Kenneth Dammyr Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Hei! Da er tiden kommet for å gjøre alvor av spekulasjoner. Tar opp igjen denne tråden og skal prøve å være litt mer konkret. Vi skal bygge en PC som ene og alene skal brukes til lydproduksjon. Det vil ikke være annet installert enn lydprogrammer, vi stripper Windows og dropper Antivirus. Her skal det kun kjøres det mest nødvendige. Budsjettet er romslig, men når mikserbudsjettet treffer 18'000 kutter det ned på PC-systemet. Likevel har vi da noe ressurser igjen. Er så lat at jeg ikke gidder legge ut vanlig tekst med lenker... Kjøleutstyr etc. er hentet fra Microplex. Resten er plukket fra ymse nettbutikker. Jeg er vel ganske sikkert på det meste her. Kom gjerne med innspill på alt, men det jeg lurer mest på er om det finnes andre deler som gjør samme jobben enten bedre til samme pris eller like bra til en billigere penge. Jeg stoppet litt på RAM. Type er greit nok, men litt usikker på merke. Det vil vel kanskje til syvende og sist avhenge av hvilken butikk jeg velger å handle mest i og hva de har. Hvis de har fått inn 7200.9-versjonen av hardisken innen jeg skal handle vil jeg antakelig gå for en slik. CPU-kjøler er også et annet sted jeg stopper litt. Det skal være luft, men kjøle _veldig_ bra, slik at vi kan bruke en meget stillegående kjøler. Og til slutt, ser at jeg faktisk har glemt skjermkort. Her har jeg kun to kriterier. Dual DVI og lydløst. Hva foreslår dere? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Sir Samuel Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Det er ikke noe vits i og sløse penger på dyrt skjermkort så klart.. siden den ikke skal brukes til noe grafikk krevende alikevell.. så jeg ville gått for det billigste som oppfyller kravene om stille og dual dvi.. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=32810 (i hvertfall i prisguiden til HW). Grafikkort har 0 betydning ytelsesmessig så lenge man ikke skal spille/ drive i 3d appz. Siden du skal ha en meget stille pc.. så kan det være lurt og ta en titt på SilenX vifter, Rolls Royce i vifte verden. De er de mest stille viftene der ute, samtidlig som de dytter respektable mengder luft. Papst vifter er vell også en favoritt blant mange.. men de slår nok neppe SilenX. I hvertfall kan du titte på de på www.silenx.com, og hvis du bestemmer deg for og gå for de.. så er www.vendur.com de som seller de i norge. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Det er såpass dyrt ja. Kom over dette Matrox-kortet jeg: Link! Det må jo være midt i blinken. Husk også at hovedkortet kun er AGP, med mindre noen finenr ut at et PCIe-hovedkort er bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 angående prosessorkjøler så kunne en zalman CNPS7700 / CNPS7000 være en ide? bruk den medfølgende viftestyringen og skru den lavt så høres den ikke... et problem er størrelsen, da de kjølerne er STORE... men ellers så komponentutvalget veldig bra ut Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 (endret) Har du sjekket at hovedkortet faktisk støtter dobbelkjerne AMD? Mitt gjør ikke det (en av de første utgavene). I tillegg burde vifta byttes til en passiv kjøler, for den bråker ganske mye. Endret 21. desember 2005 av Tacritan Lenke til kommentar
sgt.pepper Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Heisann. Sjekk ut denne siden: www.nuendo.com Masse nyttig info om lydproduksjon og hardware. Lenke til kommentar
Extantitus Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 (endret) Det er såpass dyrt ja. Kom over dette Matrox-kortet jeg: Link!Det må jo være midt i blinken. Husk også at hovedkortet kun er AGP, med mindre noen finenr ut at et PCIe-hovedkort er bedre. 5317414[/snapback] Hallo i stova! Har en av mine favorittlinker klar for slike tilfeller, hehe. Nå skal det sies at jeg ikke har holdt meg voldsomt oppdatert på Nforce4 og PCIe i det siste, ettersom min gamle veteran av en AMD XP burk har levd lenger enn jeg trodde, og fortsatt (utrolig nok?) gjør jobben sin når det gjelder recording (og vi snakker om dønn seriøst arbeid). Uansett, denne siden hos RME er ikke oppdatert siden mars 2005, og problematikken kan være grundig foreldet, for det jeg vet. Men det skader vel ikke å myse på den : NForce4/PCIe problemer EDIT: Ettersom du allerede har satt opp NForce3/agp HK har du kanskje fått med deg dette fra før, og i så fall beklager jeg å "servere" gamle nyheter. Cheers! Endret 22. desember 2005 av Extantitus Lenke til kommentar
Lupo Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Hei! Vil foreslå å droppe NEC brenneren og skaffe en Plextor i stedet. Disse har med god grunn blitt industri-standard i lydstudioer. http://www.plextor-europe.com/products/px-...?choice=PX-716A brenner både CD og DVD . Den har samme funksjonalitet som de gamle Premium cd-brennerne, dvs. at den kan kjøre feil-sjekk på den ferdige CD'en med det medfølgende Plextools programmet. En annen ting du ikke har nevnt er lyd-interface. Med yama miksern trenger du vel en drøss med ADAT/lightpipe-kontakter i PC'en? Her er det lite å hente på å spare penger. Selv om alle kontaktene er digitale betyr det ikke at overføringen er garantert problemfri. RME er et trygt valg og gir også en god bonus i de inkluderte meterne(VU, peak, oversamplet peak, spectrum, bitscope, fase, vectorscope osv). Disse meterne er i seg selv verdt prisen på hele kortet! F.eks. http://www.rme-audio.com/english/hdsp/hdsp9652.htm Til slutt, gjør alt du kan for å kutte støyen. Siden du ikke har maskinrom vil PC'en garantert bli svært plagsom i kontroll-rommet. Du kan nesten ikke gå for langt i å kutte støy og det bør være den aller største prioriteten i systemet. Lykke til. Andreas Nordenstam Lenke til kommentar
ScatexX Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Det er såpass dyrt ja. Kom over dette Matrox-kortet jeg: Link!Det må jo være midt i blinken. Husk også at hovedkortet kun er AGP, med mindre noen finenr ut at et PCIe-hovedkort er bedre. 5317414[/snapback] Vil ikke anbefale deg det kortet der, for det første er det AGP og det er et Matrox kort som det er vanskelig å finne drivere til! Vil heller anbefale noe slikt som dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305051&cks=PRL Endret 28. desember 2005 av ScatexX Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 du kan spare inn på skjermene, ved å velge denne i stede... Litt dårligere, med bør da holde mål til lyd produksjon.. (Jeg bruker skjermen til spilling, og er stor fornøyd..) Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Du har rett. Jeg har tenkt på dette med skjerm. Satt nemlig DVI som krav, men det er vel ikke merkabare forskjeller på DVI/VGA? Tenker da først og fremst på skarpheten i bildet. Lupo: Er dette med brenner så veldig viktig egentlig? Bruksområdet blir brenne backup på DVD og brenne enkle CD-er som folk kan ha med seg. Kan ikke skjønne annet enn at NEC-brenneren vil gjøre dette bra. Lydkortet du linker til er ikke dumt. Men vi trenger tross alt ikke all verdens innganger. Vi trenger etter hva jeg har forstått: XLR(inn/ut) og Midi(inn/ut). Digitalmikseren kobles via USB. Derfor har jeg hatt dette kortet i kikkerten foreløpig: Lynx ONE. Men hvis det du viser til er mye bedre og koster 100kr mer så er vel det et enkelt valg. Kan jo nevne at vi de to siste dagene har brukt 2500kr på å bygge opptaksrom. Ble ganske stilig. Bygde det ordentlig med vegg etc. Isolasjon i veggen, dekket med et tjukt stoff. Vindu etc. 2 m^2 å boltre seg på. Så skal vi gå til anskaffelse av noen slike på spesielt utsatte steder. Blir dyrt og bra. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) Hei! Først og fremst må jeg si at både denne tråden, og "idè-tråden" har vært interessant! Angående lydkort/digitalmikser.. Ser for meg ut som dette er "feilberegnet" litt. Du sier digitalmikseren skal brukes på USB, og så forstod jeg det sånn ut fra den siste posten at det skal anskaffes et enkelt lydkort med XLR og midi. Riktig? I så fall synes jeg det er en dårlig løsning - eller rettere sagt dårlig utnyttelse av penger. Mikseren har masse innganger og muligheter, og med "riktig" lydkort med ADAT osv (som "Lupo" nevnte) kobles mikrofonene, eller hva det nå måtte være, rett til mikseren og går lyden fra mikseren videre via ADAT til lydkort med ADAT, for å si det helt enkelt.. Hvis den proffe digitalmikseren skal kobles til USB, blir den (etter hva jeg tror) en ganske enkel "MIDI-kontroller". Den vil antakelig fungere slik at du kan bruke faderne og at disse justeres på PCen også, men til en slik oppgave er det jo bortkastet å kjøpe en digitalmikser til over 20.000 kr! En enkel MIDI-kontroller til en tiendedel av prisen vil jo kunne gjøre samme oppgaven, etter hva jeg kan se. (http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23605) Når det gjelder lydkort med ADAT og slikt, så har jeg ikke peiling. Vet at RME er mye brukt, og en kompis av en kompis (osv...) mener jeg å huske brukte RME HDSP 9652. Men hvor bra det er i forhold til andre kort, skal jeg ikke si noe som helst om. Hverken hørte eller så oppsettet hans. Det var forresten en eller annen begrensning slik at han bare kunne styre 8 striper i gangen, mener jeg også å huske, men hvor denne begrensningen lå, det aner jeg ikke. Kanskje i lydkortet... Vel, når alt kommer til stykket - så skal jeg være rask å tilføye at dette (digitalmikser, adat osv) er ting jeg overhodet ikke har erfaring med, kun lest om. Ta derfor ikke dette svaret som noen "fasit", men jeg tror iallefall det kan være verd å revurdere dette med digitalmikser og lydkort med/uten adat, og det systemet der. Kanskje Midi-kontrolleren jeg nevnte (som skulle være motorisert) og et enkelt M-Audio lydkort (eller Lynx-kortet du nevte tidligere, for den saks skyld) kan fungere like godt. Vi snakker iallefall om en vesentlig reduksjon i prisen da.... Håper jeg klarte å bringe noen aktuelle spørsmål i søkelyset, for å si det sånn. Lykke til videre med prosjektet! Mvh Vegard Endret 30. desember 2005 av vegjoh Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 uten å bli dratt med inn i diskusjonen ang. lydkort, men en Samsung SP120 disk, si 250GB størrelsen, er mer stillegående enn Seagate disken... http://www.hardware.no/tester/harddisk/sto...arddisker/22139 Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 For å oppsummere endringer på del-fronten: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA Samsung SyncMaster 913V x2 Når det gjelder hovedkortet var dette noe jeg plukket opp fra et forslag til lyd-PC på et dedikert Cubase-forum. Kan ikke forstå annet enn at det er egnet da? Og angående lydkortet. Jeg vet veldig lite om teknologien her. Kan noen kort forklare hva ADAT er? Lenke til kommentar
lovehater Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) Om ikke jeg husker feil så er ADAT en form for inngang (muligens ut og) på lydkortet. Du må vel nesten høre med de som skal benytte PC'en om hva de har bruk for. Ettersom det er en maskin som skal brukes i et studio, bør den være så stille som mulig. Jeg har lite erfaring med hvor mye varme hardware'n du har valgt utvikler men ville ikke flere passive kjøleløsninger vært det beste? Edit: Angående lydkort/digitalmikser.. Ser for meg ut som dette er "feilberegnet" litt. Du sier digitalmikseren skal brukes på USB, og så forstod jeg det sånn ut fra den siste posten at det skal anskaffes et enkelt lydkort med XLR og midi. Riktig? I så fall synes jeg det er en dårlig løsning - eller rettere sagt dårlig utnyttelse av penger. Mikseren har masse innganger og muligheter, og med "riktig" lydkort med ADAT osv (som "Lupo" nevnte) kobles mikrofonene, eller hva det nå måtte være, rett til mikseren og går lyden fra mikseren videre via ADAT til lydkort med ADAT, for å si det helt enkelt.. Når det gjelder lydkort med ADAT og slikt, så har jeg ikke peiling. Vet at RME er mye brukt, og en kompis av en kompis (osv...) mener jeg å huske brukte RME HDSP 9652. Men hvor bra det er i forhold til andre kort, skal jeg ikke si noe som helst om. Hverken hørte eller så oppsettet hans. Det var forresten en eller annen begrensning slik at han bare kunne styre 8 striper i gangen, mener jeg også å huske, men hvor denne begrensningen lå, det aner jeg ikke. Kanskje i lydkortet... 5356163[/snapback] Endret 30. desember 2005 av lovehater Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Enkelt forklart stemmer det nok som lovehater sier, at ADAT er en type inn- og utganger. Egentlig er det vel interfacet som kalles ADAT, og kablene som brukes er optiske. Interfacet er utvilket av Alesis, og er i utgangspunktet 24-bit/48kHz - og for meg ser det ut som dette interfacet kun støtter 8 kanaler på èn kabel. (Det forklarer vel hvorfor han kompisen av kompisen min ikke kunne styre flere enn 8 striper samtidig..). Noen lydkort (kanskje de fleste?) støtter flere ADAT-tilkoblinger, slik at man nok med 2 kabler kan få flere spor, men da tror jeg faktisk at mikseren må bygges ut, uten at jeg skal garantere noe. Etter som signalene skal overføres begge veier, benytter man èn kabel for inn og èn for ut. Mens vi først har dette "på bordet" så har jeg et lite spørsmål til de som måtte vite, som kanskje vil være relevant. Så litt på det lydkortet jeg såvidt nevnte: RME HDSP 9652 og der står det "3 x ADAT optical I/O". Hvis man da skulle bygge ut mikseren og bruke dette lydkortet, så ville det kanskje være mest hensiktsmessig å koble èn kabel ut fra mikseren (inn på lydkortet) og to kabler inn på mikseren (ut fra lydkortet). Da vil man, i mine øyne, kunne ta opp opp til 8 spor samtidig, men spille av (og styre) det dobbelte. Er det riktig tankegang? Hvis man kjøper et "større" lydkort, vil det kanskje være enda flere ADAT inn/ut-tilkoblinger enn på HDSP 9652, og da er det jo bare å koble to kabler inn, og to kabler ut (eller enda flere for den saks skyld) - så bør man være kvitt det problemet iallefall.. Men hvis mine tanker er riktige, så bør det jo være mer enn nok med å kunne ta opp 8 spor samtidig. Det skulle ikke forundre meg om det til vanlig bare ble ett og to spor ved samtidig opptak. Opptak på mer enn 8 spor samtidig får man kanskje behov for hvis man skal mic'e opp et helt trommesett.. Mvh Vegard Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg tenker tydeligvis litt annerledes. Og det er neppe riktig: All lyd streames gjennom mikseren og via en XLR-kabel til lydkortet. Så går det en USB-kabel fra mikser til PC som forteller hvilken kanal denne lyden skal til etc. Men da blir det jo et problem å spille inn med flere innganger samtidig, så det er vel ikke det... Over nyttår skal jeg sende en mail til en viss Stian hos et profesjonelt studio her i Oslo. Han kan dette helt sikkert. Blir spennende å høre hva han har å si. Noen som har spørsmål jeg skal ta med i samme slengen til han? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 En annen ting. Hvis jeg ikke skal ha skjermer med DVI så har vi vel heller ikke bruk for et skjermkort med Dual-DVI. Men det burde kanskje være et slags minimumskrav av noe slag? Synes på en måte at Club3D Radeon 7000 64MB til 240,- blir litt harry. Matcher på en måte ikke resten av systemet. Hva tenker dere om det? Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg tenker tydeligvis litt annerledes. Og det er neppe riktig:All lyd streames gjennom mikseren og via en XLR-kabel til lydkortet. Så går det en USB-kabel fra mikser til PC som forteller hvilken kanal denne lyden skal til etc. Men da blir det jo et problem å spille inn med flere innganger samtidig, så det er vel ikke det... Over nyttår skal jeg sende en mail til en viss Stian hos et profesjonelt studio her i Oslo. Han kan dette helt sikkert. Blir spennende å høre hva han har å si. Noen som har spørsmål jeg skal ta med i samme slengen til han? 5359481[/snapback] Ja, da skjønner jeg hva du tenker, men jeg for min del synes det hørtes ut som en meget dårlig løsning. Om det er fysisk mulig, det vet jeg ikke. Men som du sier, at hvis man kjører utgangssignalet fra mikseren via en XLR (Jack, RCA - eller hva det måtte være) ut fra mikseren, så vil alt komme på ett spor, og da vil det jo være svært begrenset hvor mye du (eller da de som skal ha systemet) får bruk for å mikse i ettertid... Er jo selvfølgelig mulig å ta opp ett spor av gangen, men vi snakker jo om sløsing av penger på høyt plan her. Hvis det ikke blir noe skikkelig lydkort med ADAT osv, så er det jo like greit å kjøpe et enkelt lydkort med ett, to, fire - eller flere for den saks skyld - spor (f.eks. det du nevnte tidligere) og så koble signalkilden (mikrofonen) rett til lydkortet. Deretter kan du bruke en slik "kontrollenhet" som jeg linket til tidligere for å gjøre miksejobben. Ikke like proff, men koster en tiendedel av prisen, og jeg kan ikke se at man mister noen forferdelig viktige funksjoner - slik du hadde tenkt å bruke digitalmikseren. Det er nok en idè å snakke med noen som har erfaring med slikt, ja. Jeg har som sagt aldri satt opp noen slike systemer med digitalmikser osv, så dette er bare forslag og tanker til videre undersøkelse... Du kan forresten også ta kontakt med Procom. Har snakket litt med dem tidligere, og de virket veldig greie og hadde mye kunnskap. Sound1 også, forsåvidt. Mvh Vegard Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Bare for å konkludere dette med ADAT: Det er en kabel-teknologi(i optisk format) som kan overføre 8 kanaler med lyd av gangen. Stemmer det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå