Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Corolla 1.4D-4D sol stv.?


Hollabaloo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har praktiske erfaringer med denne modellen?

 

Har gjort litt research selv og funnet ut en del ting.

 

ØKONOMI

Rent økonomisk må det vel være et av de beste kjøpene man kan gjøre? Den er ikke spesielt billig i innkjøp (ca 260' NOK hos norsk forhandler inkl. alt + vinterhjul, tilhengerfeste + ekstra rustbeskyttelse), men den tilfredsstiller jo så og si alle krav til en populær bruktbil:

- stasjonsvogn

- diesel

- populært merke

- riktig utstyr (AC, ESP, dieselvarmer +++)

Bruktverdien/innbytteprisen når den tid kommer burde altså bli veldig bra.

Søker man på finn.no eller autodb så er det nesten ikke brukte corollaer til salgs (04-05), ihvertfall ikke i forhold til en salgsmessig naturlig konkurrent som VW Golf fra samme tidsperiode. Dette tolker jeg som at folk er fornøyd med eksemplarene sine og ikke selger dem igjen. Andre positive ting er 2 års gratis service, lavt forbruk og god kvalitet med forhåpentligvis færre verkstedbesøk enn sine tyske søsken.

 

BILEN

Utvendig design er i beste fall kjedelig. Jeg synes ikke den er pen, men det er uansett ikke jeg som skal ha bilen. Innvendig vil jeg si den er helt i toppen i sin klasse. Den har et pent dashbord med en klassisk midtkonsoll, og kvalitetsfølelsen er veldig bra, ihvertfall i forhold til naturlige konkurrenter som Golf og Astra. Begge de to sistnevnte har et høyt innslag av grå kjedelig hardplast i standardutførelsen. Ellers er jeg ikke overbegeistret over girskapen som ser for lang ut (Astra sin girspak er referanse i denne klassen synes jeg, men interiøret i den har jo overhodt ikke noen rom å legge fra seg saker i).

 

RUST

Her er det værre. Ifølge rostregistret på vibilagare.se er ikke Corolla så godt beskyttet. Det går spesielt på hvor man har (og i dette tilfellet ikke har) lagt på beskyttende voks under bilen, og noe på drenering. Men dette burde kunne forbedres ved kjøp av ekstra rustbeskyttelse som endel Toyota-forhandlere tilbyr, eller et Tectyl-autorisert behandlingssted eller noe sånt. Etter å ha sett på bilen kan jeg konstatere at den har et klassisk karosseri med lakkerte kanaler og hjulbuer med skarpe kanter. Den har små skvettlapper som muligens beskytter noe mot steinsprut (hvorfor ikke full-size?) og innerskjermer bak i filt som uten tvil holder på fuktighet gjennom hele vinteren.

 

KJØREEGENSKAPER

Skal visstnok være trygge, og bilen har ESP og ABS. At den ikke er sportslig har ingen betydning.

 

IMAGE-FAKTOR

Irrelevant

 

Som sagt, noen som har praktiske erfaringer med denne bilen? Jeg har ikke kjørt den selv. NB! Erfaringer med kjørestilling o.l. for modellen som ikke har justerbart ratt er ikke så relevant, da dagens "ansiktsløftede" modell nå har fått dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et par ting å si om den bilen. Den går og går, kjenner fler som har slik bil og har ingen problemer. Er skjeldent problemer, med toyota`er. Har selv to toyota`er i familien og ingen problemer. Og toyota har en super og sikker bil. Så velg for guds skyld en toyota i stede for alt annet tull!! :thumbup:

 

På sånne biler bytter du kun slitedeler ellers ingen tilng så lenge du lever...

 

PS:Det er kasnke en grunn til at det er så få til salgs... :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er en fornøyd EIER av denne bilen. Vær oppmerksom på at dieselvarmeren kun varmer motoren når den går.... En tilleggsvarmer altså. For moderne diesler (les D4D) går så effektivt at de gir liten overskuddsvarme. (Til kupeen...) Men systemet med dieselvarmer kan bygges ut, jeg har kjøpt kupervarmer-settet, og kan da komme til varm kupe og varm motor om morgenen. Det er vanvittig deilig!

 

Kostnad for utbygging: ca 10.000,-

Da får du et lite ur som du stiller inn, her hvor jeg bor (Vestlandet), er det nok med 30 minutters driftstid, da holder kupeen 25 grader, og motoren har oppnådd 2/3 av normal driftstemperatur.

 

-ellers er bilen grei, men det er fremdeles en "kompaktklasse". Det finnes veldig mange STØRRE biler der ute, jeg tenker da på lasterommet. Førermiljøet er moderne og fint, setene knirker litt.....

 

Forbruket er behagelig, etter innkjøringen er jeg nå nede i 0,48 liter/mil...

Og vi snakker om en 90 hesters turbodiesel med intercooler som gir nesten 200 NM fra 1800 omdreininger....

