Gå til innhold

Nettopp fått Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI !

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp fått Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI og er stor fornøyd men lurer på litt med dere som har dette kortet :

Burde jeg ha SVM ON eller OFF (Svm monitors and controls the dynamic range of sound volume. When enabled , it limits the volume differences between the loudest and softest passages of songs in order to aviod large volume fluctuations during playback.)

24-bit crystalizer , Enable eller default(disabled) ?

Burde alt stå på default ?

Ser her at på volume control så står det slik :

untitled1lx.th.jpg

Wave ser litt høy ut , men som dere ser så er det en Play control , og siden det stille i audo console som ble installert med driver så fikser jeg ikke på noe der.

Håper dere som har kortet hjelper meg litt :D

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SVM høres ut som en normalize-aktig dings som gjør at sanger der artisten har ment at det skal være store variasjoner i volumet ikke spilles riktig. Bruk heller et program som mp3gain på alle mp3'ene dine (album gain) og skru av SVM.

Wave ser ikke "høy ut". Sett alt der du føler for å ha det. Jeg pleier å sette alt unntatt mikrofonen på maks og heller justere volumet på forsterkeren. Om dette lager skurring på lydkortet ditt (lite trolig) er det bare å skru ned til 80% eller noe.

Dette er ikke vanskelig. Bare still på ting du ikke liker til du liker dem.

Lenke til kommentar
SVM høres ut som en normalize-aktig dings som gjør at sanger der artisten har ment at det skal være store variasjoner i volumet ikke spilles riktig. Bruk heller et program som mp3gain på alle mp3'ene dine (album gain) og skru av SVM.

Wave ser ikke "høy ut". Sett alt der du føler for å ha det. Jeg pleier å sette alt unntatt mikrofonen på maks og heller justere volumet på forsterkeren. Om dette lager skurring på lydkortet ditt (lite trolig) er det bare å skru ned til 80% eller noe.

Dette er ikke vanskelig. Bare still på ting du ikke liker til du liker dem.

5313986[/snapback]

Ok , du også har jeg et spørsmål til.

Vet du et bra mp3 avspillings program ? Jeg har prøvd winamp og elsker det men lyden er mye lavere på winamp en i Windows Media player ( som jeg ikke er så stor fan av pga bruker mer resurser en winamp )

har du et bra program ?

Lenke til kommentar

I går da jeg spilte av en mp3 fil så stod det 520 K-bits per sec i Windows Media Player 9 .

Da tenkte jeg wow !! Presser lydkortet en sang opp i høyere K-bits en den orginalt er ?

Ble overasket ....

Men når jeg i dag skulle spille av den samme låten igjen så står det : 192 K-bits per sec.

Hva har skjedd ?

Det siste jeg gjorde var å installere :

Ewido Spyware Remover

Bsplayer

Winamp

VLC player

Har disse noe effekt innenfor det ?

Eller er det bare media player som ikke helt har skjønt seg på visse ting i det øyeblikket?

EDIT : Musikken virker like høy og god som den alltid har vært siden i går :p

Endret av gamerman
Lenke til kommentar

Er.. lavere lyd i WinAMP? :dontgetit: *teste*

Nope... Med volumet må maks i begge spillerene er det akkurat det samme. Så du hadde en del fancy saker i "Volume Control". Kanskje WinAMP adlyder en annen kontroll enn WMP? Prøv å eksperimentere litt med dem mens du spiller. Forsikre deg om at volumet er satt til det samme i begge spillerene først, selvfølgelig.

Sjekk også om du har installert noen plugins til winamp (snok rundt i preferences og se) som endrer lyden på noen måte. Kanskje du har en normalizer eller noe installert der og?

Annet enn det er det vel bare å skru på volumknappen? :D

Lenke til kommentar
Da tenkte jeg wow !! Presser lydkortet en sang opp i høyere K-bits en den orginalt er ?

Nei. WMP var nok helt på jordet, som vanlig. De fokuserer så mye på at alle de runde bobleknappene deres skal se fine ut at de glemmer hva programmet egentlig er laget for.

Bitraten i en MP3 tilsier hvor mye informasjon som egentlig har blitt med i komprimeringen fra CD-lyd. Dette er som å gjøre et sammendrag av en avisartikkel. Ingen person som leser den "sammentrukne" artikkelen kan "presse" frem den originale artikkelen uten å hente informasjon andre steder (les: original-cden). 512 kbit høres veldig mye ut. Jeg tør vedde på at WMP rotet dette til. 192 er ganske vanlig.

Og hva du enn gjør, ikke gjør som denne fyren: http://www.bash.org/?7815 :!:

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Er.. lavere lyd i WinAMP?  :dontgetit: *teste*

Nope... Med volumet må maks i begge spillerene er det akkurat det samme. Så du hadde en del fancy saker i "Volume Control". Kanskje WinAMP adlyder en annen kontroll enn WMP? Prøv å eksperimentere litt med dem mens du spiller. Forsikre deg om at volumet er satt til det samme i begge spillerene først, selvfølgelig.

Sjekk også om du har installert noen plugins til winamp (snok rundt i preferences og se) som endrer lyden på noen måte. Kanskje du har en normalizer eller noe installert der og?

Annet enn det er det vel bare å skru på volumknappen?  :D

5316657[/snapback]

Jeg har last.fm plugin installert , det som recorder hva jeg spiller og legger ut på en nettside.

Kan hende jeg som bare assosierer med at mitt forrige hovedkort med intrigert lydkort hadde dårligere lyd i winamp også bare at jeg husker at det var dårligere lyd der og dermed tror at det er det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei

Jeg har nettopp fått Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI og er stor fornøyd men lurer på litt med dere som har dette kortet :

Burde jeg ha SVM ON eller OFF (Svm monitors and controls the dynamic range of sound volume. When enabled , it limits the volume differences between the loudest and softest passages of songs in order to aviod large volume fluctuations during playback.)

24-bit crystalizer , Enable eller default(disabled) ?

Burde alt stå på default ?

Ser her at på volume control så står det slik :

untitled1lx.th.jpg

Wave ser litt høy ut , men som dere ser så er det en Play control , og siden det stille i audo console som ble installert med driver så fikser jeg ikke på noe der.

Håper dere som har kortet hjelper meg litt :D

5313821[/snapback]

Hei

På ditt bilde (nederst i venstre hjørnet) står det: SB X-Fi Sound [8000]

På min volume control står det: SB X-Fi Sound [DF00]

Har dette noe med lydkvaliteten å gjøre, eller er det bare hovedkortet sitt ID-nummer for den enheten?

Er veldig nybegynner på dette området.

Lenke til kommentar

Hvis du hørere på moderne musikk som Pop og Rock, og spiller spill utgitt de siste årene, er det i 99 av 100 tilfeller allerede blitt brukt for mye dynamikk-kontroll som kompressor og limiter. Siden de fleste kilder derfor allerede operer på -6 til -3 db under maks, er det bare tull å kjøre lyden gjennom enda en (el-cheapolainen) digitalkompressor. Derfor vil jeg anbefale å la både SVM og crystalizer være avslått.

Digitale volumkontrollere skal helst stå på 100%, da leverer lydkortet lyden med best mulig signal/støy forhold, og det skal overhodet ikke forekomme forvrenging, det skjer først når en går over 100%.

Lenke til kommentar

Det som er saken med 24-bit crystalizer er at den gir en fyldigere lyd, det er den eneste hørbare forskjellen.

SVM er mest ment for film. Du slipper å skru ned når det kommer scener med saftig action og lydefekter, og du slipper å skru opp når det kommer "hviske scener"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...