Gå til innhold

Støy fra Eheim 1048


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I didn't think I needed a flowrate of 600 liters/min in a system that contains as little water as this - I could throttle down the dimmer halfway before the pump stalled and stopped. So now it runs at 3/4 full dimmer - the noise is completely gone and the cooling performance is the same.

The dimmer is the same type as used for ordinary lightbulbs.

 

Resten kan leses her:

http://www.ocshoot.no/coolcomputers3.htm

Lenke til kommentar

Om ikke Hondaen har en kommentar, så har jeg det.

 

For faktum er: Ingen lampedimmer i verden kan redusere turtallet på en frekvensstyrt motor / pumpe!!

Fyren på http://www.ocshoot.no/coolcomputers3.htm vet ikke hva han snakker om, eller i det minste hvordan andre i denne tråden oppfatter denne form for regulering!

La gå at han _muligens_ har klart å redusere støyen fra pumpa på denne måten, men egentlig tror jeg ikke så mye på det. Turtallet har han i allefall ikke redusert!

De fleste lampedimmere er basért på en triac-løsning, som i prinsippet "kutter" sinuskurven i vekselstrømmen fra nettet. Dette resulterer i lavere spenning, men vil også faktisk i verste fall gi mere støy fra objektet som påvirkes av spenningsreduksjonen. Men aldri i verden om man klarer å redusere turtallet i en motor / pumpe med en slik regulering!

Tro meg, akkurat her vet jeg hva jeg snakker om!

Og har sagt det før, men sier det gjerne igjen; Skal man regulere turtallet i en slik motor / pumpe, så må dette skje gjennom en (kostbar!) frekvensomformer!

Hondaen?? Du kan helt sikkert bekrefte dette.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-09-06 01:35 ]

Lenke til kommentar

Skrue: Man kan faktisk redusere turtallet på en slik induksjonsmotor ved hjelp av spenningen, siden momentet til motoren kommer av kvadratet av påført spenning.

 

Nå ser momentkarakteristikken for en slik induksjonsmotor ut som en berg og dalbane, derfor er dette en lite lur måte å gjøre dette på, siden turtallet kan blir ustabilt. Blir sjelden blir brukt i praksis, selv om slike motorstyringer til induksjonsmotorer finnes.

 

Nå ville ikke jeg ha redusert turtallet på en slik motor siden det øker virvekstrøms og koppertapene, blir varmgang som kan senke levetiden grunnet at isolergraden blir svekket. Kan også få problemer med turtallet som nevnt, siden man ikke vet hvor på momemtkurven til motoren, lastmomentet til pumpen legger seg på.

 

Ble kanskje litt mye teknisk. Men iallefall, det er fullt mulig å redusere turtallet med en triac løsning men det har sine bakdeler på induksjonsmotorer.

 

Nå skal det også nevnes at en triac "dimmer" lager oppkuttete sinuskurver, og det har mange billige voltmetre vanskelig å måle. Skal man måle effektivverdien av spenningen, altså den spenningen som gjør arbeidet så må man bruke voltmetre med sann rms funksjonalitet. Disse er ofte kostbar, billigeste digitale ligger vel tre tusen.

Lenke til kommentar

Det beste er å la den gå uten å gjøre noe, monter pumpen f.eks inni en støyisolert boks, sett den på gummiføtter etc.

 

Hvis dere absolutt har behov for å senke turtallet, så kan en motstand i serie eller en triacløsning brukes. Når det gjelder triacløsning ( aka lysdimmer ) så må det huskes på at den må være dimmensjonert for å regulere induktive laster som kun er på 10watt ( 10 watt er pumpemotoren på ).

 

Men legg merke til at lysdimmerløsning kan slå ut på pumpens levetid, bør reguleres minimalt.

 

De skal normalt kunne gå i mange, mange år....spesielt EHEIM sine modeller.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-06 01:56, Hondaen skrev:

Skrue: Man kan faktisk redusere turtallet på en slik induksjonsmotor ved hjelp av spenningen, siden momentet til motoren kommer av kvadratet av påført spenning.


Men iallefall, det er fullt mulig å redusere turtallet med en triac løsning men det har sine bakdeler på induksjonsmotorer.




 

Nei, nei, og nei igjen!! I allefall når det gjelder "våre" vannpumper!

Som du sier, er motoren i vannpumpa en induksjonsmotor, det er helt riktig. Og i vårt tilfelle består motoren av en induksjonsspole og et magnetisk anker, med én nordpol og én sydpol. Vekselstrømmen som påtrykkes spolen, vil sørge for et vekslende magnetfelt rundt ankeret. Magnetfeltet skifter polaritet 50 ganger i sekundet (50Hz) som i sin tur vil sørge for at ankeret roterer ved at like poler frastøter- / ulike poler tiltrekker hverandre.

Dette er enkelt forklart prinsippet i en slik motor.

En slik motor vil alltid rotere med nøyaktig 3000 o./min, (50Hz x 60sek.) uansett om spenningen er 230 volt eller f.eks 160 volt! For det er og blir _nettfrekvensen_ som styrer hastigheten! Det man derimot vil oppleve ved en spenningsreduksjon, er at pumpa plutselig stopper, rett og slett for at magnetfeltet i spolen blir for svakt. Dette er jeg _bombesikker_ på!

Hvorfor?

Jo, fordi jeg akkurat har avsluttet følgende eksperiment: Tok for meg en Maxi-Jet pumpe, en triac-regulator, (lampedimmer), og et nøyaktig stroboskop.

For den / de som ikke vet det, er et stroboskop en innretning som i hovedsak består av en xenonlampe, hvis blinkfrekvens kan varieres vha elektronikken i stroboskopet. Stroboskopet jeg bruker, kan lese av hastigheter mellom 250 og 18.000 omdreininger.

Pumpa er en 120 volt´s 60Hz utgave, i sin tid innkjøpt fra USA. Ettersom vi har 50Hz i vårt lysnett, vil pumpa i dette tilfellet rotere med de tidligere nevnte 3000 omdr./min.

Dimmeren ble koblet til pumpa, og spenningen langsomt regulert opp, fra start på ca 50 volt. Ved ca 95 volt begynte det å livne til i pumpa, men ikke på annen måte enn at ankeret vibrerte frem og tilbake. Ved ca 115 volt begynte ankeret og rotere, og hastigheten ble målt med stroboskopet. Ikke uventet, roterte ankeret med nøyaktig 3000 omdr. Spenningen ble forsøkt økt til ca 150 volt, men fortsatt durte og gikk ankeret på nøyaktig 3000 omdr. En spenningsøkning ga m.a.o. ingen hastighetsøkning, like lite som en lavere spenning reduserte hastigheten!

Min konklusjon er utifra dette eksperiment fortsatt den samme: Våre pumper lar seg _ikke_ turtallsregulere via spenningsendringer, hverken opp eller ned!

 

Jeg skal derimot ikke absolutt utelukke at muligheten for turtallsregulering av induksjonsmotorer er tilstede. Men om dette skal la seg gjøre, vil jeg tro at man må ta for seg adskillig mer kompliserte design, med mangepolete motorer, som også er spesiellt konstruerte for dette. Våre enkle vannpumper er imidlertid ikke slik konstruert, og jeg vil derfor nok en gang avvise muligheten for en turtallsregulering via en enkel lampedimmer!

Nå er jeg meeget spent på om noen tør si meg imot! :grin:

 

Avslutningsvis: Eheim´s pumper er absolutt av det stillegående slaget, men denne som andre må fortsatt isoleres fra underlaget! Vibrasjoner i form av 50Hz brum betinger dette..

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-09-06 23:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-06 23:05, Skrue skrev:

Quote:


Den 2002-09-06 01:56, Hondaen skrev:

Skrue: Man kan faktisk redusere turtallet på en slik induksjonsmotor ved hjelp av spenningen, siden momentet til motoren kommer av kvadratet av påført spenning.


Men iallefall, det er fullt mulig å redusere turtallet med en triac løsning men det har sine bakdeler på induksjonsmotorer.




 

Nei, nei, og nei igjen!! I allefall når det gjelder "våre" vannpumper!

Som du sier, er motoren i vannpumpa en induksjonsmotor, det er helt riktig. Og i vårt tilfelle består motoren av en induksjonsspole og en magnetisk anker, med én nordpol og én sydpol. Vekselstrømmen som påtrykkes spolen, vil sørge for et vekslende magnetfelt rundt ankeret. Magnetfeltet skifter polaritet 50 ganger i sekundet (50Hz) som i sin tur vil sørge for at ankeret roterer ved at like poler frastøter- / ulike poler tiltrekker hverandre.

Dette er enkelt forklart prinsippet i en slik motor.

En slik motor vil alltid rotere med nøyaktig 3000 o./min, (50Hz x 60sek.) uansett om spenningen er 230 volt eller f.eks 160 volt! For det er og blir _nettfrekvensen_ som styrer hastigheten! Det man derimot vil oppleve ved en spenningsreduksjon, er at pumpa plutselig stopper, rett og slett for at magnetfeltet i spolen blir for svakt. Dette er jeg _bombesikker_ på!

Hvorfor?

Jo, fordi jeg akkurat har avsluttet følgende eksperiment: Tok for meg en Maxi-Jet pumpe, en triac-regulator, (lampedimmer), og et nøyaktig stroboskop.

For den / de som ikke vet det, er et stroboskop en innretning som i hovedsak består av en xenonlampe, hvis blinkfrekvens kan varieres vha elektronikken i stroboskopet. Stroboskopet jeg bruker, kan lese av hastigheter mellom 250 og 18.000 omdreininger.

Pumpa er en 120 volt´s 60Hz utgave, i sin tid innkjøpt fra USA. Ettersom vi har 50Hz i vårt lysnett, vil pumpa i dette tilfellet rotere med de tidligere nevnte 3000 omdr./min.

Dimmeren ble koblet til pumpa, og spenningen langsomt regulert opp, fra start på ca 50 volt. Ved ca 95 volt begynte det å livne til i pumpa, men ikke på annen måte enn at ankeret vibrerte frem og tilbake. Ved ca 115 volt begynte ankeret og rotere, og hastigheten ble målt med stroboskopet. Ikke uventet, roterte ankeret med nøyaktig 3000 omdr. Spenningen ble forsøkt økt til ca 150 volt, men fortsatt durte og gikk ankeret på nøyaktig 3000 omdr. En spenningsøkning ga m.a.o. ingen hastighetsøkning, like lite som en lavere spenning reduserte hastigheten!

Min konklusjon er utifra dette eksperiment fortsatt den samme: Våre pumper lar seg _ikke_ turtallsregulere via spenningsendringer, hverken opp eller ned!

 

Jeg skal derimot ikke absolutt utelukke at muligheten for turtallsregulering av induksjonsmotorer er tilstede. Men om dette skal la seg gjøre, vil jeg tro at man må ta for seg adskillig mer kompliserte design, med mangepolete motorer, som også er spesiellt konstruerte for dette. Våre enkle vannpumper er imidlertid ikke slik konstruert, og jeg vil derfor nok en gang avvise muligheten for en turtallsregulering via en enkel lampedimmer!

Nå er jeg meeget spent på om noen tør si meg imot!
:grin:

 

Avslutningsvis: Eheim´s pumper er absolutt av det stillegående slaget, men denne som andre må fortsatt isoleres fra underlaget! Vibrasjoner i form av 50Hz brum betinger dette..

 

 

Hmmmmmmmmmmm....

 

Man kan antagelig redusere den forbrukte effekten av pumpa og dermed redusere trykket pumpen utøver (uten å redusere hastigheten på vannet som pumpes) - dermed vil pumpen i muligens bråke mindre...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-06 23:58, Skrue skrev:

Beklager shithead, du tar feil. Pumpetrykket vil være konstant i og med at turtallet er det samme. Derimot kan man muligens redusere 50Hz brum ved å senke spenningen noe. Men trykket er og blir det samme, i og med at pumpa fortsatt rusler rundt på sine 3000 rpm.....


 

Ok nytt spørsmål fra meg. Vil kraften i pumpa kunne reguleres/reduseres ved andre spenninger? For da vil vel rpm likevel gå noe ned grunnet motstanden i det som pumpes?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-06 23:58, Skrue skrev:

Beklager shithead, du tar feil. Pumpetrykket vil være konstant i og med at turtallet er det samme. Derimot kan man muligens redusere 50Hz brum ved å senke spenningen noe. Men trykket er og blir det samme, i og med at pumpa fortsatt rusler rundt på sine 3000 rpm.....


 

Dette blir jo bare tull. Hvis man reduserer den effektivt tilførte spenningen, må jo effektforbruket minke og dermed må jo pumpa yte mindre på ett eller annet vis (hvis ikke effektiviteten til selve pumpen synker dramatisk ved høyere spenning?)...

 

Skjønner ikke dette helt altså?

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv testet dette vet hjelp av en triac krets.

 

Det som kom fram av dette, er at det overhodet ikke er en linær sammenheng mellom instillingen på triacen og turtallet på pumpen, noe jeg også påstod i en tidligere post, turtallet ville bli svært ustabilt og det ble det.

 

Turtallet kan reguleres vha en triac krets. Dette er ikke lett siden man aldri vet om den står stille eller går for fullt.

 

 

Turtallet kan beskrives slik:

 

- Spenningen senkes gradvis, turtallet synker litt.

 

- Ved en gitt spenning, så klarer plutselig ikke rotoren lenger å holde følge det synkrone feltet, den går derfor delvis rundt, da den hele tiden "jager" på det roterende feltet.

 

- Ved en lavere spenning, så er ikke de magnetiske kreftene store nok til å dra rundt rotoren, og rotoren står da og vibrerer

 

Konklusjon: Triacstyring av slike pumpemotorer bør for all del unngås, men det er mulig å justere liter/min på noen gitte turtall, ved skikkelig fininnstilling, noe som ikke er lett. Dette fininnstilligspunktet ( rotoren "jager" ) er så ustabilt at jeg aldri ville ha brukt det i en vannkjølekrets til cpu.

Lenke til kommentar

Må nok si at skrue har rett her ja, hvor mye en pumpe leverer er helt avhengig av turtallet (finnes flere variabler men de er helt uvesentlige i denne diskusjonen).

 

På en induksjonsmotor er det frekvensen på vekselstrømmen du forer motoren med, som gir turtallet.

 

Skal du variere turtallet er du pent nødt til finne deg en frekvensomformer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...