Gå til innhold

Raptor 150GB er inne på Netshop!

Anbefalte innlegg

Nå ser det ut som om den nye Raptor disken er lagt inn hos Netshop.

En skal visst hete "gamer versjon" og en "server versjon". Lurer på hva som er forskjellen mellom de, siden specsa er de samme og prisen er den samme. Mengde cache er oppgradert til 16MB vs 8MB og størrelsen er ca doblet fra forgjengeren.

Begge til 2550,-

Server versjon

Gamer versjon

Diskene kommer på lager den 27 desember, midt i romjula!

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om prisen vil synke så veldig. Prisen har holdt seg veldig stabil både på 74 og 37 GB versjonen siden de kom.

5316770[/snapback]

Egentlig ikke, siden 74GB'n kosta 2450,- når den kom ( i uke 46 2004) og har nå stabilisert seg på ca. 1450,- Regner med at 150GB'n vil stabilisere seg rundt 2000,- rundt sommeren 2006.

Edit : Kanskje Gamer versjonen har 150 små leds som blinker i alle retninger ;)

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Ja, 36.5GB er alt for lite.

Jeg hadde tenkt til å putte inn 2stk av 74GB versjonen i min nye PC som jeg skal skaffe i Mai 2006. Men nå ser det ut som om jeg kan spare litt med å satse på en 150GB versjon.

Hvorfor smeller ikke andre harddisk produsenter til med sin egen superraske harddisk versjon sånn som Western Digitals Raptor?

Lenke til kommentar
Hvorfor smeller ikke andre harddisk produsenter til med sin egen superraske harddisk versjon sånn som Western Digitals Raptor?

5318384[/snapback]

Raptor er ikke superrask, andre produsenter med høy-rpm-disker holder seg til SCSI.

De som trenger rasker disker bruker det.

Raptor-diskene kom vel for å melke markedet av naive gamere for enda litt mer penger på noe de egentlig ikke trenger. :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor går ikke vi "GAME'RE" å skaffer SCSI også da? :innocent:

De har jo hele 15000RPM, de knuser jo Raptoren :roll:

Men prisen er jo der etter da :thumbdown:

Alt jeg har hørt er at SCSI er serverharddisker og ikke fungerer til GAMING overhode, og at S-ATA er det desidert beste til GAMING :blush:

Lenke til kommentar

5318384[/snapback]

Raptor er ikke superrask, andre produsenter med høy-rpm-disker holder seg til SCSI.

Raptor-diskene kom vel for å melke markedet av naive gamere for enda litt mer penger på noe de egentlig ikke trenger. :)

5318462[/snapback]

Nåja, databaseserveren til dette forumet er krever skikkelige hastigheter og 4X 10 000 RPMs SATA Raptor disker gjør susen der :)

Hva er forøvrig forskjellen på Gamer og Server versjonen?

Virker helt like for meg.

Lenke til kommentar
Nåja, databaseserveren til dette forumet er krever skikkelige hastigheter og 4X 10 000 RPMs SATA Raptor disker gjør susen der :)

5318491[/snapback]

Tror ikke noen ville merket forskjell sånn som forumet er nå. ;)

Og 'skikkelige hastigheter' oppnår man vel heller ikke før man hopper over til 15k rpm+ disker. ;)

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på S-ATA og SCSI? Hvorfor velger alle S-ATA?

Og hvorfor er SCSI så jævla dyrt? Spesifikasjonene hviser jo ingen store forskjeller på en 10000RPM S-ATA Raptor og en 10000 SCSI.

Vil den nye 150GB Raptor'n være S-ATA2? Vil den ha en ekstern søke hastighet på 300MB/s (S-ATA2) eller en på 150MB/s (S-ATA)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Raptor-diskene kom vel for å melke markedet av naive gamere for enda litt mer penger på noe de egentlig ikke trenger. smile.gif

Jeg driver for det meste med programmering og spilling og da trenger jeg kanskje ikke 2 x 36 gb Raptor disker i RAID0. Likevell så vil jeg ha et raskt system og da må alle leddene være raske. I praksis så merker jeg at hardiskytelsen er mye raskere hos meg enn hos andre som kjører en helt vanlig disk.

Jeg kan foreksempel kopiere ting frem og tilbake og fortsatt få respons fra operativsystemet, da blir multitasking igjen en mulighet :). Dette vil naturligvis merkes ennå bedre hvis man kjører et server system.

Når det gjelder størrelsen så er egentlig både 36 og 74 GB versjonen utdatert i forhold til vanlige disker men det er ikke rettferdig å sammenligne dem direkte. Fordi man kjøper ikke Raptor diskene på grunn av den massive mengden med lagringsplass. Jeg greier meg fint med 36 x 2 pluss hhhm en server med et viss antall "litt" større disker. Da har jeg operativsystemet, programmer og diverse spill installert, 150 GB versjonen blir igjen for stor hvis man kjører det oppsettet.

Så hvis man vil ha mest mulig lagringsplass så kjøp vanlige 7200 disker og en eller to raptor disker ved siden av som systemdisk.

Hvis man kjøper to Raptor disker så har vel de fleste en eller annen RAID løsning i tankene. RAID-0 pluss gode backup rutiner funker bra.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

5318462[/snapback]

Synes utsagnet er noget tullete.

For de som ønsker høyere diskytelse enn det de ordinære 7200 diskene gir, men som ikke har lyst/råd til å punge ut for et SCSI oppsett, så er Raptor diskene en utmerket mellomting.

Lenke til kommentar
For de som ønsker høyere diskytelse enn det de ordinære 7200 diskene gir, men som ikke har lyst/råd til å punge ut for et SCSI oppsett, så er Raptor diskene en utmerket mellomting.

5319628[/snapback]

Meget mulig det.

Personlig synes jeg forskjellen fra vanlig 7200rpm opp til 10k rpm raptor er altfor liten til å forsvare prisen. Har selv hatt et par raptorer i raid og må si jeg ikke merket store forskjellen annet enn når jeg skulle overføre store filer. Og som du sikkert vet er ikke raptor tingen å satse på til lagring...

Min mening er ihvertfall at raptor er waste til 'vanlig' bruk, og skjønner ikke hvorfor alle sier det er så kjekt med en raptor som 'os-disk'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...