Gå til innhold

Gå over til RAID?

evgeny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk nettopp ifra IDE disker til å kjøre SATA RAID 0. Utrolig herlig, videoredigeringen ble plutselig utrolig mye raskere! Utpakking og komprimering av filer og andre overføringer går også kjemperaskt. Men under spilling merker jeg ikke rare forskjellen i forhold til før, selv om den kanskje finnes. Men har du penger og "kunnskap", så er det ikke noen grunn til å ikke gå til RAID 0 (bortsett fra at sjansen for å miste data er dobbelt så stor).

Lenke til kommentar
Gikk nettopp ifra IDE disker til å kjøre SATA RAID 0. Utrolig herlig, videoredigeringen ble plutselig utrolig mye raskere! Utpakking og komprimering av filer og andre overføringer går også kjemperaskt. Men under spilling merker jeg ikke rare forskjellen i forhold til før, selv om den kanskje finnes. Men har du penger og "kunnskap", så er det ikke noen grunn til å ikke gå til RAID 0 (bortsett fra at sjansen for å miste data er dobbelt så stor).

5313010[/snapback]

Helt enig, Raid0 er tøft, det blir som å få en raptor :thumbup: Og du merker at nå du kjører Ftp på lan så spytter du ut MYE mer enn det 100Mbiten klarer...

Serlig hvis du kjører flere Arryes sammtidig! :thumbup:

Lenke til kommentar
ok fete svar her. Jeg hører at RAID5 er raskere enn RAID0. Kan det stemme? Og jeg lurer også på om loading av brett i spill går også betraktelig raskere?

takk

5317050[/snapback]

Vet ikke svaret på det første spørsmålet ditt, men må skuffe deg med å si at du vil ikke merke rare forskjellen under innlasting av brett i spill. Spiller både HL2, CS Source og F.E.A.R, og innlasting av brett går omtrent like "raskt" som tidligere (kanskje er det 2 sekunder raskere, uansett, ikke merkbart)

Lenke til kommentar
ok fete svar her. Jeg hører at RAID5 er raskere enn RAID0. Kan det stemme?

5317050[/snapback]

Med RAID5 får du noe dårligere utnyttelse av diskene enn ved RAID0, men til gjengjeld får du mye bedre sikkerhet. Har du for eksempel 4 disker a 200 GiB vil du ved Raid0 få et array på 800 GiB, men med RAID5 får du kun 600 GiB.

Den store forskjellen er at dersom en harddisk ryker, mister du med RAID0 800 GiB med data, mens med RAID5 mister du absolutt ingenting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...