Gå til innhold

Diskusjons.spørsmål: Er tidsreiser mulig?

Ueland

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett filmen the timemachine er jeg overbevist om at tidsreiser ikke er mulig.

Hva er deres syn på saken?

"man kan ikke reise tilbake i tid, da det har skjedd, og man kan ikke hoppe fram i tid da fremtiden er nå, og det som skjer 31.12.02 ikke har skjedd enda.

Med romreiser går det jo men det er ikke diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-05 12:30, smetho skrev:

Hvorfor har vi da ikke sett en haug fremtidige time-travelers da?

Dette har jeg lest at en forsker har forklart med at "vi må først bygge en maskin som de kan reise ut av". altså vi kan ikke få besøk før vi har bygget en tidsmaskin. hvis vi bygger en tidsmaskin, kan det være at vi får besøk fra fremtiden. angående metode for å reise i tiden og hvordan det ligger an nå, henviser jeg til denne artikkelen hos itavisen.

Lenke til kommentar

Nye teorier.

Det er kommet med det gode argumentet for at det aldri vil være mulig å reise i tid:

tenkt deg at du reiser en god tid tilbake da foreldrene dine var barn. Du skyter din far/mor. Hva ville da skje?

Dette har gått som den bomben i tankene på dem som holder på med forsking på tidsreiser.

MEN... et svar fra forskerne var ikke uventet:

Hvis du drar tilbake i tid for å drepe dine foreldre, vil naturen gjøre alt for å stoppe deg fysisk.

Latterlig spør du meg.

Lenke til kommentar

Dessuten så vil det å reise tilbake i tid være farlig som i eksempelet ovenfor.

La oss si at man blir sulten, og slakter et dyr når man er i f.eks steinalderen, en hjort. Og du dreper det dyret og ingen ser deg og alt det derre der.

MEN, det dyret skulle egentlig være mat til dine "tip, tip tip, tip, tip tip, tip tip (osv.) slektninger, og da ville kanskje ikke mennesket overlevet pga akkurat det.

Hvis man ødelegger ting...en liten uskyldig ting som en plante, så kan det få enorme konsekvenser for vår nåtid.

Det ville jo være en gnistrende måte å bruke terror på...

tror jeg skal sende et brev til Bush og si at jeg skal dra tilbake i tid og drepe hans tip-tip-tip-tip-tip-forfedre jeg :grin:

Lenke til kommentar

Eller enda bedre - man reiser tilbake i tid og dreper tip-tip osv til han som oppfant tidsmaskinen - da kan han ikke bli født og du kan ikke reise tilbake i tid og drepe hans tip tip osv - og da blir han født og kan lage maskinen slik at du kan reise tilbake bla bla bla ...osv osv ....

... og verden går i loop

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-05 16:11, Dan Hansen skrev:

... og verden går i loop

Og så krasjer den til slutt med blåskjerm og "Stack Overflow"... Og Gud forbanner Bill Gates og hamrer desperat på "Microsoft-tasten"...

Men fra spøk til revolver: Når det gjelder reiser i tid, er reiser til fortiden lite sannsynlig (men det er ikke bevist at det er umulig). "Reise tilbake og drepe dine foreldre" og "Hvorfor har ingen kommet på besøk fra framtiden" taler sterkt for dette.

Det vi imidlertid vet at er mulig, er reiser fram i tid. Reiser du i stor hastighet, går tiden litt tregere for deg, enn for dem som står (relativt) i ro. Vi kan sende et romskip ut i verdensrommet i enorm hastighet. De suser rundt i et år, men når de lander har 100-vis av år gått på jorden. Problemet er da bare å få et romskip til å reise i slike enorme hastigheter... (Det skal mer til enn litt trimming av motoren altså.)

LeD

Lenke til kommentar

Hei!

Tidsreise er faktisk mulig,

Hvis du vil reise 1000 år frem i tid må du kjøre i 99,995% av lysets hastighet. Du reiser 500 lysår mot en stjerne å returnerer på jorden. Du har ikke blitt eldre en 10 år når du kommer tilbake.

Over til mer fakta, for at kroppen din ikke skal knuses når du når lysets hastighet kan du ikke akselerere raskere en 1.5G (15m i kvadratsekundet).

Teori, du vil bruke 6,4 år på å NÅ lysets hastighet om du akselererer i 1.5G. Og du vil måtte bruke 6.4 år på å bremse ned igjen.

Tall, 6,4+6,4= 12.8 år i akselerasjon / bremsing

og 10 år i tidsreise i 99.995% av Lysets hastighet.

Om du reiser i dag ønsker vi deg velkommen tilbake den 6 september år 3022 :grin: men vi er jo døde da.. å du har utrolig mye penger i banken!!

Kind regards

ToStein

Lenke til kommentar

Reise tilbake i tid er både teoretisk og praktisk UMULIG. Bare en tulling kan si slikt.. Du kan reise fremover, men da må du få en MEKTIG lang avstand rundt jorda. Tenk på de planetene langt der ute som bruker flere hundre år på å sirkulere rundt solen. Samme blir det med det også, jorden roterer raskere å du roterer saktere. Men du reiser mye raskere frem/tilbake.

Lenke til kommentar

Nei, tidsreiser er IKKE mulig! Uansett hvor mye en vrir og vrenger på det så er det helt umulig. Det vil si f.eks at det skal kunne komme folk fra fremtiden tilbake til oss i 2002. Men fremtiden fins ikke ennå så hvordan kan det da komme folk derfra? Det fins bare bare 1 tid, og det er den vi lever i akkurat nå og det må vi bare akseptere. Men tenk om det var 2 eller flere Big Bang! Da lever vi parallellt med en annen tid og verden. Det er faktisk ikke så usannsynlig.

Lenke til kommentar

Quote:

Mozy skrev (2002-09-06 15:35):

Nei, tidsreiser er IKKE mulig! Uansett hvor mye en vrir og vrenger på det så er det helt umulig. Det vil si f.eks at det skal kunne komme folk fra fremtiden tilbake til oss i 2002. Men fremtiden fins ikke ennå så hvordan kan det da komme folk derfra? Det fins bare bare 1 tid, og det er den vi lever i akkurat nå og det må vi bare akseptere. Men tenk om det var 2 eller flere Big Bang! Da lever vi parallellt med en annen tid og verden. Det er faktisk ikke så usannsynlig.

Les forrige Illustrert Vitenskap(det er vel i butikkene enda tror jeg), der er det teorier for hvordan tidsreiser er mulig, dine påstander er tatt med i beregningene. Greit nok at IV er vitenskapens se og hør, men mye interesant lesning.

Lenke til kommentar

Til alle dere som snakker om hva som ville skjedd dersom man drepte sin egen tipp-tipp-etc-oldefar/mor:

Jeg leste en gang at en teori sier at dersom du gjør dette, vil universet dele seg i to, slik at du i det ene universet virkelig dreper vedkommende, mens dette ikke skjer i det andre, slik at du blir født og kan utføre nevnte handling. Dette høres kanskje helt villt ut, men det er faktisk en anerkjent teori, som er støttet av mange seriøse forskere.

Tenk deg at hver gang en hendelse skjer, som også kunne hatt et annet utfall, skjer faktisk begge/alle utfallene. Du kan (etter det jeg har forstått) tenke på det som en femte dimensjon, der de forskjellige mulige utfallene befinner seg på forskjellige steder, akkurat som ting kan befinne seg på samme rom-koordinater uten å være i nærheten av hverandre, fordi de er der på forskjellige tidspunkter.

Nå er nok ikke jeg den beste til å belære dere om dette emnet, så de som er interesserte bør søke etter "quantum physics". Jeg har dessverre ingen URL å gi dere, men det skal nok ikke så mye leting til før dere finner info om dette emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...