Gå til innhold

Redigere stor film sammen uten å bruke mye plass

Anbefalte innlegg

Hei! (Adobe Premiere Pro 1.5)

Jeg holder på å sette sammen en film snutt på ca.5. Problemet er at denne lille filmen består av små klipp fra filmer på over 1gig. Jeg laster ned og sletter en del av disse filmene. Det jeg vil gjøre er at når jeg lagrer filmen så vil jeg kunne lagre filmen i en Adobe Premiere Pro 1.5 fil, men at jeg også lagrer de små klippene sånn at jeg kan slette de store filmene. Noen tips...?

Adobe Premiere Pro 1.5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ein mogelegheit:

Bruk Project Manager, som du finn i Project-menyen. Her vel du å lage eitt nytt Trimmed Project.

Det denne funksjonen gjer, er at den lager ein kopi av det eksisterande prosjektet, men den tek berre med dei filene du har brukt (altso klipp som ligg på tidslinja), og om du har brukt ein liten del av eit stort klipp, tek den berre med det du har brukt (pluss handles, om du ynskjer, som er ekstramateriale før og etter).

For meir info om Project Manager og Trimmed Projects, sjå i hjelpfila til PPro.

Lenke til kommentar

Altså, et sted må jo orginalene ligge. Så du må jo ha den plassen på et eller annet tidspunkt. Det er liksom første lov ved video redinger...ha mye plass!

MEN

I et mindre og enklere program som Pinnacle studio. Så kan du hvis råmaterialet ligger på en DV taipe indeksere den med lavoppløslige versjoner. Man kobler til kamera og starter indeksering. Velg da lav oppløsning. Da tar det MYE mindre plass. Du redigere og klipper sånn du vil ha det. Så velger du å rendre ut filmen. Da går den tilbake til tapen og henter ut akkurat det du trenger og saver til en fil. inntil du rendrer denne så vil prosjekt fila til pinnacle bare peke til hvor på tapen de høyoppløslige ligger men ikke laste dem ned.

Det kan hende dette er litt det samme han over beskriver.

AKIRA

Lenke til kommentar

Er faktisk ikkje sikker på om det er mogleg å leggje inn klipp i låg oppløysning med Premiere Pro... Det kan godt vere det er det, men eg veit ikkje korleis, og har aldri høyrd snakk om det. Men resten av den prosessen du (AKIRA) snakkar om, det går fint.

Det er derimot ikkje det same som eg snakka om. Den prosessen eg snakka om lager kopier av prosjekt som kun inneheld dei filene ein har brukt i prosjektet. Kan t.d. vere nyttig om ein har eit stort prosjekt som ein vil spare på, utan å spare på alle filene.

Lenke til kommentar

Ikke glem plass til renderfiler i tillegg....

Raska sata disker er billig, 7-800kr for rundt 200gb er plass/$$!

Tankegangen når jeg bygde pc nå; Tenk ut ca hvor god plass jeg trenger til ett par tre prosjekter og har god margin til renderfiler osv, gang det med 2...evnt 3...da burde det holde. Endte på 1,5TB dedikert til video....

Evnt komprimer video på forhånd om det feks. kun skal lages for bruk på nettet...(bare velg en codec premiere støtter....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...