forstått.

Se gjerne:

http://www.sachtler.com/

http://www.optiline.no/berlebach/

Kan legge til at jeg har hørt flere si at de har valgt å gå for et godt, gammeldags stativ i tre. Disse har absolutt sin plass også i disse tider! De er visst veldig solide, varer nærmest evig hvis en tar passe vare på dem, og er veldig bra ift. at vibrasjoner som ikke så lett forplanter seg i tre, det er på den måten veldig mye bedre enn metall. Men de veier gjerne litt mer. Skal du ha noe veldig stødig og solid, er det imidlertid et godt alternativ. Noe av det grommeste som finnes, har jeg hørt at også er Sachtler. Har lest innlegg fra folk som har hatt sitt i 25 år og det er fremdeles like bra, og det sier jo litt. Så selv om de er dyre når du kjøper dem, så har du kanskje det eneste stativet du noensinne vil trenge, og pr. år blir det da ikke særlig dyrt i det hele tatt. Det kan sikkert være lurt å tenke gjennom slike ting, og sette en ramme for hva du mener at du kan bruke. Det kan kanskje også være lurt å i tillegg til Manfrotto og de overnevnte, sjekke Gitzo? Når det gjelder hoder, så har jeg sett at en del har Quick Release platen innebygget, slik at man ikke kan velge den typen man foretrekker. Så det er kanskje en detalj som kan være lurt å legge merke til? Både når det gjelder stativ og hode, kan det også være en idé å ikke bare legge vekt på hvilket kamera og hvilke objektiver en i dag har, men også beregne i det minste litt rom for skifte av utstyr og evt. innkjøp av tunge objektiver etter hvert. Det ville jo være synd hvis en måtte skifte stativ/hode pga slikt. Nå er jo 350D særdeles lett. Jeg ville vurdert å i det minste beregne vektbehovet utfra noe slikt som et 20D og også legge til et tyngre teleobjektiv, ikke bare tenke f.eks. 350D og kitobjektivet som er bygget av veldig lette materialer.

Jeg har imidlertid problemet selv at jeg har et veldig begrenset budsjett. Jeg har derfor, bortsett fra et midlertidig trebensstativ jeg nå har (kjøpt brukt for 12,- på en nettauksjon, blir snart pensjonert til jobb som stativ for en blits!), valgt å satse på noen meget rimelige saker jeg har funnet hos en eBay selger (som er meget pålitelig og gir god service). Disse er slik jeg har forstått etterlikninger etter Manfrotto/Bogen, og laget i karbonfiber, så de er både solide og meget lette. Jeg har til nå kjøpt et ettbensstativ, og vil etter hvert også kjøpe et trebens fra samme selger. Ettbensstativet kom på $57 totalt (alt inkludert), og det fulgte også en veldig fin bag med skulderrem med. Denne selger også et par typer hoder, til rimelige priser. Så vidt jeg kan se, er disse stativene akkurat de samme som nå selges av fotovideo.no og fotomagasinet.no, men da under navnet Prozigma. De er veldig mye dyrere, men. Eks. koster monopod uten bag der 995,- pluss porto/gebyr og den ser helt lik ut så vidt jeg kan se. Det er forøvrig også en selger på den svenske nettauksjonen tradera.com (tror jeg, hvis ikke er det dot se - tror selgers ID er noe sånt som "kaffebrus") som også selger stativer av denne typen, prisen ligger vel mellom den på eBay og den på de to norske nettbutikkene. Så hvis en av en eller annen grunn er bekymret for å handle fra USA, kan selvsagt også det være et ganske rimelig alternativ. Hvis du er interessert i å ta en titt, kan du gå til eBay, klikk "avansert søk" og søk på selger med ID "oldenglishchina" (Ikke ta med " i søket, eBay butikken til selger heter så vidt jeg husker OEC Camera Accessories). Bare så det er sagt, jeg har ingen forbindelse til noen av disse jeg nevner, jeg er bare en vanlig forbruker.

Og, bare så det er sagt, jeg har ikke hatt mitt ettbensstativ så lenge, så jeg kan ikke gå god for hvordan holdbarheten er på sikt. Det jeg kan si, er at det oppleves som veldig stødig, det er lett å åpne og lukke "spennene" du bruker for å dra ut delene av stativet. Jeg har derfor bestemt meg for å også anskaffe trebensstativ av samme fabrikat, det også i karbon. Jeg har uansett ikke råd til karbonstativ av kjent merke, og selv de rimeligste fra Manfrotto er i dyreste laget for meg. Jeg velger da heller å kjøpe et ukjent merke, og så få et i karbon. Det er utrolig deilig at det er så lett. Virker litt snålt med karbon, men, det ser jo virkelig ut som plast... Det finnes der mange modeller å velge mellom. Legg merke til at stativene finnes i flere høyder. Hvis du er høy, burde du kanskje i så fall vurdere f.eks. "Jumbo" versjonen. Ingenting er vel verre enn et for lavt stativ. Det jeg kommer til å gå for, koster vel $79, men er ikke av de høyeste, jeg trenger ikke det. Prisene varierer så vidt jeg husker fra $69 til ca. $179. Hode har jeg allerede, så det trenger jeg ikke. Jeg har et hode på vei også fra ham, et såkalt pistolgrepshode. Jeg vet imidlertid at mange ikke anbefaler denne type hode, men jeg har likevel valgt å gi det en sjanse, for hvis det fungerer, kan jeg ikke tenke meg noe som virker greiere enn det. Har et solid gammelt vanlig kulehode og et videohode i bakhånd, men.

Et alternativ til å f.eks. å kjøpe det rimeligste fra Manfrotto, kan jo også være å kikke etter en noe bedre modell brukt. Det kan fort lønne seg selv om du f.eks. kjøper helt fra USA. Det finnes relativt rimelige forsendelsesmetoder en kan bruke for slikt, f.eks. USPS Airmail Parcel (billig, kan forsikres, leveringstid som regel 1-2 uker). Hvis du ikke har brukt eBay før, husk at det er veldig viktig å lese gjennom regler etc. (policies) som du kan finne under "Help" i menyen øverst på alle eBay-sider. På disse hjelpesidene er det en "A-Z" meny til venstre, og jeg tok rett og slett fatt på denne for noen år siden da jeg skulle bruke eBay for første gang. Det var veldig nyttig, det er mye å forholde seg til. Og det er veldig viktig å følge reglene til punkt og prikke. Det er også veldig viktig å sjekke selgers feedback nøye, selv kjøper jeg aldri fra selgere som har mindre enn 98% positiv feedback. Dette anbefales ofte av erfarne folk på eBay. Den kanskje mest grunnleggende regelen som følges slavisk, er at hvis man byr, må man betale hvis man vinner. En kan ikke angre seg. Det får fort konsekvenser.

Lykke til med handelen!

-flaker :)

Lenke til kommentar

5332041[/snapback]

Jeg har 190ProB med 486RC2 Fungerer helt glimrende til det jeg bruker den til. (macro, landskap, portretter etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...