since91 Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/12/19/452647.html Han der er et forbilde for oss alle Endret 20. desember 2005 av Jonatan777 Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Han kunne godt tatt seg en tur hit Lenke til kommentar
Toxon Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Hvis han ikke får mer i lønn enn de andre, så burde han virkelig det. Lenge leve kapitalismen! Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Kriminalitetsbekjempelse er ikke utelukkende å arrestere kriminelle. Også det å forsøke hjelpe dem ut av livsstilen de lever ved hjelp av andre kanaler er en sentral del av det. Om det fremgår riktig av artikkelen så er det ikke 300 David Toskaer han har arrestert, men 300 småkriminelle, med narkomane og fattige i spissen. Arrestasjon er ikke alltid den beste løsningen, spesielt når det som i dette tilfellet holder mennesker unna et tilbud de kan nyte godt av. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Å hjelpe dem ut av livsstilen kommer i andre rekke i forhold til å la dem spasere rundt blandt sivile. Ta Sandviken i Bergen f.eks. Skal politiet la narkomane få råde fritt rundt fordi det er en metadon klinikk der? Jeg vet ikke med andre, men personlig ville jeg, om jeg bodde der, forventet at folk som stikker sprøyter i bakgaten og som er høy på rus umiddelbart blir fjernet fra stedet, fremfor at man skal la de oppholde seg der fordi det er en metadonklinikk i nærheten. Det bor endel hundre barn i Sandviken. Om en kriminell er i området rundt, eller inne på en slik klinikk og er ettersøkt, så skal vedkommende taues inn. Så får heller domstolen sende vedkommende på slike klinikker. Blir for dumt om en som ikke er narkoman skal bli fengslet for tyveri, mens en som er narkoman skal bli fredet, spesielt om han befinner seg på en klinikk. Kriminalbekjempelse handler om mer enn kun den kriminelles behov. Må man prioritere så kommer de lovlydige foran. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Blir for dumt om en som ikke er narkoman skal bli fengslet for tyveri, mens en som er narkoman skal bli fredet, spesielt om han befinner seg på en klinikk. 5314891[/snapback] Nå kommer det ikke så godt fram hva den enkelte blir tatt for. Men nå er det sånn i Norge og i Storbritannia at man ikke har lov til å bruke narkotiske stoffer. Man kan gjerne arrestere folk for tyveri, men å arrestere en narkoman for misbruket hans er ikke nødvendigvis noe smart. Det vil mest sannsynlig føre til et nytt tyveri for å finansiere stoffet som jeg vil anta ble beslaglagt. Men det kan jo være en grei løsning det for politi som ønsker å vise hvor god de er. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Blir for dumt om en som ikke er narkoman skal bli fengslet for tyveri, mens en som er narkoman skal bli fredet, spesielt om han befinner seg på en klinikk. 5314891[/snapback] Nå kommer det ikke så godt fram hva den enkelte blir tatt for. Men nå er det sånn i Norge og i Storbritannia at man ikke har lov til å bruke narkotiske stoffer. Man kan gjerne arrestere folk for tyveri, men å arrestere en narkoman for misbruket hans er ikke nødvendigvis noe smart. Det vil mest sannsynlig føre til et nytt tyveri for å finansiere stoffet som jeg vil anta ble beslaglagt. Men det kan jo være en grei løsning det for politi som ønsker å vise hvor god de er. 5315148[/snapback] Eller man arresterer og får dem lagt inn på klinikk. Om en politimann velger å la en som er høy på stoff rave rundt i boligområder vil jeg ikke anse som hverken riktig eller smart. Det handler ikke om at politiet skal "vise hvor god man er", det handler om å sørge for at nabolaget er trygt. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) Om en politimann velger å la en som er høy på stoff rave rundt i boligområder vil jeg ikke anse som hverken riktig eller smart. Skal Robocop arrestere fulle mennesker også da, bare fordi de er fulle, selv om de ikke har gjort noe annet galt? Fulle mennesker kan være minst like plagsomme for omgivelsene som narkomane, faktisk vil jeg si at de farligere rent fysisk. Bur dem inne hvis de gjør noe mer alvorlig galt, men ikke trakasser "den lille mannen" bare for å pynte på stats'a. Men nå kjenner jeg ikke godt nok til denne saken. Han har sikkert gjort mye bra. Endret 20. desember 2005 av Langbein Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Om en politimann velger å la en som er høy på stoff rave rundt i boligområder vil jeg ikke anse som hverken riktig eller smart. Det handler ikke om at politiet skal "vise hvor god man er", det handler om å sørge for at nabolaget er trygt. 5315254[/snapback] Det får være din mening hva det handler om. Selv syns jeg narkomane som holder seg, f.eks. i Nygårdsparken, kan få være i fred. Hvis politiet jager narkomane fra området mitt, havner de snart i området ditt, før de jages videre til en ny plass.Eller man arresterer og får dem lagt inn på klinikk.Riktig, i og med at narkomane har et kriminelt og et klinisk problem. Men får det skjer må nok lovverket forandres, og det blir nok en del støy fra folk med sterke meninger. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Etter at denne fyren hadde begynt å jobbe der hadde visst stedet blitt helt forvandlet. Fra å være utrygt og med banditter over alt jubler nå lovlydige borgere over at denne politimannen har ryddet opp. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) Skal Robocop arrestere fulle mennesker også da, bare fordi de er fulle, selv om de ikke har gjort noe annet galt? Fulle mennesker kan være minst like plagsomme for omgivelsene som narkomane, faktisk vil jeg si at de farligere rent fysisk. Politiet arresterer fulle mennesker den dag idag. Bur dem inne hvis de gjør noe mer alvorlig galt, men ikke trakasser "den lille mannen" bare for å pynte på stats'a. Men nå kjenner jeg ikke godt nok til denne saken. Han har sikkert gjort mye bra. 5315330[/snapback] Er jo også det det her er snakk om. Ettrlyste kriminelle tør ikke dra på avrusningsklinikker o.l. fordi denne politimannen vet å lete etter de der. Jeg ser overhodet ikke noe galt i at en som er etterlyst for kriminell handling blir hentet fra en avrusningsklinikk. En slik klinikk skal ikke ha status som "fredet" for kriminelle, slik som kirken er for asylsøkere. Det får være din mening hva det handler om. Selv syns jeg narkomane som holder seg, f.eks. i Nygårdsparken, kan få være i fred. Hvis politiet jager narkomane fra området mitt, havner de snart i området ditt, før de jages videre til en ny plass. En narkoman som er ettersøkt fra noe kriminell bør ikke få gå ifred på nygårdsparken eller i Sandviken, ei heller om de er tydelig påvirket av narkotiske stoffer. Jeg har oppholdt meg mer enn de fleste i både Nygårdsparken og Sandviken i mitt tidligere yrke. Jeg var på fornavn med de fleste og vært borte i uttallige episoder. I perioder når man er alt for påvirket er man en fare for både seg selv og omgivelsene. Om en politimann lar vedkommende vandre ifred gjør ikke den politimannen jobben sin. Endret 20. desember 2005 av Dotten Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Det får være din mening hva det handler om. Selv syns jeg narkomane som holder seg, f.eks. i Nygårdsparken, kan få være i fred. Hvis politiet jager narkomane fra området mitt, havner de snart i området ditt, før de jages videre til en ny plass. I og med at Nygårdsparken er "mitt område", stiller jeg meg ganske uenig i det. Møhlenpris har gått fra å være et ganske flott område til et relativt forfallent og shabby sted, og mye av dette kan skyldes på narkiser og alkiser som henger i parken og området rundt. Selvfølgelig ser jeg det positive med at all driten er samlet på ett sted, og politiet får det lettere med å ta langerne, men det er en elendig løsning, sett på sikt. "Out of sight, out of mind"-tankegangen fungerer dårlig når det gjelder problemer, uansett hva det gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå