Gå til innhold

Hvor mange penger må man egentlig ut med for en TV


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Dette er vel det tåpligste spørsmål man nesten kan komme med, sikkert.. Siden det kommer helt ann på krav, type, osv, osv.. But, anyway!

 

Folk spør om TV'er til 5000,- .. til 10.000,- til 20.. 30.. osv..

 

Men, i hvilken prisklasse begynner TV'ene å bli "akseptable" !?

 

Man kan få en komplett PC til 8000.. til 12-13 har du kanskje en brukbar en.. til 20 begynner du å kreve litt mer, og til 40k så skal du ha alt av alt! ..så, kan noen gi meg en pekepinn når og hvor TV'er begynner å gå fra OK, til brukbar, osv. ?! :blush:

 

Grunne til at jeg spør, er at jeg vurderer å kjøpe meg en ny TV snart, men har egentlig ingen peil på hvor jeg bør forvente å legge meg når det gjelder pris. Derfor trenger jeg litt hjelp!

 

 

Jeg har lest så vidt her, men ikke mye, det skal jeg innrømme.. Men, har lest et par steder at; Skal man se film, så er Plasma overlegen, men skal man koble til PC osv, så må man gå for LCD.. Stemmer dette?

 

Er det slik PC til Plasma er HELT utelukket? ..jeg kobler PC'n av og til til TV'n min nå, en "vanlig" TV, og det går nokså greit, hvis man skal spille, eller se en film.. Selvfølgelig er det bedre med LCD, går jeg utifra.. Men vil Plasma og "vanlig TV" ha nokså likt utfall når det gjelder PC-tilkobling?

 

Mitt bruk er hovedsaklig film, selv om en Xbox360 skal kobles til, og (kanskje) en PC også!?

 

 

Takk for svar, hvis de finnes! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder flatskjerm TV'er er prisen i stor grad en funksjon av størrelsen. Vurder først hvor stor skjermflate du trenger (17", 50" eller noe imellom) så er det sikkert enklere å antyde hvor mye de koster.

 

"Akseptabel" billedkvalitet er avhengig av øynene som ser og hvor kravstor du er. Se på TVen i butikken, der er det lett å sammeligne med andre modeller...

 

De tekniske spørsmålene får folk som har peiling svare på...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Min erfaring tilsier at den store prisforskjellen på flatskjermer kommer mest til syne når man ser på analoge signaler. hvor god bilde prosessoren er. Når det gjelder digitale signaler (HTPC, Xbox, DVD..osv) så synes jeg de fleste TVer er RELLATIVT like. For feinsmeckere er det sikkert forskjeller...men jeg kan vel kalle meg selv "joe average" og har kjøpt meg en 32 tommer LCD tv som da kostet 14 000 kr. Nå ligger den på under 10 000kr. På digitale signaler synes jeg at jeg har et flott bilde!!

 

Så...dyr tv er bedre på analoge signaler (TV fra veggen)

Billigere TVer er rellativt like gode på digitale signaler.

 

For å få ekte HD støtte til en lav pris er LCD det eneste alternativet du har.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

crt ("vanlige") tv'er er stort sett bedre enn plasma/lcd på det meste foruten om oppløsning da. så på hd-matriale så er flatskjermer tingen, men til vanlig tv titting så er vel fortsatt crt best, spesiellet på dårlig signal.

 

edit: for å svare litt på topic også så mener jeg at man må ut med en 12-13 000,- før du får en akseptabel 32" lcd, 18 000,- for 37" og 22-23 000,- for en 40"

 

på plasma får du en akseptabel 42" til 15-16 000,- (godt bilde, men ikke hd-klar). skal du ha en god plasma bør du regne med å putte i en 20-25k

 

crt så får du vel en god 32" for en 5-7k ca. kan sikkert gjøre masse bra bruktkupp også nå som flatskjerm bølgen er her. crt skjermer er knapt verdt noe som helst på bruktmarkedet nå..

 

kan legge til at dette er jo bare mine meninger da og på ingen måte en fasit. kan godt hende at andre mener man må putte i mer eller mindre for å få noe akseptabelt..

Endret av phax
Lenke til kommentar

ja.. takk for svar! ..det hjalp meg litt! :)

 

Er forresten ikke interessert i bruktmarkedet.. Kjøper aldri noe brukt! Liker det ikke, uansett hvor mye man sparer..

 

Men.. hva mente du med "god plasma til 20-25k", når du skrev at man fikk en "plasma med godt bilde til 15k" .. hva er egentlig forskjellen mener du her?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en Panasonic 42PA50 SD-plasma (SD=standard definition, lavoppløst i motsetning til HD) til kr 15-20000 og få de beste TV-bildene i denne prisklassen når det gjelder flatskjermer. Hvis du vil ha høyere oppløsning må du opp på modellen 42PV500 (denne får du imidlertid neppe tak i) som koster rundt 25000 (har ikke sjekket). Merk at høyere oppløsning ikke er synonymt med bedre bildekvalitet, slik man kan få inntrykk av både når det gjelder TV-er og kamera.

 

Generelt har ikke plasma særlig mye å by på når det gjelder oppløsning, du må helt opp til 50" for å faktisk få HDTV-oppløsning (1280*720 og oppover). Her er LCD noe bedre, men generelt kan en si at plasma er bedre til film og TV.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt meg den plasmaen Rikky nevner. Jeg viste at den var bra,men bildene er over all forventning. Bildekvaliteten er rett og slett strålende! :D

Jeg betalte 15995 kr innkludert bordstativ.

Du kan lese en test på den her.

 

Jeg hadde både Plasma og LCD på hjemmlån før jeg bestemte meg for hva jeg ville ha.

Valget var enkelt for meg. Plasma er MYE bedre til tv-titting og dvd.

Hvis du skal koble pc'en til tv'en er derimot LCD et bedre valg.

Lenke til kommentar

Til generell PC-bruk har en lavoppløst plasma alt for dårlig oppløsning. Til film derimot, funker plasma bra. Jeg har selv PA50 på min liste over kandidater, men jeg synes Panasonic har vært særdeles kjipe med inngangene på denne. Den eneste inngangen som er noe å bruke er en enslig komponentinngang. Hvis den hadde hatt HDMI hadde jeg nok kjøpt den, men jeg får se hva det blir til. Jeg tror nok 480p over komponent fra PC vil gi et bra resultat, men det betinger jo selvsagt at du har et dertil egnet skjermkort.

 

Når det gjelder 360 vil du ikke få utnyttet dens fulle potensiale mtp oppløsning. Her blir det jo et prioriteringsspørsmål.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Dette blir litt OT, men Panasonic sine plasma skjermen kan være kresen på signal kilden. Hvis jeg kobler Dreamboxen til tv'n med komponent kabel blir en 5-6cm stripe øverst på skjermen mye lysere en resten av bildet. Har hatt to Panasonic plasmaer (42" og 50") og begge gir dette resultatet.

Er ikke plaget med dette på Pioneer plasmaer (ymse modeller) eller Nec LCD'en vi hadde tidligere.

 

Rikky: Har du mulighet til å skru inn nye inngangs moduler i skjermen din? Panasonic'en vi har kjøpte vi DVI-modul.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Rikky: Har du mulighet til å skru inn nye inngangs moduler i skjermen din?

5326998[/snapback]

Jeg har ikke PA50, men en Sony 32" CRT, og nei, jeg har ikke mulighet til det. PA50 har så vidt meg bekjent ikke denne muligheten, men Panasonics skjermer uten tuner har vel det.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Rikky: Har du mulighet til å skru inn nye inngangs moduler i skjermen din?

5326998[/snapback]

Jeg har ikke PA50, men en Sony 32" CRT, og nei, jeg har ikke mulighet til det.

5327001[/snapback]

 

Ahh, my bad. Leste feil :p Fikk ikke med meg at du hadde den på ønske listen :blush:

 

Anyways, det er mulighet å skru inn nye inngangmoduler på den. Skal sjekke om det finnes HDMI moduler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...