rstange Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 hei! Har en 80GB hdd (IDE) som jeg har en sterk misstanke om at boot sektoren er ødelagt på, den vil ikke starte opp. Når jeg setter inn XP installasjonsplaten stopper den på "tester maskinvarekonfigurasjonen", jeg satte inn en HDD på 40GB (en som virker), satte den som Master og 80GBen som Slave, da kom begge fram når jeg skulle velge hvilken partisjon jeg skulle installere på. 80GBen var delt inn i 4partisjoner (63GB, 13GB, 450MB og 23MB) jeg fjernet alle partisjonene og installerte på 80GBen, alt gikk bra, den formaterte å kopierte filer, så skulle den starte på nytt å da stoppet det igjenn da den skulle boote. Jeg installerte XP på 40GBen, så nå funker maskinen og jeg får fram 80GBen i Min Datamaskin, å der ligger det en Windows mappe! men hvordan kan jeg få min 80GB til å boote? 40GBen hyler som ett helvete... 80GBen er mer stille av seg, dessuten er det jo mere lagringsplass på den. Merket på begge er Maxtor om noen lurte! Pliiiis hjelp Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Kanskje du har installert Windows på 80GB'en mens 40GB'en var tilkoblet. Da er det 40GB'en som booter, og når du fjerner kan vil ikke 80GB'en boote. Prøv å installere på 80GB'en mens 40GB'en ikke er tilkoblet. Du må først fjerne alle partisjoner slik at det kan lages en ny primærpartisjon. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 HDD Scan and Repair http://php.digi.no/phpf/prog_r.php?id=408 anet nyttig http://www.digi.no/nettjuveler/?id=6613&uid=1002632 Lenke til kommentar
rstange Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Kanskje du har installert Windows på 80GB'en mens 40GB'en var tilkoblet. Da er det 40GB'en som booter, og når du fjerner kan vil ikke 80GB'en boote.Prøv å installere på 80GB'en mens 40GB'en ikke er tilkoblet. Du må først fjerne alle partisjoner slik at det kan lages en ny primærpartisjon. 5314974[/snapback] viss jeg fjerner 40GBen så vil den ikke starte instalasjonen, som sagt den stopper. Å om jeg tar ut XP platen og prøver å boote fra 80GBen så står det bare en linje å blinker, mens på 40GBen får jeg opp melding om at den ikke kan boote fra disken, å beskjed om å restarte eller sette inn en bootbar diskett eller CD... det som er rart er at 80GBen virker, den bare virker ikke under oppstart... har den i ett eksternt kabinett nå, å da funker den uten problem, og den dukker opp i windows...? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 viss jeg fjerner 40GBen så vil den ikke starte instalasjonen ... 5315853[/snapback] Da har du muligens feil innstilling for bootrekkefølge i BIOS. BIOS vil som regel selv forandre rekkefølgen når du legger til / fjerner disker. Lenke til kommentar
rstange Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 viss jeg fjerner 40GBen så vil den ikke starte instalasjonen ... 5315853[/snapback] Da har du muligens feil innstilling for bootrekkefølge i BIOS. BIOS vil som regel selv forandre rekkefølgen når du legger til / fjerner disker. 5317692[/snapback] men hvorfor vil den ikke boote når jeg tar ut 40GBen? har vært i BIOS... Å gjort slik at den skal boote fra 80GBen og ikke 40GBen... Uansett hva jeg gjør, så vil den ikke boote fra 80GBen, det eneste som skjer når jeg har den i alene å prøver å boote, eller starte opp windows installasjon er at systemet låser seg... men når 40GBen står i starter systemet som normalt, den booter både fra CD-rom og HDD (ikke 80GBen). Så det har ikke no med bootrekkefølgen i BIOS å gjøre... Lenke til kommentar
kvase Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 prøv dette programet Commander 2005 ERD finnes på gogel Lenke til kommentar
rstange Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 prøv dette programet Commander 2005 ERD finnes på gogel 5320447[/snapback] har gitt opp, den blir eksternharddisk istede... Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Har du sjekket master slave instillingen på 80 GBen? Lenke til kommentar
rstange Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Har du sjekket master slave instillingen på 80 GBen? 5320768[/snapback] Det er ikke det som er problemet... dessuten skal den kunne boote selv om den er slave eller master... men den booter ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå