Gå til innhold

Synspunkter på piratkopiering

Rolfo

Anbefalte innlegg

Jeg skriver for tiden en avhandling ved Universitetet i Oslo om piratkopiering. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt en del synspunkter på piratkopiering utover de jeg selv har. Jeg søker derfor etter folk som kan tenke seg å komme med sine synspunkter.

Dersom du er interessert er det fint om du kan svare på en av følgende måter:

1. Limer inn svaret ditt på http://formmail.to/rolfo og trykker på send.

2. Skriver inn svar i vedlagte skjema, og sender dette til meg via mail.

Det er fint om svarene er begrunnet.

Undersøkelsen er helt anonym.

Min mailadresse er [email protected]

-----

Spørreskjema:

Føl deg fri til å svare på de spørsmålene du ønsker. Skriv gjerne utfyllende med begrunnelser. Dersom det skulle være noe mer du ønsker å si kan du skrive dette nederst på siden.

Tingenes tilstand:

1. Kopierer du ulovlig? Hvis ja, fortsett videre. Hvis nei, hopp til spm 5.

2. Hva slags programmer eller spill har du ulovlige kopier av?

3. Hvor mye av det du har av spill og programmer er ulovlig kopiert? Svaret trenger ikke være helt nøyaktig, kun et overslag.

4. Hvorfor kopierer du ulovlig?

- Penger å spare?

- Lettvint?

- Annet?

5. Kjenner du til at noen andre kopierer ulovlig? Hvis ja, fortsett videre. Hvis nei, hopp til spm. 9

6. Hva slags programmer eller spill kjenner du til at noen har ulovlige kopier av?

7. Hvor mye av det vedkommende har av spill og programmer er ulovlig kopiert? Svaret trenger ikke være helt nøyaktig, kun et overslag.

8. Vet du hvorfor vedkommende kopierer ulovlig?

- Penger å spare?

- Lettvint?

- Annet?

Annet:

9. Hva synes du om ulovlig kopiering av datamaskinprogrammer?

- Hvis du mener at piratkopiering er et problem, hva mener du kan gjøres for å minske problemet?

- Hvis du mener at piratkopiering ikke er et problem, kan du begrunne det litt nærmere?

10. Vet du hvilken lov som regulerer dette området?

11. Kjenner du til hvilke straffer ulovlig kopiering kan føre til ifølge loven?

12. Vet du om noen er tatt for kopiering og eventuelt straffet? Kjenner du noen eller har du hørt om i media?

13. Hva mener du om å lovregulere dette området?

12. Har du noen synspunkter på hvordan tilgangen til dataprogrammer kunne ordnes på en bedre måte enn i dag? Hvem skal betale for utviklingen?

Andre kommentarer eller synspunkter:

Takk for hjelpen!

Ditt svar vil bli behandlet konfidensielt.

-------

La til en måte å svare på som skal være helt anonym.

[ endret av Rolfo den 2002-09-11 09:52 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-05 16:25, LeD skrev:

Kan vi forvente at resultatet av arbeidet offentliggjøres her? Vi fortjener vel det hvis vi hjelper til.

(Er du forresten i familie med han som har nøyaktig samme navn som deg?)

LeD

Spennende spørsmål! (Tenker da på det siste)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-05 16:36, borre skrev:

Watch out!

Han har Inger Marie Sunde som veileder
:grin:

Da vet jeg sannelig ikke om jeg tør å sende noe svar på undersøkelsen.

Den dama står jo både i spissen for prosessen mot "DVD-Jon" og vil forby anonymitet på Internett... (Du er en anarkist i forhold til henne, Dan. :smile:) Man kan vel anta at arbeidet vil bli farget av denslags holdninger?

LeD

Lenke til kommentar

Aller først en stor takk til alle som har svart til nå. Det har kommet opp svært mange spennende synspunkter som jeg kan jobbe videre med.

Så skal jeg svare på de spørsmål som har dukket opp.

1. Veileder. Jeg har ikke Inger Marie Sunde som veileder. Den siden som det vises til er ikke oppdatert. Jeg skal se om jeg kan få noen til å oppdatere den så raskt som mulig. Dere må ikke tro alt dere leser på internett...

2. Offentliggjøring. Så lenge jeg ikke stryker så kan alle som vil lese avhandlingen. Jeg tviler på at jeg gidder å poste hele saken her, men jeg kan legge ut en link til den.

