Gå til innhold

Hvilke linser er det mest robuste?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en linse etterhvert som må være ganske hardfør (pressebruk) og tåle en del. Lurte på hvilke linser som tåler mest? Fortell gjerne noen eksempler fra virkeligheten. Om dere har blitt positivt eller negativt overrasket og kvalitet osv. Glasset må passe til 20D..

Samme om det er tele, zoom eller vidvinkel... Skal ha litt av hvert.

Endret av Snusi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Det som frister med 24-70'en er blenderen. Men det er nesten den eneste. Den er dyrere, ikke weather sealed og ikke IS.

Så selvom 24-105 mm'en har en dårligere blender så trekker prisen, IS'en og at den er weather-sealed opp! Så heller mot den foreløpig, skulle ønske de kunne fikse blenderen litt bare :)

Lenke til kommentar

Med mindre du skal bruke stativ eller fotografere mye sport o.l. så er IS SVÆRT digg! Det at du vinner 3 blendertrinn er 100% sant, sett at du tar bilder av noenlunde stillegående motiver.

Valget er ditt dog, som sagt. Lykke til! Hva slags kamera har du/skal du kjøpe? Hvis du skal kjøpe et i canon 1-serien vil jeg si at 24-105 sier seg selv pga. værsikring.

Misunner deg som kan kjøpe slikt utstyr. :p

Lenke til kommentar

Hehe.. Har råd og råd fru blom. Det er bare å spare det :) Har satt igang for fullt nå. Skulle gjerne hatt 1D mk II (8,5 bilder/sek, hihi), men DET blir for dyrt, så det blir nok 20D i første omgang... Men den holder i massevis for meg.

Hva mener du med å "vinne tre blendertrinn"? Er ikke så veldig inne i IS enda.. :)

Lenke til kommentar
Hva mener du med å "vinne tre blendertrinn"? Er ikke så veldig inne i IS enda.. :)

5314716[/snapback]

Med det menes at du kan ta skarpe bilder av motiver som står stille med 3 blendere/lukker lavere enn med ett objektiv uten IS. Se på illustrasjonen her! (Tatt med Nikkor 18-200 med VR)

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Hmm.. Det som frister med 24-70'en er blenderen. Men det er nesten den eneste. Den er dyrere, ikke weather sealed og ikke IS.

Så selvom 24-105 mm'en har en dårligere blender så trekker prisen, IS'en og at den er weather-sealed opp! Så heller mot den foreløpig, skulle ønske de kunne fikse blenderen litt bare :)

5314552[/snapback]

Jeg går ut fra at du er klar over at det ikke er værforsegling på 20D?

Den værforseglinga har jeg litt hardt for å forstå logikken i, mens 24-105, 17-40, 16-35 og 70-200IS har, har ikke 24-70, ikke 70-200/4 og ikke 70-200/2.8.. Spørsmål om alder kanskje?

Uansett, L-objektivene har sannsynligvis som mange påpeker den kvaliteten du trenger, disse er svært stive objektiver, og mange har fast lengde.

Lenke til kommentar

olemm: Er fullt klar over at det ikke er forsegling på 20D. Har rett og slett ikke råd til 1-serien. Men kommer helt sikkert til å kjøpe meg en 1D mk II, når den tid kommer :p .

Litt rart med den logkken ja :)

Blir nok L ja. Forresten, er det store forskjeller mellom L og ikke-L?

Og det med IS: hjelper den på bevegelige motiver?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...