Gå til innhold

Førstegangserfaring med Eos 350D fra fersking.

Anbefalte innlegg

Ja, da var nytt kamera i hus. Levert fra MPX med expresspost. Bestilt på mandag, levert på tirsdag (jeg bor i bardufoss). Gledet meg som en unge. Hadde et G6 fra før, men etter ca 1 minutts samtale med kamerat om speilrefleksens egenskaper, var jeg fortapt. Nitid lesning på nett om kameraer og tester førte til 350Dèn. Nikon D70S var lenge i fokus, men siden mine hender nok er små så var valget enkelt. Dessuten har jeg alltid hatt Canon og er vant til menyer etc. Tja hva kan jeg si; kameraet er raskt, elegant og fungerer supert. Så at orginallinsen var dårlig (basert på deres rapporter her), så en Sigma 18-125mm ble kjøpt sammen. Joda, den fungerer den, men er overrasket over tyngden på linsen. Trodde ikke en slik skulle være så tung. Jaja, etter å ha testet kamera på jobb og lekt meg med dette, kom jeg til følgende konklusjon; blitzen er ræva dårlig og klarer ikke levere varen bedre enn G6 sin blitz. Jeg synes rekkevidden er dårlig, spredning er så som så, og den gir et hardt lys (kan jo ikke vinkle dennei taket). Kl. 1300 kaster jeg meg atter over tlf og etter noen samtaler med Fotovideo.no i Oslo og Mpx.no er valget tatt. En Speedlite 430EX kjøpes inn, må ha express på den også, så den er her i morgen ja. Valgte Speedlite foran Sigma DG 500 Super grunnet størrelse og hastighet. Speedlite er visstnok dobbelt så rask som Sigma etter full utladning. Jaja, det gjenstår vel se det, til mitt amatørbruk så ville det være overkill å kjøpe 580 EX.

Så, 12000,- fattigere og fremdeles uten bæreveske.......er jeg en lykkelig mann med sans for duppedingser og stæsj.

Om bildene blir så mye bedre gjenstår jo å se da....haha.

Uansett, jeg kan trygt anbefale Eos 350D for evt nybegynnere, kameraet er enkelt å bruke, lettfattelig menysystem, solid bygd og raskt som fy. Det at det i tillegg er lite gjør jo at fruen i huset ikke blir flau over å bruke det også (hun liker ikke se ut som en stæsjfreak).

PS! Tips til veske som ikke er for dyr mottas med takk. Krav: Må passe til 350D, en 430EX blits, batterilader, 9 cm lang linse og i tillegg ha plass til en fremtidig linse til av typen mye zoom.....åja i tillegg bør den være hendig å ha med seg, blir den for stor,gidder jeg ikke, for liten er ...ja for liten:-)

mvh

Roar

Endret av cryptocustodian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og gratla med nytt kamera!

Det du får, er et kamera som er mye raskere og som gir bilder med mindre støy og et bedre utgangspunkt for redigering. Grunnen til at jeg skriver dette, er at jeg så at du hadde et G6 fra før, og da er det ikke sikkert at du kommer til å bli like utslått av kvalitetsforskjellen som du kanskje ville blitt hvis du gikk fra et annet kompaktkamera. G6 er fullt på høyde i bildekvalitet med 350d bare du slipper å kjøre opp iso. Dessuten er objektivet til G6 veldig lyssterkt. Jeg har selv et 20d med diverse objektiver. Som "reservekamera" har jeg G6. Dette kameraet imponerer stadig. Jeg hadde det blant annet med meg på en studietur til Russland i vår, og det sviktet ikke. Jeg savnet selvsagt 20d-en i visse situasjoner.

Det var lurt av deg å satse på Canon (selvsagt synes jeg det!) fordi som du sier, er overgangen ikke stor. G6 har de fleste manuelle innstillingsmuligheter, og menyene er jo nokså like som for merkets dslr. Faktisk har G6 spotmåling, noe som 350d vel ikke har?

Lykke til med kameraet, og så håper jeg du får blitsen til julaften, for du trenger den vel der oppe i nord?

God jul!

Tor

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...