Pinhead Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Goddagen, Jeg har en thermaltake vifte på kjøleribba til CPUen og finner den en anelse bråkete. Tilfeldigvis har jeg også en Zalman FanMate liggene som jeg vurderte å koble til, men det store spørsmålet er hvordan vil denne fungere sammen med en temperaturregulert vifte? Vil jeg risikere at vifta stopper fordi den ikke får nok "schwartz" hvis f.eks FanMaten står på laveste nivå og vifta har regulert seg selv til å kjøre på tomgang? Har testet allerede om det funker, men jeg lurer på hva som kan skje. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Dette kommer ann på hvordan temperatur reguleringen fungerer. Lang og rotete forklaring følger: Jeg regner med at det er en liten krets med en temp. avhengig motstand som styrer en transistor. En slik krets vil regulere hvor høyt spenningsnivå det er mulig å sende vidre til vifta. Slik er også zalman fanmate bygget opp med unntak av at den temp avhengige motstanden er byttet ut med et potmeter. Dette vil da si at du med fanmate'en kan sette en grense for hvor fort vifta skal gå på maks. Temp. regulatoren vil da kunne arbeide mellom den hastigheten som er satt som maks, og sin orginale minimumshastighet. Hvis den temp. regulerte kretsen derimot er oppbygd slik at det kun er en temperaturavhengig motstand som er satt i serie med vifta, så vil fanmaten senke hele arbeidsområdet til temp. regulerings kretsen. Dette kan føre til at spenningen inn på vifta ved minimum hastighet blir under det den klarer å operere på. Kort sagt: Sansynligvis vil fanmate'en kun regulere viftens makshastighet, mens minimumshastigheten blir som før. Letteste måten å finne ut dette på er å prøve. Bare ha kabinettet åpent, temperaturen vil synke, og du vil fort se om viften går greit på laveste hastighet. [ Denne Melding var redigert av: john_^ på 2002-09-05 15:51 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå