Gå til innhold

Hvor mye kan vi ta oss betalt?

Anbefalte innlegg

Jeg og ei jeg jobber med kunne tenkt oss å ta foto-oppdrag, og har gjort det òg. Vi har utstyr og kunnskaper, og lurer på hvor mye vi kan ta for for eksempel:

- fotografering i bryllup fra kirke til vals

- konfirmasjonsbilder (enkle)

- arrangementer

Etterbehandling av bildene vil eventuelt være med i prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant.

Bryllupsfotografering er ganske dyrt, så hvis du er flink kan du nok tjene litt penger. Konfirmasjonsbilder og arrangementer nok litt mindre.

Litt off topic, men det eneste som er dumt med slik at du må jobbe i helger og høytider når det er fint å ha fri. Det skal betales godt for å bruke slike dager på arbeid.

Lenke til kommentar

Bryllupsfoto er "relativt" lukrativt - med et marked hvor prisene er fra 3500,- til 25 000 og forsåvidt oppover. Pakkeløsningene varierer imidlertid fra sted til sted, med store utskrifter, små utskrifter, album, etc. etc. Denne typen fotografering fordrer imidlertid at kompetansen er absolutt top notch, fordi man må kunne håndtere de værst tenkelige belysningssituasjoner.

IMHO er også utstyrskravene nokså betraktelige, både fordi man skal kunne lage store utskrifter (har sett at mange plei(de) å bruke 6x7 mellomformat til formelle bilder, forøvrig har jeg sett noenCanon 1DS og det nå utgåtte 13 mpx FF Kodakhuset - mulig oppløsninga er litt overkill, dog) og fordi man helst bør ha backuputstyr både i form av ekstra kamerahus, ekstra optikk, ekstra blits - fordi det må være temmelig kjedelig å stå i kirken med blenderlamellene på tvers eller med optikk som har gått i bakken.

Prisen bør både reflektere at det er helgearbeid, at det er tidkrevende, og at det er forbundet med både (relativt store) investeringer og ansvar.

her et et priseksempel som jeg tror er relativt representativt:

http://www.studiovest.no/Pagepics/Bryllupspris.pdf

For arrangementer o.l. av mer jornalistisk karakter, se frilanssatsene til Norsk Journalistlag på http://www.nj.no

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Bare pass på å ha kompetanse før dere tar på dere et bryllup.

Ellers kan dere regne med å få mindre i begynnelsen. Etterhvert når dere blir kjente, kan dere ta mer og mer for bildene. Er dere så heldige å bli verdenskjente (Man bør ha en finger innenfor miljøet) så kan dere begynne å ta titalls om ikke hundretusen for et enkelt bilde.

---

/pF

Lenke til kommentar
Takk for svar :) Tror vi eventuelt ikke kan ta oss så grovt betalt i begynnelsen...:D

Kom på en annen sak; betaling...det blir vel regnet som svarte penger hvis vi bare får det rett i hånden?

5318411[/snapback]

Hvis dere ikke fører det opp som inntekt ja. Hva med å starte opp et lite enkeltmannsforetak eller ansvarlig selskap? Avhengig av hvor mye dere planlegger å tjene på dette så kan det jo være en grei måte å organisere det på dersom dere ikke ønsker å jobbe svart. Da kan man vel også trekke fra utgifter til fotoustyr på skatten, om jeg ikke tar feil? Så er det bare å holde et enkelt lite regnskap, og ta vare på alle mulige kvitteringer og fakturaer.

Lenke til kommentar
Takk for svar :) Tror vi eventuelt ikke kan ta oss så grovt betalt i begynnelsen...:D

Kom på en annen sak; betaling...det blir vel regnet som svarte penger hvis vi bare får det rett i hånden?

5318411[/snapback]

Hvis dere ikke fører det opp som inntekt ja. Hva med å starte opp et lite enkeltmannsforetak eller ansvarlig selskap? Avhengig av hvor mye dere planlegger å tjene på dette så kan det jo være en grei måte å organisere det på dersom dere ikke ønsker å jobbe svart. Da kan man vel også trekke fra utgifter til fotoustyr på skatten, om jeg ikke tar feil? Så er det bare å holde et enkelt lite regnskap, og ta vare på alle mulige kvitteringer og fakturaer.

5318461[/snapback]

Såvidt jeg veit, er det ikke nødvendigvis ulovlig - en kan ha inntekter på hobby. Dessuten tror jeg du må vise til ei viss omsetning før du får momsregistrere deg. Dette bør nærmeste likningskontor eller servicetorg kunne fortelle om. Uansett, så bør du notere inntekter og utlegg, for du kan få spørsmål om virksomheten.

Hovedregelen er jo at skal du skatte av inntekten, skal du også ha fradrag for utgiftene, og når du legger på moms, betaler du inn bare forskjellen mellom det du har tatt inn og det du har betalt i MVA sjøl for materiell og utstyret.

En grei måte å begynne med bryllupper på, er å ta på seg alt unntatt det "offisielle" bildet etter "no cure-no pay", men lage et forslag til "offisielt" bilde også. Hvis du jobber digitalt, kan du også drøfte bildene med oppdragsgiverne underveis. Jeg fikk masse kjeft for at jeg hadde fotografert altfor reportasjeaktig i et bryllup for mange år sida ;)

Vær obs på at de færreste aviser faktisk følger freelancesatsene: Ta utgangspunkt i dem, men sørg for å gjøre skikkelige avtaler med redaktøren når det gjelder foto fra arrangementer etc. Overfor andre oppdragsgivere enn aviser, vil jeg tro det er lettere å oppnå freelancesatsene.

Slutter meg til olemm når det gjelder utstyr, men hvis dere sjøl er godt fornøyd med kvaliteten dere får til, kan det godt hende de dere tar bilder av vil være det også! Hva som er rimelig betaling, vil jo avhenge helt av utstyr, kompetanse og innsats. Tar du utgangspunkt i ei vanlig tarifflønn og ganger med 2-3, behøver du ikke komme så galt ut med timepris. Fordi du gjerne bruker utstyret mindre enn proffer, kan du komme litt galt ut hvis du f.eks vil skrive det ned over, f.eks. 20 bryllupper. Det blir greiere å si at fotograf med utrustning koster så og så mye pr time.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Såvidt jeg veit, er det ikke nødvendigvis ulovlig - en kan ha inntekter på hobby. Dessuten tror jeg du må vise til ei viss omsetning før du får momsregistrere deg. Dette bør nærmeste likningskontor eller servicetorg kunne fortelle om.  Uansett, så bør du notere inntekter og utlegg, for du kan få spørsmål om virksomheten.

Hovedregelen er jo at skal du skatte av inntekten, skal du også ha fradrag for utgiftene, og når du legger på moms, betaler du inn bare forskjellen mellom det du har tatt inn og det du har betalt i MVA sjøl for materiell og utstyret.

5320556[/snapback]

Neida, så lenge det er en hobby så behøver man jo ikke å skatte av inntektene, men jeg forsto det slik at det var planer om å tjene litt penger på dette på sikt, og da kan man like gjerne registrere seg i Brønnøysund? Er både enkelt og gratis. Dessuten er det nok ganske begrenset hva skattefuten vil godta som inntekt på en hobby. Noen tusenlapper i året burde gå bra, men ikke så alt for mye mer vil jeg tro.

Moms er en annen sak, og kommer som du sier ikke inn i bildet før man har omsatt for en god slump med penger. For mer info om å starte eget foretak så kan jeg anbefale å stikke inn på www.bedin.no

Lenke til kommentar

Det stemmer nok som kkristi skriver at det er svært begrenset hva du kan tjene på hobbyinntekt. I ditt tilfelle tror jeg det er ingenting, siden du allerede mottar honorar for lignende oppdrag (selv om HA ikke er kjent for å betale så godt ;) )

Som frilanser er du allerede ute på tynn is hvis du jobber svart. Du kan jo vurdere kundene. Venner som får billige tjenester gidder man ikke å gjøre noe spesiellt med (mht skatt), men annonserer du tilbudet ditt på noen måte bør du registrere deg og betale skatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...