3. Slektskap. Ja, det stemmer.

Til punkt 1. Jeg skulle hatt Inger Marie Sunde som veileder, men det var til en annen oppgave (Digitale portvakter). Når dette har blitt stående skyldes dette min egen sløvhet med å få det endret, til nå har jeg brydd meg fint lite med hva det står om meg på Universitetets hjemmesider.

Andre spørsmål skal besvares etter beste evne.

Jeg tar gjerne imot flere svar på undersøkelsen.

---

Rolf

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 19:38, m-kane skrev:

En ganske interessant diskusjon, der ihvertfall jeg lærte sånn cirka hva som egentlig er lovlig. Men det får vi da virkelighåpe at jus-studenter allerede vet. :smile:

Jeg antar at det er mer holdninger og praksis han er ute etter. Er vel ingen overraskelse om konklusjonen blir at de fleste piratkopierer, og har et relativt avslappet forhold til det.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Akelbee skrev (2002-09-06 22:24):

Jeg synes en slik forespørsel hadde fortjent at den ble underskrevet med fullt navn.

Jeg beklager dersom dette ikke har vært klart nok. Jeg regnet med at R.B.Wegner var nok. R`en står for Rolf og B`en står for Benjamin. Altså Rolf Benjamin Wegner. Navnet mitt finnes også under linken som ble presentert i en post litt lenger opp i tråden her.

Quote:

Bitex skrev

Høhø tipper det er ei felle lagt ut av politiet for å lure pirater i nettet sitt. Tar alle som svarer "jada jeg elsker kopiering" og kommer på døra dagen etterpå.

Det står deg og andre fritt til å tippe så mye dere vil, men tror du ikke noen av de som har svart ville skrevet her dersom politiet hadde banket på døren dagen etter at de hadde svart meg? Jeg regner ikke med at det er så mange som tror dette, så jeg bruker ikke noe mer tid på å argumentere for at dette ikke er en felle.

---

Rolf B. Wegner

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 19:38, m-kane skrev:

Takk for linken. Interessant stoff, men ikke akkurat det jeg var ute etter.

Quote:

LeD skrev (2002-09-06 21:34):

...Men det får vi da virkelighåpe at jus-studenter allerede vet...

Jeg antar at det er mer holdninger og praksis han er ute etter.

LeD

Jeg har spesialisert meg på nettopp slike ting ja. Så jeg kan se om jeg kan få skrevet et svar på den tråden.

Videre stemmer det at det er holdninger og praksis jeg er ute etter. Teorien kan jeg fremlengs og baklengs + litt til.

---

Rolf Wegner

Lenke til kommentar

hadde vi vært i england eller usa, så hadde æ vært paranoid å skriki politi felle lang vei.

men i norge så er ikke politiet så gærne at dem gjør noe sånt ( håper håper håper )

men et hint er at du setter opp en webside hvor du tilater at anonyme folk svarer å gir linken til et par forum her å der det med email er ikke like tilits fylt

MR_T

Lenke til kommentar

La oss bare nyte det så lenge vi kan.

Vi vet jo at en gang er det stopp, eller det kommer til å bli meget vanskelig. Når alle finansielle krefter innen underholdningsindustrien jobber for samme målet, vil de tilslutt lykkes uansett.

Vi får bare være lykkelige for at vi for oppleve denne deilige stund.

Derfor er det temmelig uinteressant hva folk mener om kopiering.

Underholdningsindustrien med USA kongressen i ryggen

vil vinne denne kampen.

Det er sant men synd.

enjoy

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-09 10:57, ligebli skrev:

Underholdningsindustrien med USA kongressen i ryggen

vil vinne denne kampen.

Og resten av verden dilter etter, og lar USA bombe både "terrorister" og forbrukernes rettigheter etter eget ønske...

Jeg stiller ihvertfall opp med fakkel og høygaffel hvis man prøver å innføre lover ala USAs DMCA her til lands...

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

MR_T skrev (2002-09-09 10:43):

men et hint er at du setter opp en webside hvor du tilater at anonyme folk svarer å gir linken til et par forum her å der det med email er ikke like tilits fylt

Jeg skulle gjerne ha gjort det, men jeg aner ikke hvordan man gjør det. Det var faktisk det som var planen. Jeg kan jo likevel se hva jeg greier å få andre til å gjøre for meg.

---

Rolf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...