Gå til innhold

Ubuntu, spørsmål om installering av programmer m.m

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da kan det være veldig lurt å sitte xorg.conf oppigjen slik som den var før. Visst du ikke tok en backup av xorg.conf før du begynte å redigere i den har jeg faktisk lagt din gamle xorg.xonf ut her! Du kan laste den ned feks. slik:

wget http://vofsen.sytes.net/img/xorg.conf

så ligger du den i /etc/X11/ såklart..

5317828[/snapback]

Husk å fiks de øverste linjene som har delt seg ...

Lenke til kommentar
wget http://vofsen.sytes.net/img/xorg.conf

sudo mv xorg.conf /etx/X11/xorg.conf

Med siste kommando, "mv", flyttes xorg.conf og overskriver den gamle.

5317951[/snapback]

Og, vi har gleden, av å kunne bringe på abnen, det fungerte ikke =(

Fikk lastet ned filen, alt okay.

så prøver vi kommandoen, den spør om passord, jeg ksriver det inn, og så skjer det ikke noe mer (i hvertfall ikke synlig), ny kommandolinje kommer.

Og, prøvde med en annen xorg.conf, hvo jeg prøvde det hanscats sa,og fikset de øverste linjene etter beste evne-> www.freewebs.com/zyfex/xorg.conf

Lenke til kommentar

Da det heller ikke fungerte, og heller ikke recovery, tok jeg enkelt og greit og reinstallerte hele unbuntu. Fant ut hvor ejg hadde gjort feil forrige gang ang. oppløsning,og gjorde samme feil igjen. Man skal velge oppløsning, og jeg velger den jeg vil ha, trykker enter, men man skulle vist trykke på noe annet enn enter...

Lenke til kommentar

Morsomt->

Okey, prøver en ny metode for å skifte oppløsning, funnet på ubuntuforums.

dpkg-reconfigure xserver-xorg

får da melding om at det kun kan kjøres som root, og så vidt jeg har forstått, kan mane skrive su, og så blir man regnet som root, og skal da skrive inn passordet, men får authentication falure. Why?

Lenke til kommentar

Sudo kommand fikset biffen =)

Men, jeg har kommet til punktet hvor man kan vlege oppløsninger, men hvordna i huleste velger man dem faktisk. Enter sender deg bare videre =(

hihi, etter å ha trykket på stort sett alle knappene, fant jeg ut at det vare space =) Problem solved!

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sjelden jeg finner en norsk tråd på Google :), men etter litt skumlesing ser jeg at den måten jeg fikset dette på ikke var nevnt og sannsynligvis den enkleste. Min installasjon klarte ikke å detektere HorizSync og VertRefresh, så jeg sjekket produktsida for monitoren min og fant de med denen syntaksen:

Frequency Fh:30~62kHz, Fv:50~75 Hz (under Input Signal overskriften på Specs sida)

(dette kan nok variere mellom produsenter, min er ViewSonic)

Jeg fyllte dermed inn dette i /etc/X11/xorg.conf:

Section "Monitor"

Identifier "VG150"

Option "DPMS"

HorizSync 30-62

VertRefresh 50-75

EndSection

Identifier og Option var detektert fra før av, men det er ikke alltid den klarer det heller har jeg sett.

Så bootet jeg maskinen. og fikk min riktige oppløsing. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...