Gå til innhold

Alpha Pal 8045 montering!

vegge

Anbefalte innlegg

Skal i dag demontere CPU-kjøleren min og planen er å få til en _perfekt_ montering etterpå.

Det innebærer plansliping, AS3 osv. Da er det bare én ting jeg lurer på; hvor hardt skal jeg skru inn skruene på Alpha Pal 8045-en min? Det står vel i manualen at jeg skal skru til det stopper opp, men det er for meg vanskelig å definere. Vil gjerne gjøre det rett denne gangen..

I begynnelsen er det jo bare å skru på..

Så blir det litt tyngre.. er det stopp nå?

Jeg klarer jo mer.. skru litt til?

Altså, noen som har tips eller erfaringer å dele med meg? Hvor hardt skal jeg skru?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg planslipte den ikke ved første montering da! Men nå er det spor etter CPU-coren, så jeg tenkte en plansliping kunne være greit. Har jo gjort det på en annen kjøleribbe før da, så det skulle ikke by på store problem.

Skal lese nøye gjennom manualen. Håper fortsatt at andre poster sine skru-erfaringer med denne kjøleribba! Takk!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-09-05 16:09 ]

Lenke til kommentar

Hører om plansliping av CPU core, men synes det høres helt groteskt villt ut. Har en XP1800, skal jeg bare ta frem slipepapir og slipe coren til den blir flat som en pannekake. Jeg mener, er det ikke elektronikk under der. Kan man ikke slipe seg ned i det?? Er det noen som har gjort dette som kan fortelle meg hvordan man går frem. Og..blir kjølingen merkbart bedre?

Lenke til kommentar

Jeg snakker om plansliping av kjøleribba! Brukte våtslipepapir med finhetsgrad 400, 800 og 1200. Masse vann og ei plan glassplate som underlag.

(CPU-core har jeg ingen planer om å slipe..)

Jeg har altså montert kjøleren på nytt, og operasjonen var vellykket. Kommer tilbake med mere info om dette, samt overklokking senere.. :wink:

Lenke til kommentar

Planslipingen:

Riktignok så Alpha Pal-en fin og blank ut, men den var _ikke_ plan. Da jeg begynte ble det bare slipt på kantene. Etter mange slitsomme 8-tall og mye vannsøl, så sa jeg meg ferdig. Da var den skikkelig plan og jeg kunne speile meg i den! :smile: Kunne sikkert hatt et hakk finere enn 1200 også, men det var ikke tilgjengelig i min lille hjemby..

Monteringen:

Med nytt monteringssett fra Microplex og tips fra dere, så startet jeg monteringen. Med manualen foran meg, skrudde jeg denne gangen mutterne på baksiden av hovedkortet godt fast. Ved sist montering satt jeg disse altfor løst og da jeg skulle skru på kjøleren så bare snurret de rundt.

Altså, jeg brukte noe av mitt eksellente verktøy og monterte alle skruer etter boka. Festet det eksterne termometeret og la på AS3. Plasserte kjøleren fint oppå og passet på å skru bare et par runder på hver skrue.. Denne gangen stoppet faktisk skruene opp. Dette pga. at jeg hadde festet plastikkmutterne godt. Skrudde altså til det sa stopp og litt til.

Overklokkingen:

Mens jeg før denne monteringa "bare" klarte å kjøre min AMD T-bird 1.4GHz på 1615MHz, så klarer jeg nå 1700MHz. Da har jeg faktisk oppnådd målet mitt! :smile:

Har forsatt et problem/spørsmål, og det kan dere hjelpe meg med ved å sjekke opp denne tråden!

Lenke til kommentar

Akkurat.. jeg fant et sånt fint verktøy som holdt mutteren fast. Det ble da veldig enkelt å skru dem godt fast, og det blir heller ikke noe problem å skru dem av.

Men må vel innrømme at Alpha Pal er litt stress å montere.. men den sitter i alle fall godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...