LeD Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-10 15:39, skrev Ferdinand:Jeg skjønte absolutt ingenting av det! Det er kanskje ikke så rart folk ikke tror tidsreiser er mulig så lenge man må være mattegeni eller professor i kvantefysikk eller hva som værre er for i det hele tatt se at mulighetene KANSKJE er der for at det lar seg gjøre. Det er nok dessverre ikke slik at alle universets mysterier lar seg forklare i reklamepausen mellom to amerikanske dramaserier. Å få flest mulig til å "tro" på deg, uten å vite hva du snakker om, hører hjemme i religionens verden, ikke vitenskapens. Det er også ganske uinteressant hva du og andre måtte "tro". Det er mer interessant å se hva forskere, som har arbeidet hele livet med å finne svar på slike spørsmål, kommer fram til. Bare å forstå konklusjonen deres kan kreve at du setter deg godt inn fagområdet. LeD Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Joda jeg skjønner jo det, men poenget mitt var bare at det nytter ikke å argumentere med utregninger som dette: t=t'/sqrt[1-(v^2/c^2)] når en diskuterer med vanlige folk som ikke kan gresk. :smile: Lenke til kommentar
Kheperu Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Hehe... :smile: Grunnen til at jeg slang med t=t'/sqrt[1-(v^2/c^2)] var bare for å vise at forholdet mellom tid og relativ hastighet er helt konkret, og ikke noe vag kvasi-fysikk-filosofi... Nå ser jo matematiske notasjoner helt grusomme ut i ASCII, så det blir ekstra uforståelig da :wink: Det viktige å ta med seg er at denne sammenhengen mellom tid og relativ hastighet er bevist ved forsøk. Tidligere i denne tråden var det nevnt et forsøk hvor to ekstremt nøyaktige atomur ble synkronisert og hvor det ene ble satt i et fly og det andre ble stående på bakken. Flyet fløy nonstop to runder rundt jorden i ca. 800 km/t, og da det landet viste det seg at tiden ombord på flyet hadde gått nøyaktig så mye saktere som formelen (som heter Laplace-transformasjonen btw...) hadde forutsagt. Med andre ord, ikke noe hokuspokus. Men mindboggeling likevel :smile: Noe som kanskje er enda sykere er at gravitasjonen også påvirker tidens gang. Visste du at tiden går saktere på toppen av Mount Everest enn nede ved havet? Ikke at jeg anbefaler å bygge gamlehjem for rike der... Det er ikke store forskjellen :smile: Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: Det viktige å ta med seg er at denne sammenhengen mellom tid og relativ hastighet er bevist ved forsøk. Hehe og det er med relativ hastighet at ting begynner å bli jævelig, for når du reiser fra jorda med lyshastighet, kan du like gjerne si at jorda reiser fra deg med lyshastighet og du står stille. Samtidig som lyset selv har samme hastighet relativ til alle referansesystmer. Og dermer er forvirringen total :smile:. (om ikke total ihvertfall større). AtW Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: ATWindsor skrev (2002-10-11 07:18):Det er med relativ hastighet at ting begynner å bli jævelig, for når du reiser fra jorda med lyshastighet, kan du like gjerne si at jorda reiser fra deg med lyshastighet og du står stille. Samtidig som lyset selv har samme hastighet relativ til alle referansesystmer Det skjønte jeg ikke... Noe som kanskje ikke var meningen heller...? :8 Lenke til kommentar
Kheperu Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-11 07:18, skrev ATWindsor:Hehe og det er med relativ hastighet at ting begynner å bli jævelig, for når du reiser fra jorda med lyshastighet, kan du like gjerne si at jorda reiser fra deg med lyshastighet og du står stille. Samtidig som lyset selv har samme hastighet relativ til alle referansesystmer. Og dermer er forvirringen total :smile:. (om ikke total ihvertfall større). Vel, du kan si at dette stemmer overens med den spesielle relativitetsteorien... Men det er IKKE forenlig med den generelle relativitetsteorien og andre teorier, bl.a. at treghet er en egenskap som er avhengig av universets totale masse. M.a.o. er ikke hastighet en vilkårlig verdi som kun er relativ i forhold til et fritt valgt system. All bevegelse og hastighet er relativ til universet som helhet! Ellers kunne vi ha "jukset" og sagt at vi kan bevege oss i 99.999% av lysets hastighet I FORHOLD TIL JORDEN, som da kunne ha vært 99.999% av lysets hastighet PLUSS Jordens hastighet sett fra et annet system. Dette ville da ha blitt OVER lysets hastighet sett fra det andre systemet. DETTE ER UMULIG! Vi kan derfor ikke si at det er likegyldig om vi beveger oss i lysets hastighet fra Jorden eller om Jorden beveger seg i lysets hastighet fra oss. Men det stemmer at lysets hastighet er konstant © uansett hvilket system vi ser det i fra :smile: [ Denne Melding var redigert av: Kheperu på 2002-10-11 10:41 ] Lenke til kommentar
|Cipher| Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg har noe jeg alltid har lutr på som kunne gå an i teorien..? USA ligger jo 7 timer bak os i tidsrekning ikke sant? Hvis vi tok et fly fra norge til USA, og så tok en J****G kjapt fly tilbake til Norge, kunne vi da se oss selv gå ombord flyet til USA? (merk at jeg ikke er helt seriøs, men i teorien er jo alt mulig) Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Nei det går ikke, for hvis du hadde sett deg sjøl gått om bord i flyet her i Norge så vil jo det si at du ikke har kommet til USA ennå og da kunne du heller ikke ha tatt et fly tilbake for å se deg sjøl. Et av mange paradoks som gjør at tidsreiser er umulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå