Gå til innhold

Diskusjons.spørsmål: Er tidsreiser mulig?

Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Arctic skrev (2002-09-14 14:05):

Så var det bare og finne ut hvordan vi bretter universet

I Japan jobber origami-eksperter allerede med saken ...

Quote:

Den 2002-09-24 02:36, skrev Arctic:

Vel, pærene går. Du vet dynamoen lader noe så jævli på et sånn turtall!

Stemmer nok det - kameraten jeg omtalte i ID:8 har kun ett frontlys ...

[ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-09-24 03:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-20 20:34, skrev eught:

et spm som er relatert til dette, fordi det virker som man må reise med mer enn lysets hastighet for å reise frem i tid. hva skjer om man bryter "lysmuren"? ved lydmuren hører man et smell. vil man da ved lysmuren se et skarp lys eller noe sånt?

Helt riktig, man faar ett lysglimt - vel aa merke hvis man sender ut lys.

Dette fenomenet kalles Cherenkov-lys, og benyttes i partikkel-detektorer for aa detektere... eh... partikler.

Dessa partiklan gaar da raskere igjennom materialet i detektoren enn lyset kan, og skaper derfor en lyspuls paa en eller annen maate som jeg ikke helt forstaar.

Men slik er det ihvertfall. Saa naa vet du det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Folkens!

Å reise raskere enn lystets hastighet går ikke. Hvis man skulle dytte en partikkel opp i lysets hastighet ville mann bruke en uendelig mengde energi.

Å brette universet er noe som er litt mer sannsyelig. Det mann måte gjør var å lage 2 gravitets geværer og låse den ene der du "står" og låse den andre på en fjern punkt. Så ville du øke kraften på den som sikter langt vekk og dra den mot deg. Da den ankommer deg.(Punkten alså)Ville du måtte sleppe den som var siktet rett med deg og fyke hennover.

Men tenk på dette graviteten sakker tiden ned.(På kanten av et svart hull stopper tiden opp)(Svart hull= stjerne som er så kraftig at tilogmed lysetslepper ikke fra den.)

Thats all folks =:)

PS: Har lyst å studere fysikk!!! (Gjett å gammel jeg er)

Lenke til kommentar

Først og fremst, tidsreiser har blitt gjennomført. (Ikkje le av meg heilt enno) For nokre år sidan, var det nokre luringar som synkroniserte to atomur, og plasserte det eine i ein storby, det andre på eit fly (typen hurtig). Dei lot flyet fly ein runde rundt jorda, og då det kom tilbake til det andre atomuret, gjett kva som hadde skjedd? Riktig, atomuret på flyet var mindre enn det som hadde stått i ro på jorda. Dette betyr at flyet faktisk reiser i tid, sjølv om det verkar ganske usannsynleg. Kva fortel dette oss? Jo, at tida går saktare dess større fart ein er i. :smile:

Det er svært interessant å tenke på kva som kjem til å skje når ein bryt lysmuren. Plutselig vil ein sjå slike striper som i Star Trek, der lyset berre glir bakover, og deretter vil ting mest sannsynleg vere svarte, trur eg... :smile: Fascinerande.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 13:48, skrev BillyBoy:

Reise tilbake i tid er både teoretisk og praktisk UMULIG. Bare en tulling kan si slikt.. Du kan reise fremover, men da må du få en MEKTIG lang avstand rundt jorda. Tenk på de planetene langt der ute som bruker flere hundre år på å sirkulere rundt solen. Samme blir det med det også, jorden roterer raskere å du roterer saktere. Men du reiser mye raskere frem/tilbake.

Nei, tidsreiser er ikke umulig!

Og hva er galt med å være tulling om man kan reise i tiden da?

Lenke til kommentar

Folkens hør nå her. Hvis vi snakker om tidsreiser i den forstand at mennesker kan reise frem eller tilbake i tid så er ikke tidsreiser mulig. Dermed basta! :smile: Det er altfor mange paradokser som sier at det ikke vil la seg gjøre. Vitenskapsmenn kan snakke om svarte hull og krumning av universet og atomklokker som går feil o.s.v. så mye de orker, men det er ingenting som tyder på at tidsreiser er mulig. Det er bortkasta tid å penger å sitte på en lab å leke Petter Smart. Akkurat som i diskusjonen om det fins en Gud så trenger jeg håndfast bevis før jeg tror på det. Venter fortsatt i spenning... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Ferdinand skrev (2002-10-08 05:26):

Folkens hør nå her. Hvis vi snakker om tidsreiser i den forstand at mennesker kan reise frem eller tilbake i tid så er ikke tidsreiser mulig. Dermed basta! :smile: Det er altfor mange paradokser som sier at det ikke vil la seg gjøre. Vitenskapsmenn kan snakke om svarte hull og krumning av universet og atomklokker som går feil o.s.v. så mye de orker, men det er ingenting som tyder på at tidsreiser er mulig. Det er bortkasta tid å penger å sitte på en lab å leke Petter Smart. Akkurat som i diskusjonen om det fins en Gud så trenger jeg håndfast bevis før jeg tror på det. Venter fortsatt i spenning... :smile:

Og hva skjer hvis vi hadde sendt deg opp i verdensrommet i en romferge, kjørt deg rundt jorden i topp fart i 20 år. Da du hadde kommet tilbake, hadde tiden gått mer på jorden enn hos deg.

Hva skjer da hvis vi øker farten til lysets hastighet?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at tiden går fortere på jorden enn på romferga? Jeg blir jo 20 år eldre på lik linje med de på jorden. Tror du virkelig at jeg hadde holdt meg yngre i romferga? Så når jeg kom tilbake til jorden igjen så ville lillebroren min ha blitt eldre enn meg? Ånei du, det tror jeg ikke noe på gitt. Det du sier er at hvis bare hastigheten på romferga blir høy nok så vil tiden til slutt stå stille der men ikke på jorda, ergo vi blir ikke eldre. Det har jeg vansklig for å svelge :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 00:01, skrev Ferdinand:

Det du sier er at hvis bare hastigheten på romferga blir høy nok så vil tiden til slutt stå stille der men ikke på jorda, ergo vi blir ikke eldre. Det har jeg vansklig for å svelge :smile:

Dette har Einstein bevist, så du du bør nok svelge det. :smile: Det er ikke slik at man ikke blir eldre. Har du sust rundt i romskipet ditt i 20 år, så er du 20 år eldre. Men på jorda har tiden gått fortere.

Hvor store hastigheter vi klarer å få et romskip opp i er en helt annen sak.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Ferdinand skrev (2002-10-09 00:27):

Javel, hvis Einstein sier det er sånn så er det nok sånn :smile: Men hvis det stemmer så vil faktisk lillebroren min være eldre enn meg når jeg returnerer til jorda, og det går ikke ann uansett hva Einstein har sagt!

Det ville nok blitt tilfelle, ja... Det går nok an.

Lenke til kommentar

FOr og være ærlig så tror jeg ikke Einstein kan ha rett på ting når det kommer til Timetravel.

Har noen et leksikon jeg kan slå opp i for og bekrefte det eller noe sånt?

Og en teori hjelper jo ikke sålenge man ikke har prøvd det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 00:27, skrev Ferdinand:

Javel, hvis Einstein sier det er sånn så er det nok sånn :smile: Men hvis det stemmer så vil faktisk lillebroren min være eldre enn meg når jeg returnerer til jorda, og det går ikke ann uansett hva Einstein har sagt!

Hvorfor går ikke det an?

Tiden er relativ til et objekts hastighet.

t=t'/sqrt[1-(v^2/c^2)], hvor c er lysets hastighet

Dette er bevist ved eksperimenter, så det er ikke noe tvil om riktigheten av dette.

[ Denne Melding var redigert av: Kheperu på 2002-10-10 12:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-10 12:28, skrev Kheperu:

t=t'/sqrt[1-(v^2/c^2)], hvor c er lysets hastighrt

Jeg skjønte absolutt ingenting av det! Det er kanskje ikke så rart folk ikke tror tidsreiser er mulig så lenge man må være mattegeni eller professor i kvantefysikk eller hva som værre er for i det hele tatt se at mulighetene KANSKJE er der for at det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...