Gå til innhold

Hvor mange penger må man egentlig ut med for en TV

Anbefalte innlegg

Okei.. hmm.. Takk for svar.. :) .. men.. hvorfor velger folk LCD, eller Plasma hvis CRT-skjermer er så uhorvelig mye bedre, til en bedre pris?

Og, igjen; Hva er bakdelene med en Plasma-skjerm?

5422034[/snapback]

For å henge den opp på veggen selvsagt :thumbup:

Men aller mest status vil jeg tro.

Det er ikke mange LCD/Plasma TV`er som slår en CRT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å henge den opp på veggen selvsagt  :thumbup:

Men aller mest status vil jeg tro.

Det er ikke mange LCD/Plasma TV`er som slår en CRT.

5438875[/snapback]

plasma/lcd ser uhorvelig mye penere ut i stua, har større bildet, massevis av tilkoblingsmuligheter, hd-klar osv..

hmm.. Så jeg som har "god" plass til å sette en CRT -skjerm der den skal stå.. Burde jeg gå for det da? Siden både kvalitet og pris er overlegen??

Får man HD-Klare CRT -skjermer?

5440030[/snapback]

er hovedfokus best mulig bildekvalitet og du ikke er så opptatt av de tingene jeg nevnte over så ja, da burde du satse på crt.

man får ikke hd-klare crt tv'er så vidt jeg vet..

Lenke til kommentar

Har jo veldig sansen for en STOR skjerm da.. :blush: ..men, slik er vel vi gutter? :p

Og har egentlig lyst på HD-Klar.. hmm.. da er vel kanskje CRT utelukket igjen, da? .. Stopper CRT -skjermer på 37", eller deromkring?

Endret av Bone
Lenke til kommentar

tja man får vel alltids større, men det mest vanlige er vel inntil 32" widescreen. jeg vet ærlig talt ikke om noen butikker som selger større enn det..

størrelsen, design og pc/xbox360 bruk var det som fikk meg til å velge flatskjerm hvertfall.

Lenke til kommentar

Takker for veldig god hjelp!!

Du har LCD, er det ikke slik?

Tror jeg egentlig kanskje er best tjent med Plasma, etter det dere har sagt, siden mye av bruken vil gå til å se film (fra DVD, OG PC!!).. men, det hadde vært stilig med en "stor-skjerms" PC i stua, også, til det bruket der.. Smurfe litt osv..

Men, det er vel slik at LCD er klarere? Men Plasma er bedre til film, pga kontrast? ..spør litt oppat jeg, så jeg får det inn med t-skje! :p ..

Phax: Du som (tror jeg?) valgte LCD (fremfor Plasma, f.eks), hvorfor det, om jeg kan spørre?

Lenke til kommentar

Går fint med pc på de fleste nye plasma skjermene.

Har selv kjøpt en philips 42" til 20K og er storfornøyd. Pc kobler jeg til DVI koblingen og det blir mer en bra nok bilde for de fleste brukere..

Philips har vel blandt de skapeste bildene man får på plasma så for min del var det kun et velg mellom denne og toppmodelen til panasonic og pioner. Prisen avgjorde, da 2 siste nevnte vill kostet meg 10 og 15k mer (i tillegg til at panasonicen ikke var å oppdrive da.)

Er kanskje nevnt før i tråden; men gode linker på tester etc. er www.avforum.no og www.hjemmekino.no ;)

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Takker for veldig god hjelp!!

Du har LCD, er det ikke slik?

Tror jeg egentlig kanskje er best tjent med Plasma, etter det dere har sagt, siden mye av bruken vil gå til å se film (fra DVD, OG PC!!).. men, det hadde vært stilig med en "stor-skjerms" PC i stua, også, til det bruket der.. Smurfe litt osv..

Men, det er vel slik at LCD er klarere? Men Plasma er bedre til film, pga kontrast? ..spør litt oppat jeg, så jeg får det inn med t-skje! :p ..

Phax: Du som (tror jeg?) valgte LCD (fremfor Plasma, f.eks), hvorfor det, om jeg kan spørre?

5440467[/snapback]

jeg har lcd ja, valgte dette hovedsakelig pga at det er best på pc, og at jeg av en eller annen grunn foretrekker bilde på lcd fremfor plasma. selv om plasma er best på kontraster og litt flinkere på farger synes jeg bildet blir litt "blafrende" men lcd er mer rolig og skarpt i mine øyne.

den dårlige kontrasten på lcd kommer best frem i mørke rom, derfor er ikke lcd like bra egnet til film som plasma. (man ser oftest film i mørket mens vanlig tv har man gjerne normal belysning)

men nå er det ikke så ille at kontrasten plager meg heller da.

Lenke til kommentar
tja man får vel alltids større, men det mest vanlige er vel inntil 32" widescreen. jeg vet ærlig talt ikke om noen butikker som selger større enn det..

størrelsen, design og pc/xbox360 bruk var det som fikk meg til å velge flatskjerm hvertfall.

5440368[/snapback]

Finnes TV i hvertfall opp til 50". Husker ikke akkurat navnet på de,

men de har samme form som CRT (bakprosjektor TV tror jeg.)

Lenke til kommentar

5440368[/snapback]

5441195[/snapback]

Største crt er vel Loewe sin 40 tommer tror jeg,men den er/var SVINDYR (ca 40000 kr).

Skal man ha stor tv til en billig penge er Sony KDF-E50A11E bakprojeksjons-tv bra.

Eneste jeg ikke likte med den er innsynsvinkelen,den er ikke bra.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Disse TV'ene.. .. siden disse flatskjermene, og alt oppstyret rundt, det er jo hovedsakelig i en startfase; Jeg regner kanskje med at prisene vil synke DRASTISK i løpet av noen måneder -> 1 år.. !? Altså at man betaler enormt mye nå, i forhold til hva man egentlig får, og hva prisen vil stabilisere seg på!? ..eller..? Er det dumt å kjøpe nå?

Lenke til kommentar

5440368[/snapback]

5441195[/snapback]

Forskjellen mellom CRT og Bakprosjektsjons TV er ganske stor, en 32" er vel kanskjee 3 ganger så dyp som min 42"bj

Lenke til kommentar
Disse TV'ene.. .. siden disse flatskjermene, og alt oppstyret rundt, det er jo hovedsakelig i en startfase; Jeg regner kanskje med at prisene vil synke DRASTISK i løpet av noen måneder -> 1 år.. !? Altså at man betaler enormt mye nå, i forhold til hva man egentlig får, og hva prisen vil stabilisere seg på!? ..eller..?  Er det dumt å kjøpe nå?

5467952[/snapback]

Jeg vil ikke forvente noen "DRAMATISKE" fall. Heller en jevn nedtrapping. Det som er greia med LCD og Plasma er at de opperer med noe som heter "generasjoner". Begge skjerm teknologiene gjør noen tekniske hopp hvert år eller to. Når det skjer sier man at en ny generasjon paneler er skapt. Dette gjør at man så kan holde high end prisene oppe, og selge forrige generasjon dertil billigere. LCD/Plasma er en veldig bred felles bennevnelse på hva teknologien er, men sier ikke noe om kvaliteten. Derfor kan det være vanskelig for noe å skjønne hvorfor en 32 tommer LCD skjerm fra et leverandør kan koste 8990 kr og fra en annen 25 000. Begge er jo LCD.

Det har vært en generell senking i pris over hele linja siden masse salget har startet. Men jeg tror over de neste 2 - 3 årene at high end priser på LCD (32 - 37 tommere) vil stabilisere seg på 13 - 20 000kr og at billig skjermer mellom 7 - 12 000 kr.

Det vil helt sikkert være kampanje priser som vil trumfe disse innimellom.

Det som kan knekke dagens prispolitik er en revolusjonerende og billigere teknologi. Det er ting som OLED, SED og andre ting som kanskje kan få til det.

AKIRA

Lenke til kommentar

Les denne artikelen. Som de sier der forventes det at man får 40/42 Tommers LCD tv'er til rundt 10000 kr innen utgangen av 2006.

Jeg synes uansett ikke dette er noen grunn til å vente med å kjøpe tv. Hvis man skal gå å tenke på prisfall og bedre teknologier hele tiden vil man aldri få kjøpt seg tv.

Et godt eksempel på ny teknologi er de nye tv'ene basert på OLED.

Lenke til kommentar

Det er jo flere måter på å se på prisfallet på, og man kan vel kalle det dramatisk.

Greit nok at det kommer nye modeller hvert år som gjør at "High-end" delen til en viss grad klarere å opprettholde seg (den synker i pris den også)

Men hvis du ser på hva du må betale for en 37" HD-ready tv i dag (gjennomsnitts prisen) og hva du må betale for en 37" HD-ready tv med litt bedre spec om 1 år så tror jeg nok at prisnedgangen kan sies å være dramatisk.

En kamerat kjøpte den billigste billigste plasmaen han kunne finne i mai 2005 for 16 000, nå kan du være heldig og få de til 10-12000, altså opp til 50% nedgang.

Det er også utrolig få av oss som gidder å koste på oss High end tv'er, majoriteten av de som handler har aldri hørt om hdmi, eller komponent, de veit hva scart er, og de veit hvor man skal plugg inn antenne kabelen. Denne majoriteten vil oppleve et drastisk prisfall på produktene som er sånn i bånd-midt sikte.

Midt sikte er vel også hvor de fleste av oss her inne befinner oss.

Så konklusjonen min: hvis man har en TV som man er fornøyd med så er det ikke noe vits å kaste ut den man har bare for å kjøpe nå, da kan man like greit vente et år, kjøpe det man trenger og oppleve at man faktisk har spart en del tusen. Men fusker tv'en allerede, eller man har behov for flatskjerm grunnet plass osv så er det jo bare tut og kjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...