AVF_Kokken Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 (Burde nesten være eget topic for HJELP MEG saker :smile: ) En kollega av meg sliter med en gammel Celeron sak hjemme. Case: Trengte å rydde opp på PC'n så han formaterte harddisk og la inn W98SE.NO på nytt. Win98 'fant ikke' skjermkorttype under installasjon. Derfor åpnet han kabinettet, dro ut skjermkortet og skrev ned alt han fant av data. Når han så satte skjermkortet inn igjen vil ikke PC'en starte (surprized?). LED i tastatur lyser opp et øyeblikk, CD-ROM spinner litt og deretter skjer intet (ingen pip el) - Helt mørk skjerm. To andre skjermkort blir prøvd (som virker i andre PC'er), men uten resultat. Alle komponenter blir tatt ut og satt inn på nytt, fremdeles likt. BIOS blir resatt via jumper - DA starter maskinen som forventet, men neste gang maskinen blir startet på nytt: Same sh*t. Hovedkort AOPEN AX6BC med Award BIOS. 400MHz Celeron. Neste trinn i feilsøking som jeg kommer på er å sjekke at det ikke er noen kortsluninger på baksiden av printet på hovedkortet mot kabinett. Andre som kan bedrive litt brainstorming ? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Hmm. ikke lett dette her nei. Hvilke skjermkort er det, forresten? Er det AGPport? Sjekket at alle slotene ikker er skadet? At plugen (pinnene inni kabelen) til skjermen ikke er bøyd eller skadet? Prøv med en annen skjerm om mulig [ Denne Melding var redigert av: brsseb på 2002-09-05 12:39 ] Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 12:20, SoftLaughBrush skrev:Case: Trengte å rydde opp på PC'n så han formaterte harddisk og la inn W98SE.NO på nytt. Win98 'fant ikke' skjermkorttype under installasjon. Derfor åpnet han kabinettet, dro ut skjermkortet og skrev ned alt han fant av data. Hva mener du med at W98 ikke fant skjermkortet? Ble det svart skjerm under installasjon? Eller fant W98 bare "Standard VGA kort" ellerno? Hvis det siste er tilfelle ville en driverinstallasjon vært nok... Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Skjermkort: Opprinnelig: Matrox G100A (AGP) Også prøvd med: Matrox Mystique (AGP) og Matrox G550 (fabrikknytt). Win98 fant ikke skjerkort på den måten at den kom opp med ukjent fabrikat og lastet std VGA. Driver ble lastet ned fra nettet og installert OK. Neste gang PC ble startet (power OFF/ON) var det bare sorgen igjen og BIOS måtte reset'es på ny. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Det virker som at Win98 ikke fant driver te kortet. Kameraten din hadde ikke driver og visste ikke hvilket kort det var. Han åpnet da PCen, dro ut kortet og fant ut hvilket det var. Dersom PCen funket fint FØR han åpnet den, må han ha gjort noe inni den som han IKKE burde ha gjort. En skade (kanskje pga statisk elektrisitet), løse kabler (sjekk alle!), etc. Be om at han forteller nøyaktig hva han gjorde Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Jeg har tenkt på statisk elektrisitet eller om han har squizet hovedkortet da han satte skjermkortet på plass. Det er forøvrig tidlig AGP uten låsemekaniskme i bakkant. Alle ledninger er tatt ut og satt på plass igjen, RAM er tatt ut og tilbake, prosessor ditto. Kan det være BIOS batterifeil ? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 12:48, SoftLaughBrush skrev:Jeg har tenkt på statisk elektrisitet eller om han har squizet hovedkortet da han satte skjermkortet på plass. Det er forøvrig tidlig AGP uten låsemekaniskme i bakkant. Alle ledninger er tatt ut og satt på plass igjen, RAM er tatt ut og tilbake, prosessor ditto.Kan det være BIOS batterifeil ? Tenkte på BIOS batterifeil, men er litt usikker. Du kan jo prøve. Men maskinen skal srarte fordi om batteriet ikke funker. Det som skjer er at BIOSen restarter seg ved hver oppstart og må settes opp igjen. Men den skal jo starte opp fordet?!? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 To ting jeg kom til å tenke på var å gå inn på forumet til produsenten av hovedkortet og finne ut om noen har hatt samme problemene. Og du kan kanskje prøve et annet skjermkort enn fra Matrox hvis du kan. Men jeg holder på det med batterifeil! Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Jeg tror ikke det har noe med selve skjermkortet: 1) Det virket fint før han tok det ut og satte det på plass igjen. 2) Når BIOS er resatt kommer PC'n opp fint med alle komponenter installert - skjermkort inklusive. Tror mer det ligger på hovedkort/bios siden. Ettersom skjermen er helt sort (kommer ikke opp med BIOS info engang) ved start, da er det ikke mye som er initialisert. Men jeg synes at batterifeil slår seg selv litt ihjel: Når batteri er fyken, da reseter BIOS seg selv ? Da skulle det ikke være nødvendig med en ny (manuell) reset for å starte...? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Men jeg synes at batterifeil slår seg selv litt ihjel: Når batteri er fyken, da reseter BIOS seg selv ? Da skulle det ikke være nødvendig med en ny (manuell) reset for å starte...? Vet, tenkte kanskje det var noe spesielt med hovedkortet som gjorde at den henger istedet for å komme opp blank, kanskje en BIOS-bug eller noe. (hehe, når det gjelder dataproblemer, er ALT mulig :smile:) Lenke til kommentar
toreae Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Når man setter inn et nytt kort kan hovedkortet bøye seg så mye att du 'mister' andre kort. Sjekk att de andre kortene står ordentlig på plass. Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 13:39, toreae skrev:Når man setter inn et nytt kort kan hovedkortet bøye seg så mye att du 'mister' andre kort. Sjekk att de andre kortene står ordentlig på plass. Som sagt over: Alle komponenter er tatt ut og satt på plass igjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå