Gå til innhold

Kartplotter m/m

Anbefalte innlegg

Jeg driver å setter opp en kartplotter-pc som også skal kunne fungere som multimedia-boks i en båt.

Prisen for hardware inkl 15" lcd skjerm må IKKE overstige 10.000,-.

Krav:

-må kunne spille av dvd til ekstern tv.

-må kunne spille mp3. (onboard lyd)

-må kunne spille spill.

-må selvfølgelig kunne kobles til GPS, men det er ikke noe problem. Det kan stort sett alle.

Jeg har satt opp følgende komponenter:

Fra komplett:

Samsung DVD 16x/48x Sort 486,00

Duron 1.3 GHz 573,00

NEC Diskettstasjon Sort 139,00

Seagate U6 30GB IDE 5400RPM 671,00

Asus A7N266-VM nForce220D M-ATX 828,00

PC2100 256MB DDR 550,00

Chieftec Tastatur m/mus Sort Trådløst 416,00

Logitech TrackMan Wheel 301,00

Hercules FDX8500LE 64MB DDR TV-Out 971,00

Hansol 15" LCD H530 TCO-99 "Silver" 4 065,00

Chieftec M-ATX 200W 324,00

Avg.: 50,00

Totalt: 9 374,00

Fra microplex:

"NoVibes" 242,00

MIST CPU-kjøler, "Silent Twin" 395,00

Totalt: 637,00

Total: NOK 10.011,-

Noen som ser andre muligheter? Trenger jeg så stor cpu, eller går det fint med en mindre duron? Bør jeg ta steget opp 70-80kr for å få en billig XP prosessor? Behovet for 256mb ram?

Operativsystem blir win98se. Øvrig programvar blir MaxSea og C-MAP93 v3.0 som tilsammen kommer på ca 10.000,- dette også. Ja, disse programmene er DYRE!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor kravstore de programmene er, men du kan aldri få for mye minne.

Om du ikke er for kravstor til fps i GTA3, s vet jeg av erfaring at et så lite kravstort opperativsystem som Win98 SE er i forhold til XP og 2K, så kommer denne maskinen med en 1.3 Ghz prosessor til å rocke fisk. Om PSU'n du tenker på holder, så burde det være klar bane for den der. Du kan vel antagelig spare inn litt på andre valg av deler, f'eks ikke tenke på fargen og slikt, men med 256 Mb ram i den der, så burde den nok gjøre nytta.

Lord Thaniel

-------------------------

At a certain depth, vampires cease to exist, unless ofcourse they are from the void themselfe...

Lenke til kommentar

Og betale 10K for et surt C-map er idioti, jeg ordna selv en kartplotter til fattern, brukte en sur gammel pentium 233 til en sur pris av 3000 kr, og en pirat versjon av C-MAP, litt gammel en men den duger. Jeg skjønner at du ikke vil har pirat versjoner men du faar kjoept kart som passer for ditt område og er kanskje bedre en C-map som koster 2-3000 kroner.

Lenke til kommentar

Hvilke kart er det som er bedre enn C-MAP og som koster 2-3000? Scannede kart? Jeg vil fortrinnsvis ha digitale kart, og det vil antageligvis kunden som ikke er kyndig nok til å scanne kartene selv også ha.

bukk: har du lest kravene til kartplotter skråstrek multimediamaskin? Kan du spille av dvd på en sur p233? Kan ungen spille quake3 på den?

Siden det er snakk om salg av en komplett kartplotter/multimediamaskin så skal software kjøpes. Hvilke program jeg skal satse på er ikke enda hundre prosent sikkert, men det blir hvertfall blokk 73A C-MAP v3 som grunnlag (3000++). Det finnes jo mange programmer som kan lage slepestrek på kartplotteren (koble GPS og plotterboksen). Hvilket har jeg ikke bestemt meg for enda, og er åpen for forslag.

Hva man klarer å "ordne" er en ting. Hva man kan selge som et produkt er en annen.

DrE

Lenke til kommentar

Der satte du fingeren på noe jeg har tenkt lite på. Duron tåler kanskje lite? Jeg har satt opp MYST kjøleren fra microplex, og den har jo utrolig godt feste hvertfall, men det er helt klart en idè å tenke på!

Noen andre alternativ? Får man hovedkort med samme egenskaper til f.eks Celeron 1Ghz eller deromkring.

Slutt nå å mase om 200-300mhz. Det ER ikke nok til å spille et spill/se en dvd. Greit nok at du kanskje klarer en dvd hvis skjermkortet har hardwaredekoding (ati radeon), men hvem i allverden selger/kjøper 2-300mhz oppsett i dag? Brukt er selvfølgelig uaktuelt.

DrE

Lenke til kommentar

en ting til er at PC i en båt har vesentlig kortere levetid en på land, så Du må¨regne med å bytte en gang i blant. (salt tærer på elektronikken)

alle redningskøytene har PC (de fleste i allfall)

og de har hatt problemer med harddiskene, de ryker etter en bitteliten stund.

Quote:

fra

(utdrag)

Kan forøvrig nevne at vi har problemer med harddisken til kartmaskin, jeg tror ikke denne tåler så mye slag og vil anbefale på det sterkeste at denne blir skiftet ut med en industri harddisk, det hadde vi tidligere og vi var aldri plaget med at den falt ut. Dette kan være et stort problem dersom man er i et vanskelig farvann.

Håper dette kan være til mer info for dere.

Med vennlig hilsen Robert (Jacobsen, skipsfører)

en "no vibes" hjelper muligens på det problemet og!

MVH

Lenke til kommentar

jeg har da hørt frekkere...

Jeg har allerede bygget en kartplotter for onkelen min. Det ble en "beta" versjon.

Denne brukes ved flyndrefiske til å få en slepetråd fra GPS til kartplotteren, dette for å merke opp de områder der han har satt før og for å finne "sweet spot", altså den grunna som flyndrene trives best på. En annen ting kan være å sitte hjemme å lage waypoints i ro og mak, for så å følge disse når man kommer ombord i båten. (autopilot+GPS+kartplotter)

Den jeg bygger nå skal ikke brukes til fiske, men mer til å sette opp waypoints, og litt for at det er morro etter som jeg forsto... (kanskje skryte litt til kompiser?) Båten skal på jordomseiling neste år...

Det er altså ikke JEG som skal bruke kartplotterne, men voksne folk som ikke vet så mye om det som er inni plotterne.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 14:50, kent-hugo skrev:

Ang. Hardisk så leste jeg for litt siden at Seagate kommer med en HD som skal tåle å fale ned en trapp!

De fleste harddisker tåler å dette ned en trapp bare det er teppebelagte trinn og den ikke faller ned hele trappa i et byks.

Jeg har mistet disker ned på gulvbelegget fra ca 20-30 cm og det går alltid bra. Gidder ikke regne så mye, men det er jo lett fysikk å finne ut hvor mange G det tilsvarer når disken dempes fra hastigheten av et 30cm fall til 0 på en avstand av ca 2-3mm (så langt den presses ned i gulvbelegget hvis den lander med et hjørne)

Lenke til kommentar

Det skal ikke være så enormt vanskelig å lage en "lufttett" maskin, med tanke på fare for salt i lufta å sånn.

Men da må du over på C3 cpu, som kansksje dreper spillgledene.

Evt er det vel bare å sette disken i en sånn "quite" drive enhet som dreper diskstøy. Den dreper alt som heter luftsirkulasjon og, så tror det skal duge til noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...