ilpostino Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Vurderer å kjøpe en nytt hovedkort hvor det bare er støtte for asta. går det da greit å bruke denne som overgang mellom hardisker og hovedkort? Endret 21. januar 2006 av ilpostino Lenke til kommentar
outdated Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Finnes det hovedkort uten IDE kontakter? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Finnes det hovedkort uten IDE kontakter? 5311457[/snapback] det stod ikke noe om det i specsene til hovedkoertet... men om det er ide og ikke er oppgitt er jo detet bare bra egentlig... Lenke til kommentar
meeg Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Hvilket hovedkort er det du vurderer? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Hvilket hovedkort er det du vurderer? 5311904[/snapback] ECS 848P-A7, I848P Lenke til kommentar
wiak Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) ATA-100 - kontakt(er): 2 x 40pin IDC Serial ATA-150 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA ATA = IDE Serial ATA = SATA det står det på komplett på linken http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/Prod...e=Specification <- står hos produsenten også Endret 19. desember 2005 av wiak Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Diskkontroller:ATA-100. Det er 2 IDE kontakter på det hovedkortet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 viste ikke at IDE = ATA... da lærte jeg noe nytt idag også Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Tenkte jeg skulle bumpe denne tråden da jeg står fast litt.... endte opp med dette hovedkortet. Da det er 4 IDE enheter som er i kabinettet skal to av dem kjøres på IDE-porten på hovedkortet mens de to andre skal kobles til SATA-kontaktene. (har koblet Hardisken hvor OS'et ligger og en dvd-spiller til IDe-kontakten på hovedkortet) Planen er å bruke denne til å koble 1x harddisk og 1x cd-brenner til SATA-pluggende. problemet jeg har støtt på er at maskinen ikke vil boote når jeg har koblet til hardisken til SATA-pluggen. Noen som har peiling på hva jeg har gjort feil her? (det hadde sikkert vært bedre å for eksempel brukt denne IDe kontrolleren... men når jeg har begynt på en løsning vil jeg gjerne finne ut hva jeg gjør feil) Lenke til kommentar
brazir Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Får du opp noen meldinger når den feiler bootingen? Tenker du har feil harddisk som booter opp jeg. Gå inn i BIOS og endre oppstartsrekkefølgen på harddiskene dine. HD med OS skal boote først så klart. "Det løser seg" Endret 18. januar 2006 av brazir Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Får du opp noen meldinger når den feiler bootingen? Tenker du har feil harddisk som booter opp jeg. Gå inn i BIOS og endre oppstartsrekkefølgen på harddiskene dine. HD med OS skal boote først så klart. "Det løser seg" 5457043[/snapback] Jeg får nå bootet opp systemet, men Xp finner ikke hardisken. Prøvd å finne SATA-drivere på MSI sin hjemmeside, men alt jeg finner der er det som følger med på cd'en... SATA-portene skal være enablet i BIOSEN noen gode forslag? Lenke til kommentar
eternal Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 xp finner ikke harddisken...? hvis hardisken ikke blir funnet, finnes det heller ingen xp. så den må du forklare Lenke til kommentar
adnan Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Får du opp noen meldinger når den feiler bootingen? Tenker du har feil harddisk som booter opp jeg. Gå inn i BIOS og endre oppstartsrekkefølgen på harddiskene dine. HD med OS skal boote først så klart. "Det løser seg" 5457043[/snapback] Jeg får nå bootet opp systemet, men Xp finner ikke hardisken. Prøvd å finne SATA-drivere på MSI sin hjemmeside, men alt jeg finner der er det som følger med på cd'en... SATA-portene skal være enablet i BIOSEN noen gode forslag? 5462607[/snapback] Finner DOS hardiskene dine riktig? Det er egentlig ingen vits og boote hele pcen for og sjekke hardisker, det er bare og se i DOS. Hvius du ikke ser dem der så ser du dem aldri. Eller kan du prøve dette : Start - Høyre på my computer - manage - Disk managment, der kan du se alle diskene dine og partisjoner. Lenke til kommentar
adnan Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 xp finner ikke harddisken...? hvis hardisken ikke blir funnet, finnes det heller ingen xp. så den må du forklare 5462627[/snapback] Trur han har en som virker allerrede som det er OS på, men får ikke frem de andre diskene hans som går via converteren. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Xp ligge på IDE disken.. Du finner ikke den nye SATA disken i "min datamaskin" Løsngen finner du her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 I punkt 3 Endret 18. januar 2006 av taz Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 Xp ligge på IDE disken.. Du finner ikke den nye SATA disken i "min datamaskin" Løsngen finner du her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 I punkt 3 5462661[/snapback] vet ikke om jeg kanskje kan ha forklart meg litt dårlig, så gir en liten oppdatering her: 1) Jeg har 2x IDE-baserte hardisker, 1x cd-brenner og 1x dvd-spiller 2) det skal kobles til dette hovedkortet. 3) den ene hardisken og cd-spilleren er koblet til IDE-porten på hovedkortet. (Windows Xp er innstalert på denne hardisken). 4) Biosen er oppdatert og nyeste drivere lastet ned og innstalert. 5) SATA-portene er enablet i BIOSEN. 6) Problemet jeg nå har støtt på at harddisk nummer to skal kobles til en SATA-port på hovedkortet. Til å koble til den har jeg brukt denne. Denne hardisken er formatert (med NTFS og inneholder endel data). Det er denne hardisken jeg ikke får tilgang til. Jeg har prøvd å sette Jumperne i Master uten hell. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 En s-ata kontroller trenger drivere. Har du lagt inn disse? (i windows) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 En s-ata kontroller trenger drivere. Har du lagt inn disse? (i windows) 5462833[/snapback] Eneste driverne jeg har funnet på MSI sin hjemmeside er en felles Intel-chipset-innstalasjonsfil... lett både her på forumet og på Google uten å finne noe bedre forslag ennd en innstalasjonsfilen.... Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Vises disken i bios? Finner du disken din i diskbehandling i windows? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Finnes det hovedkort uten IDE kontakter? 5311457[/snapback] Tvilsomt, siden du trenger IDE til optiske drev. Det finnes vel forsåvidt SATA-baserte optiske drev også, men ikke mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå