Gå til innhold

Bærbar PC - tregere en stasjonær?


Domino

Anbefalte innlegg

Vår IT-ansvarlig mener bærbare PC'er har betraktelig lavere ytelse en stasjonære PC'er med samme specs.

Han går så langt som til å si at en bærbar P4-2Ghz tilsvarer en stasjonær P3-900Mhz.

 

Kan noen avkrefte/bekrefte?

 

Noen som vet om en side med Laptop-benchmarks?

 

Edit: Benchmark = Benchmark hvor man sammenligner laptops med stasjonære.

 

Ser av en test på barbara.no at en Dell Insp. 8200

Med følgende specs får ca 5000 poeng i 3Dmark.

Hva vil en tilsvarende stasjonær få?

Intel Pentium 4-M 1.7GHz

256MB PC-266 DDR SDRAM

NVIDIA GeForce4 Go 64MB DDR SDRAM

 

 

[ Denne Melding var redigert av: domino på 2002-09-05 11:31 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bærbare kan nok ofte være litt tregere, pga. treigere disker (gjerne 5400 eller 4200rpm) og muligens dårligere grafikk-kort, men utover det er det vel ikke så mange begrensninger. Jeg tror ikke sammenligningen til din IT-ansvarlige holder vann, selv om det nok kan finnes dårlig konfigurerte systemer som vil bekrefte påstanden.

Lenke til kommentar

Dette er rent vås, og antakelig en unnskylding for å slippe unna med mindre utgifter, eller han har mangel på erfaring med bærbare.

 

Har en "gammel" stasjonær P3 1000mhz med 256mb ram og en IBM Thinkpad T23 P3-M 866mhz med 384mb ram. (har oppgtradert disken på den bærbare til en 48gb 5400rpm disk)

 

Har ikke noe benchmark test å vise til, men jeg opplever den bærbare som betraktelig raskere. Den har dog 128mb mer ram, som forklarer noe av forkjellen.

 

Begge maskinene bruker WinXP nå, og har brukt win2000 før. Den bærbare var også raskere under win2000

 

Husk også plassbesparingen og betraktelig laver strømreging som følger hvis man skifter til bærbare

 

[ Denne Melding var redigert av: josteinsen på 2002-09-05 16:22 ]

Lenke til kommentar

det store spørsmålet er hvor mye det betyr i virkligheten. Benchmark tester er en ting, men det er skjelden eller aldrig at du vil merke noe forskjell ved vanlig hjemme og kontorbruk. Unntaket er selvsagt ved videoredigering CAD/CAM og andre veldig tunge oppgaver som vanligvis utføres av kraftige workstations.

 

I det daglige vil jeg påstå at du ikke vil merke noen forskjell

Lenke til kommentar

Bærbare er nok ikke bra på 3D uansett, dvs 3Dmarks er vel ikke det beste å måle ytelse med, ettersom de færreste kjøper bærbar for gaming. Kanskje SiSandra kan gi en bedre indikasjon? Jeg har btw heller ingen tro på at bærbare stiller merkbart dårligere enn stasjonære med samme specs, og hvertfall ikke at en P3 900 Mhz stasjonær kan måle seg med en 2GHz P4-M. Brikkesettene for bærbare er ikke så dårlige eller utdaterte, men de er nok kontruerte for å spare strøm og det kan nok kanskje gå _litt_ utover ytelse. HDer; igjen tror jeg de er såpass utviklete at forskjellen knapt er merkbar.

 

Dette er hvertfall min mening. IT-ansvarlige har dessuten en egen evne til å leve i sin egen verden som ikke nødvendigvis har noe med virkeligheten å gjøre. De har bla en tendens til å tro at alle andre enn dem bruker datamaskinene kun til MS office. Det finnes sikkert unntak, men de grommeste maskinene i en bedrift har stort sett ingenting i en IT avdeling å gjøre, tvert om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...