 

Et godt og trygt kjøp!

 

:dribble:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Jeg er en fornøyd EIER av denne bilen. Vær oppmerksom på at dieselvarmeren kun varmer motoren når den går.... En tilleggsvarmer altså. For moderne diesler (les D4D) går så effektivt at de gir liten overskuddsvarme. (Til kupeen...) Men systemet med dieselvarmer kan bygges ut, jeg har kjøpt kupervarmer-settet, og kan da komme til varm kupe og varm motor om morgenen. Det er vanvittig deilig!

 

Kostnad for utbygging: ca 10.000,-

Da får du et lite ur som du stiller inn, her hvor jeg bor (Vestlandet), er det nok med 30 minutters driftstid, da holder kupeen 25 grader, og motoren har oppnådd 2/3 av normal driftstemperatur.

 

-ellers er bilen grei, men det er fremdeles en "kompaktklasse". Det finnes veldig mange STØRRE biler der ute, jeg tenker da på lasterommet. Førermiljøet er moderne og fint, setene knirker litt.....

 

Forbruket er behagelig, etter innkjøringen er jeg nå nede i 0,48 liter/mil...

Og vi snakker om en 90 hesters turbodiesel med intercooler som gir nesten 200 NM fra 1800 omdreininger....

 

Et godt og trygt kjøp!

 

:dribble:

5370429[/snapback]

 

hei du jeg lurte på , du snakket om innkjøring. Hvor lenge elelr hvor mange km tok det? Jeg hentet nettop en Toyota Yaris 2006 modell med samme 90+HK 1.4D4D motor og er spent på når jeg kan i forvente lavere forbruk enn dagens.

Lenke til kommentar

Corolla d4d er et meget godt kjøp. Interiøret har blitt skikkelig stilig og man får en følelse av stil og kvalitet noe man vel aldri har kunnet si om Toyota før. Du får original chip til den også.

Eneste jeg reagerte på når jeg prøvekjørte den var at jeg synes den var litt trang og at forsetet ikke gikk an å stille langt nok ned, så man satt litt ukomfortabelt selv om setet egentlig var helt greit. Tror ikke det er beregnet på folk særlig over 75 kg. Det som irriterte meg var at det var en stasjonsvogn og allikevel så var den liten bak og trang i kupeen. Kan egentlig sammenlignes størrelsemessig med Golf stasjonsvogn, ikke særlig heldig. Jeg endte opp med Avensis d4d og er kjempefornøyd. :thumbup:

Lenke til kommentar

Innkjøring er vel vanligvis ca. 1000-1500 km, så jeg regner med at det gjelder for denne også. Under innkjøringsperioden bør man ikke kjøre "hardt", unngå å trekke tilhenger osv. Jeg har en 1993 Toyota Carina diesel. Den har gått 246.000 uten en eneste feil. Jeg har klart å kjøre 1000 km på en tank (55 liter?), så man kan trygt si at den er økonomisk. Det hadde ikke gjort noe med et gir til, for i 100 km/h er turtallet ca. 3000 rpm, og det synes jeg er litt vel mye å kjøre på over lengre tid med den motoren. Det er noe rust på den, spesielt i den venstre bakskjermen, men med tanke på at den har gått i Oslo-området siden den var ny og antagelig aldri blitt tatt skikkelig vare på er den ikke så ille. Den er god å kjøre, men jeg må innrømme at jeg har vært borti biler med bedre seter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Innkjøring er vel vanligvis ca. 1000-1500 km, så jeg regner med at det gjelder for denne også. Under innkjøringsperioden bør man ikke kjøre "hardt", unngå å trekke tilhenger osv. Jeg har en 1993 Toyota Carina diesel. Den har gått 246.000 uten en eneste feil. Jeg har klart å kjøre 1000 km på en tank (55 liter?), så man kan trygt si at den er økonomisk. Det hadde ikke gjort noe med et gir til, for i 100 km/h er turtallet ca. 3000 rpm, og det synes jeg er litt vel mye å kjøre på over lengre tid med den motoren. Det er noe rust på den, spesielt i den venstre bakskjermen, men med tanke på at den har gått i Oslo-området siden den var ny og antagelig aldri blitt tatt skikkelig vare på er den ikke så ille. Den er god å kjøre, men jeg må innrømme at jeg har vært borti biler med bedre seter.

6304975[/snapback]

 

Dette med forbruket er ren spekulasjon du sier her.

Corolla 1.4 Diesel tar ca. 10 000km til innkjøring (snakket med Toyota).

Har selv Yaris 1.4 D4D (2006 modell) og den bruker mer 0,4 på mila slk det er oppgitt i katalogen.

Nå har bilen gått bare 1500km så jeg venter til den har gått 10 ganger så mye.

 

Desutten, spørsmålet mitt var rettet mot en som har 1.4 D4D corolla og hvordan han opplever forbruket, så vil gjerne ha svar på spørsmål jeg stiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...