snowjogg Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Hei, vet ikke helt hvor denne hører hjemme da jeg er litt usikker på hva problemet er. PC'en vil ikke starte. Jeg satt og spilte igår helt til maskinen plutselig bare slo seg av, power led lyste fortsatt. Etter det har den vært død, når jeg prøve å starte den kommer det bare en liten klikkelyd og et lite blink på USB-portene og et lite rykk i viftene. Ellers ingen tegn til liv. Har prøvd å jumpstarte PSU og det går med ingen kabler i, men prøver jeg å sette i den firepins(gul/svart) kabelen på HK'et er det helt dødt igjen. Skjermkortet starter heller ikke når jeg jumpstarter. Har testa PSU på en annen maskin og virka greit. CPU'en var veldig varm etterpå så har vært inne på tanken om det er den som har tatt kvelden Er en AMD64 3000+.. kjenner ingen som har socket 754 så får ikke feilsøkt om det er cpu eller hovedkortet som er galt:( Men er det noen som har opplevd det samme og kan si meg hva feilen er? Kjedelig å bestille både HK og CPU om bare en av de er defekt liksom. -SnowJogg- Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Kan være RAM'en din som er gåen også her. Jeg ville koblet fra CD Rom, og alt annet du ikke trenger for å boote. Så vill jeg tatt ut RAM og Grafikkort (ikke samtidig). Hvis det er feil på RAM eller grafikkort som hinder maskinen å starte, kan det hende at du kan få start med 'beepe-koder' - sjekk manualen til hovedkortet. Får du f.eks start på pc'n uten ram (du vil få 'beep-koder') så vet du at det er rammen som er ødelagt. Men dette er vanskelig (det er en grunn til at du ikke får mange svar..) her kan det nesten alt være gåent. Dersom noen som leser dette har samme sokkel som deg, så spør om han/hun er villig til å teste cpuen for deg (send i posten). Lykke til. mvh r.- p.s Kom til å tenke på en ting til; selv om du klarer å jumpstarte psu er det ikke sikkert at denne er i orden - det er mulig at den gir altfor lave spenningsverdier. Her må du ha et voltmeter for å sjekke. Lenke til kommentar
snowjogg Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Takk for for fyldig svar roger_h99! Skal teste dette med skjermkort og RAM, men tviler egentlig på at det er RAM'en. Kjøpte ny (Corsair XMS3200C2 DDR-DIMM 1024 PC3200 ) RAM for en måneds tid siden.. PSU'en testet jeg på en annen maskin og den startet greit, så tror ikke det er no galt med den heller. Har målt litt med voltmeter og virka ok. Så problemet er vel grafikk-kortet, CPU eller hovedkort. Dyrt blir det uansett:( Skulle bare ønske jeg kunne vite hva det er slik at jeg ikke kaster bort penger på deler jeg ikke trenger.. Hater feilsøking, skulle ha vært en duppeditt som bare kunne fortelle hva som var galt, uansett!! Hadde vært noe.. Lenke til kommentar
snowjogg Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Det var ikke prosessoren som er defekt, fikk akkurat lånt en og testa. Skjedde ingenting nå heller. Kommer heller ingen feil-lyd fra hovedkortet, uansett om jeg har tatt av RAM'en eller skjermkortet. Da er det vel bare hovedkortet igjen som kan vært galt da!?? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Tydet på HK ja. Kan fortsatt være feil på RAM og/eller grafikkort - dette vet vi sikkert ikke enda. Et tips: av og til kan døde ting vekkes til live ved å trykkluftblåse de rene - kan hende det ligger støv & skitt som kortslutter ett eller annet. Prøv, hvis mulig, med et annet grafikkort og annen RAM. Heftig overklokking i kombinasjon med dårlig kjøling kan 'svi' komponenter på HK - du kan se etter svidde komponenter (mosfets), selv om de kan se helt ok ut selv om de er ødelagte. mvh r.- Lenke til kommentar
snowjogg Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg ble såpass overbevist på at det var HK som var galt at jeg bestilte et nytt med budbil over natta. Håper det kommer i morgen tidlig så juleferien kan komme igang! Skulle sikkert ha testa litt mer før jeg bestilte men er så lei av problemer med maskinen min at nå vil jeg bare ha den i orden asap!! Maskinen var bare moderat overklokket og kjølinga skulle være grei den. Selvom jeg fikk litt sjokk om hvor mye støv den hadde dratt inn siden forrige gang. (den har stått på teppe i det siste) Virker den ikke med nytt HK blir jeg vel sannsynligvis sprø og kjøper en helt ny maskin , eller kanskje jeg klarer å beherske meg og feilsøke RAM og skjermkort. Time will show.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå