Gå til innhold

Har kjøpt Samsung 46" (var: Hitachi 37LD6600?)

Anbefalte innlegg

Men det er en veldig bra tv, det skal den ha! Husker ikke prisen i hodet nå, men den ligger vel rundt 23k? Ta en titt på Samsung sin 40" LCD også og sammenlikn de to, den du liker best burde du kjøpe!

5311203[/snapback]

Tittet på Samsung 40 på lørdag, og den var ganske behagelig å se på, ja. En sak er at den antagelig er på grensen av hva jeg har plass til. Den skal inn i en TV-hylle med skap på begge sider, og der nok ikke mye å gå på i bredden.

Samme butikken hadde Hitachi'en og der var den ikke så god å se på som i den første. (Men så viste de skiløp i tåke også, så det kan ha vært både værgudene og NRK sin feil.) Var i en tredje butikk og så Hitachi'en, men der var den forferdelig feiljustert. Og så viste de Fear Factory med en dame begravet i mark. Ikke hva jeg ville hatt på skjermen om jeg skulle lokke noen til å kjøpe. Det sa jeg til selgeren, men han bare gliste...

Dette er vanskelig.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at dette er vanskelig, men jeg ble lei av å lure fram og tilbake, så nå står det en Hitachi i stua her :D

Jeg er veldig fornøyd, men det er et par ting man bør være klar over. TVen takler ikke S-Video signaler fra en DVD spiller veldig bra dersom man kobler den via Scart. Signaler fra DVD spillere vil TVen helst ha på komponent eller HDMI inngangene. Må vel ha meg ny DVD spiller også etterhvert...

Har også koblet til PCen via VGA inngangen, noe som ble veldig bra. Farger og sortnivå er jeg også veldig godt fornøyd med.

Du får spørre hvis det er noe spesielt du lurer på

Lenke til kommentar

Hovedsaklig bilder og film. Siden PCen står i et annet rom er det et problem å spille på den samtidig som jeg ser på TVen :) . Skal se om jeg finner en løsning på det også nå som jeg fikk testa at det faktisk gikk greit å koble PCen til TVen med 20 meter VGA kabel :dribble:

Ellers har jeg kobla til Playstation2, videospiller og surroundforsterker (display på skjermen). Alt funker bra, men signalene som kommer på kabel-tv'en her er ikke veldig bra. Det skaper endel pikselering i bildet. Uansett er de kanalene jeg ser mest på helt OK.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Unnskyld at jeg bumper meg selv, men jeg tenkte at jeg skulle poste mitt endelige valg. Det ble Samsung LE46M51! :w00t:

Jeg vet jeg sa at jeg antagelig ikke hadde plass til noe større enn 40", men når TV-reolen kom i hus viste det seg at en 46" Samsung sniker seg akkurat inne med noen centimeters klaring.

I mellomtiden har denne sneket seg ned til 30000 kroner veiledende, og jeg fikk prutet meg til en hyggelig pris godt under det. (Og i mellom tiden hadde jeg spart opp litt mere penger...)

Valget stod egentlig mellom Samsung 40 og 46 til slutt, og spesielt om jeg skulle satse på den nye 40M61. Men når jeg kom inn i butikken hadde de en perfekt innstilt 46" stående med en av disse HD skryte-DVDene på. Det stod andre store TV'er rundt, både LCD og plasma, og de var fine og skarpe en del av dem, men bildet på Samsungen var "riktigere". Plasmaen ved siden av hadde mer fargerikdom, men det var rett og slett for mye av det gode.

Etter å ha tenkt litt og besøkt nabobutikken for å se om de hadde noe som fristet (det hadde de ikke), gikk jeg tilbake og fikk ekspeditøren til å koble om til høyst det ordinære NRK-signalet (skiskyting), og den fungerte faktisk helt greit der også. Jeg var redd fot at det skulle bli for kornete på den avstanden vi kommer til å sitte (ca 3-3,5 meter), men det gikk helt greit.

TV'en kommer i hus på tirsdag, så få vi håpe jeg greier å stille den like godt inn som den de hadde i butikken.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

TV'en er i hus. Og den var ikke langt fra perfekt stilt "out of the box". Jeg tror jeg skal la den være til jeg vet hva jeg driver med. Billedkvalieteten i normal sitteavstand er helt imponerende selv på vanlig NRK og TV2, selv med den store skjermen. Skal se en DVD senere i kveld, det skal bli gøy.

Mer kommentarer følger.

P.S. Jeg endrer topic...

Lenke til kommentar
Fint du ble fornøyd. :)

Hvor mye betalte du for den?

5827555[/snapback]

Jeg skjønner meg ikke på prisene på sånt. Ta en tiit på Prisguiden så ser du at prisene varierer fra 29 999 (Best Buy) til 42 236 hos Ebox.no. Det er en variasjon fra billigste til dyreste på 40%. :ohmy:

For noen dager siden var det til og med en butikk som var over 43 000. Selv mine favoritt-nettbutikker Netshop og Komplett skal ha 40 000 for den...

Anyway: Best Buy er en del av Expert, så jeg gikk til en av de lokale Expert-butikkene. Der pratet jeg hyggelig med selgeren og endte opp med noen tusen i avslag på de 29 999... :cool:

Det kommer sikkert en M61 utgave av denne også som det har gjort av 40". Men forskjellen er såvidt jeg har lest meg til primært kontrast, og jeg må si at jeg følte for å skru ned på kontrasten på min, når jeg prøvde den på max.

Lenke til kommentar

Grattis med en fin TV! Jeg vurderer selv 40M61, men jeg har ikke tatt noe endelig valg. Vanskelig dette, som du vel har funnet ut. ;)

Plasmaen ved siden av hadde mer fargerikdom, men det var rett og slett for mye av det gode.

5811830[/snapback]

Skjermene i butikken er ofte kalibrert helt feil (evt ikke kalibrert), og da gjerne med veldig fremtredende farger. Dette er selvsagt feil, men for mange kan dette fremstå som bra ved første øyekast. Jeg kalibrerte selv en TV for en kompis som hadde apparatet stilt inn slik, og han klaget etterpå over at bildet var "svart-hvitt", ettersom han hadde vent seg til dette bildet. :)

Men forskjellen er såvidt jeg har lest meg til primært kontrast, og jeg må si at jeg følte for å skru ned på kontrasten på min, når jeg prøvde den på max.

5828963[/snapback]

Optimal kontrast har du ikke når du har stilt den på max, dette må kalibreres. Jeg kan anbefale DVE (kalibrerings-DVD) hvis du skulle ønske det lille ekstra for å få optimalt bilde.

Lenke til kommentar
Grattis med en fin TV! Jeg vurderer selv 40M61, men jeg har ikke tatt noe endelig valg. Vanskelig dette, som du vel har funnet ut. ;)

Takk skal du ha! Jo, jeg synes det var veldig vanskelig. Spesielt siden jeg bare hadde sett M51 utgavene. Ingen butikker jeg var i hadde 40M61 utstilt. Så jeg var i tvil om jeg skulle vente. Selv etter at jeg hadde kjøpt den og ventet på levering var jeg inne på nettet og søkte på tester og omtaler av M61 (det fantes ikke mange) som kunne fortelle meg om jeg hadde valgt feil.

Men når TV'en først kom i hus var all tvil borte. Den passet så perfekt i TV-hylla og bildet selv på vanlig TV-signal var knivskarpt. Edit: Jeg kunne ikke tenke meg at den skulle vært noe mindre. (Spesielt siden filmer i 2.35:1 blir brukbart store også på den.)

Plasmaen ved siden av hadde mer fargerikdom, men det var rett og slett for mye av det gode.

5811830[/snapback]

Skjermene i butikken er ofte kalibrert helt feil (evt ikke kalibrert), og da gjerne med veldig fremtredende farger. Dette er selvsagt feil, men for mange kan dette fremstå som bra ved første øyekast. Jeg kalibrerte selv en TV for en kompis som hadde apparatet stilt inn slik, og han klaget etterpå over at bildet var "svart-hvitt", ettersom han hadde vent seg til dette bildet. :)

Ja jeg har prøvet å diskutere dette med selgerne rundt i butikkene, men de trekker bare på skulderne over problemstillingen. Kanskje er det nettopp som du sier at noen folk imponeres av glorete farger, og at dermed har de litt for enhver smak. (På plasmaen jeg nevnte var den blå himmelen helt blå, gule vegger knallgule, osv.)

Men forskjellen er såvidt jeg har lest meg til primært kontrast, og jeg må si at jeg følte for å skru ned på kontrasten på min, når jeg prøvde den på max.

5828963[/snapback]

Optimal kontrast har du ikke når du har stilt den på max, dette må kalibreres. Jeg kan anbefale DVE (kalibrerings-DVD) hvis du skulle ønske det lille ekstra for å få optimalt bilde.

5830042[/snapback]

Ja, jeg bør nok gjøre det etterhvert. Hadde jeg bare hatt den minste greie på hvordan. Men det er kanskje ikke så komplisert?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har fått et tilbud på 18000,- for Hitachien nå. Er det noen som har kjøpt den og har noen erfaringer å dele?

5950980[/snapback]

Hvilken Hitachi?

5950984[/snapback]

Hitachi 37LD6600. Burde kanskje skrevet det, men jeg så at det sto i tittelen på denne tråden :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har fått et tilbud på 18000,- for Hitachien nå. Er det noen som har kjøpt den og har noen erfaringer å dele?

5950980[/snapback]

Hvilken Hitachi?

5950984[/snapback]

Hitachi 37LD6600. Burde kanskje skrevet det, men jeg så at det sto i tittelen på denne tråden :-)

5953023[/snapback]

Hei

Hvor fikk du Hitachi 37LD6600 for 18000? Er det mulig for meg å få samme pris?

Lenke til kommentar
Hvor fikk du Hitachi 37LD6600 for 18000? Er det mulig for meg å få samme pris?

6033444[/snapback]

Jeg fikk den for 18k hos expert pga. at jeg ble feilinformert om en plasma jeg skulle ha. De selger den til 20k hos expert på Majorstua nå tror jeg.

Endret av Ayabara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...