tom waits for alice Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Edit: Vi endte opp med å kjøpe en Samsung 46" LCD. Se side 2 i tråden. Topic er endret tilsvarende. Vi har tittet litt på TV'er i 37" klassen. Er det noen som har erfaringer med eller kommentarer til Hitachi 37 LD6600? Denne var et umiddelbart førstevalg for både fruen, junior og undertegnede ved en rask titt i butikken, før vi tittet på spesifikasjoner eller prislappen... Når det gjelder billdekvaliteten kommer det til sist an på egne preferanser. Jeg likte personlig fargebalansen i denne bedre enn mange av de som tilsynelatende kjører på med mere grønt (og dermed gir mere gul/orangetoner i det røde), rødfargene ble dypere og riktigere for mine øyne. Bildet så også skarpt ut og kontrasten bedre enn de spesifiserte 800:1 skulle tilsi. At selgeren også likte den tar vi med et par ekstra klyper salt. Han har vel bra marginer på den... Kom gjerne med andre grunngitte forslag. Geir Endret 28. mars 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Hehe, ikke rart at selgeren liker den nei... Men det er en veldig bra tv, det skal den ha! Husker ikke prisen i hodet nå, men den ligger vel rundt 23k? Ta en titt på Samsung sin 40" LCD også og sammenlikn de to, den du liker best burde du kjøpe! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Takk for svar. Skal nok ikke kjøpe før utpå nyåret, så ting kan jo skje i mellomtiden... Geir Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Ja! Har du sett forresten at Netshop selger 42PD6600 til kun 20.000 kr i dag? Det er et veldig godt tilbud!! Vi selger den for 24-25000 kr. i butikken og selv det er ganske billig fordi den gir meget bra bilde. Men da er du over på plasma da, men plasma er jo klart best på film. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Takk igjen! Akkurat nå kommer jeg ikke inn på Netshop. Har uansett ikke penger igjen nå før jul... Jeg vet det er noen tusen ekstra, men sikler litt på Philips 37PF9830 også. Har noen sett den? Noen kommentar til forskjellen i oppløsning? Blir 1080 linjer standard i overskuelig framtid, slik at det er verd å satse på? Skal jeg først spandere over 20 000 vil jeg gjerne ha den i noen år! Geir Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Takk igjen! Akkurat nå kommer jeg ikke inn på Netshop. Har uansett ikke penger igjen nå før jul... Jeg vet det er noen tusen ekstra, men sikler litt på Philips 37PF9830 også. Har noen sett den? Noen kommentar til forskjellen i oppløsning? Blir 1080 linjer standard i overskuelig framtid, slik at det er verd å satse på? Skal jeg først spandere over 20 000 vil jeg gjerne ha den i noen år! Geir 5314462[/snapback] Vel, først kommer vel 720p og om 1080i vil ta over etter hvert er vel litt usikkert, men ingen andre gode konkurrenter enda sånn som jeg ser det. 1080p begynner jo også å komme, men det er jo 702p og 1080i som går under HD-Reagy standarden så 1080i er vel hvertfall det mest sannsynlige. Du kan forresten bestille 42" hos Netshop og sette leveringsdatoen f.eks. til 02. februar 2006, hvis du da ombestemmer deg før det kan du bare avbestille den. Det fine med det er at da er du sikra den til 20.000 kr.! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Ok. Det var en ide. Får tenke på det. Et "dumt" spørsmål (Jeg har ikke noe greie på plasmaskjermer): Hvordan kan en 16:9 format skjerm ha en oppløsning på 1024x1024? Avlange pixler? Geir Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Ok. Det var en ide. Får tenke på det. Et "dumt" spørsmål (Jeg har ikke noe greie på plasmaskjermer): Hvordan kan en 16:9 format skjerm ha en oppløsning på 1024x1024? Avlange pixler? Geir 5314519[/snapback] En pixel er et rektangel. Ikke spør meg hvordan... det husker jeg ikke Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Takk igjen! Akkurat nå kommer jeg ikke inn på Netshop. Har uansett ikke penger igjen nå før jul... Jeg vet det er noen tusen ekstra, men sikler litt på Philips 37PF9830 også. Har noen sett den? Noen kommentar til forskjellen i oppløsning? Blir 1080 linjer standard i overskuelig framtid, slik at det er verd å satse på? Skal jeg først spandere over 20 000 vil jeg gjerne ha den i noen år! Geir 5314462[/snapback] Terningkast 6 i Din Side http://www.dinside.no/php/art.php?id=277632 Men du får nå selv avgjøre hvor mye vekt du legger i deres tester... Dell har kommet med en ny tv som jeg synter er ganske tøff. Til 18k er det nok et godt kjøp, dog gjør den det kun "på det jevne" i test: http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle1156664.ece Men er testvinner hos DinSide, med terningkast 5 og deres favoritt i mellomklassen: http://www.dinside.no/php/art.php?id=282370 Har selv Dell 26" og er fornøyd med den, utrolig stilig i forhold til de fleste andre tv'er. Kun sortnivået som kan plage når man sitter i et bekmørkt rom. Helt suveren om man kobler den til pc. 37" ser utrolig stilig ut. Men det blir litt avhengig av hvilken brukssammenheng. Er det kun tv, og ofte filmtitting i mørkt rom vil jeg anbefale en av dine to favoritter, men er det som oftest i lyst rom og om du har tenkt å koble pc til så er ikke Dell sin så dumt valg, du sparer i tillegg noen tusenlapper. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Takk Dotten. Ja, Dell TV'en ser stilig ut. Men jeg er nølende til å kjøpe en TV jeg ikke har mulighet til å se selv før jeg handler. Hvis "på det jevne" betyr at den er lik de andre TV'ene i klassen så betaler jeg heller litt ekstra for Hitachi'en. Den var faktisk så mye bedre enn alt annet de hadde i butikken der vi var. Det blir selvsagt problemet med Philips'en også. Ser ikke ut som noen butikker har den inne, og jeg vil ikke kjøpe den usett uansett hvor mye DinSide skyter av den. Spesielt ikke til over 30 lapper... Geir Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Nei du har rett i det, er en fordel å se tv'en først. Og det er jo også en personlig sak hva man anser som stilig eller ikke. Personlig ble jeg positivt overrasket over Dell tv'en, egentlig sett få tv'er i butikken som er bedre utseendemessig. Men det er jo også snakk om kvalitet på bildet, og der er ikke Dell best. Du får ha lykke til med kjøpet. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Jeg vet det er noen tusen ekstra, men sikler litt på Philips 37PF9830 også. Har noen sett den?5314462[/snapback] Har sett den som 32" og det var rått Men jeg har ikke sett Hitachi-en, så jeg kan ikke svare på om det er verdt forskjellen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 Takk Mr D. 32" blir nok for lite for oss. Så da spørs det om vi kan finne en butikk her i Bergen som har 37" inne før vi skal kjøpe. Jeg snakket med en butikk i Oslo, og de sa de hadde fått flere, men at de forsvant ut like fort som de fikk dem inn. Så etterspørselen er nok større enn tilbudet for øyeblikket. Geir Lenke til kommentar
Balthazaar Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hallo, jeg tenker også på å kjøpe Hitachi 37LD6600, så du får skrive her om du bestemmer deg for å kjøpe denne. Alltid interessant å høre andres erfaringer Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Wiil do. Det er nok ikke usannsynlig at det blir den, rett og slett fordi Philipsen er for dyr. Geir Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hvordan kan en 16:9 format skjerm ha en oppløsning på 1024x1024? Avlange pixler? 5314519[/snapback] Alle HD-klare 42" plasmaskjermer har avlange pixler, ettersom oppløsningen er enten 1024*768 eller 1024*1024. Sistnevnte kan bare vise 512 linjer om gangen, men begge disse typene får "HD Ready"-merket fordi det eneste kravet til oppløsning er 720 fysiske linjer. Men hva er bruksområdene dine? Det er jo ganske vesentlig. Til TV-titting og DVD ville jeg sett på Panasonic TH42PA50 som selges på Elkjøp til 15000. Her får du vel sannsynligvis det beste bildet for pengene. Den er lavoppløst, men spør deg selv hva du skal bruke TV-en til. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hvis 1024x1024 bare kan vise 512 linjer om gangen, så burde man gå for en med 1024x768? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Ikke nødvendigvis. Oppløsning er ikke alt, selv om det virker sånn i disse HD/megapixel-dager. Ta en DLP-projektor f.eks, som bare kan vise en farge om gangen. Bildet blir bra likevel. Gå i butikken og se TV-en selv (selv om utstillings-TV-er som regel er helt feil kalibrert), det er jo til syvende og sist bildekvaliteten på dine bruksområder som teller. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Takk for tipset, Rikky. Jeg skal ta en titt på TH42PA50. Jeg ser nok for meg at TV'en hovedsaklig brukes til TV og DVD, men vi har 4(!) generasjoner som innimellom skal ha sitt behov dekket, inkludert tenåringer og barnebarn. At jeg ikke ser for meg å koble PC'en (edit: og PS og GameCube og hva det nå heter alt sammen) til så ofte betyr ikke at de ikke gjør det... Men det er våre penger som skal betale for moroa, så fruen og jeg får nok siste ordet. Geir Endret 2. januar 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg kan jo for ordens skyld nevne at jeg selv har vurdert PA50, men den er sannsynligvis ute av dansen nå. Hovedgrunnen er at den har dårlig med tilkoblinger (mangler HDMI/DVI/VGA og har bare en komponent), og så er jeg usikker på hva jeg trenger av oppløsning. Spillkonsoller går fint å koble til med RGB-scart, evt komponent, men du kan jo risikere kjeft fra familiens yngste medlemmer fordi du ikke kjøpte en HD Ready-TV ettersom siste generasjon konsoller er tilrettelagt for høyere oppløsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå