dennis88 Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 hei! Jeg lurer på om vanlige widescreen 28" tommere har høyere oppløsninger enn vanlige tv'er i 4:3? Vil halo til xbox kjøre i en høyere oppløsning hvis jeg spiller det på en widescreen 28"? eller blir bildet bedre?? Jeg vet om jeg skal kjøpe en widescreen eller en 4:3.. : Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Fordelen med 16:9 formatet, er at det er mer naturlig for øynene dine. Det er visst slik at det aktive området av synsfeltet ditt er 16:9. Dessuten så blir jo så og si alle filmene idag laget i det formatet. Så om du har 4:3 TV, må du enten minske bildet i høyden, eller klippe bort litt av bildet i bredden. Kjøp 16:9! Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 12:41, Bisarre skrev:Dessuten så blir jo så og si alle filmene idag laget i det formatet. Hollywood brukar vel stort sett 21:9, så det blir uansett klypt vekk litt ved konvertering til 16:9, men ja for all del, kjøp 16:9. Stadig fleire tv-sendingar vil og gå i 16:9. Lenke til kommentar
El_PoLLa Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 vær kresen på tven, kjøp heller en litt dyr 4-3 tv isteden for en billig 16:9. jeg har 2 tver, begge to billige og ca samme prisklasse med 4:3 tven danker ut 16:9 tven i grafikk, føles som om den har bedre oppløsning og. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 hvem er best til å lage 4:3 tv'er? panasonic eller philips? samme prisklasse. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Phillips er nok et sikkert stikk. De har veldig god erfaring på TV'er, og lager kvalitet som holder. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Du burde gå for 16:9, men bare hvis du har råd til 32" eller større. 28" widescreen er utrolig lite, en 4:3 tv vil da vere bedre kjøp. Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Sony 32" eller 36" widescreen. ^^ Panasonic & Thomson er også veldig bra. Lenke til kommentar
zoneman Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg Kjøpte meg Thomson 32 widescreen i fjor sommer Den er jeg kjempe fornøyd med, kosta meg 12k men den har nok falt i pris. Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Å kjøpe 4:3 tv uansett prisklasse er idioti! En 28" widescreen er mer enn nok til Halo, det er faktisk konge, spesielt i split-screen. Har selv en Panasonic 28" widescreen, den er jeg meget fornøyd med. Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Phillips er bra TV'er, men om du skal ha det beste, så er det ingen vei utenom Loewe :smile: PS. Jeg ville ALDRI kjøpt noe mindre enn 32" widescreen.. Men, det er som regel pengene som er begrensningen.. Lenke til kommentar
El_PoLLa Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 16:42, b-duvaland skrev:Å kjøpe 4:3 tv uansett prisklasse er idioti!En 28" widescreen er mer enn nok til Halo, det er faktisk konge, spesielt i split-screen.Har selv en Panasonic 28" widescreen, den er jeg meget fornøyd med. hva er det som gjør 4:3 tver så dårlig da siden det er latterlig å kjøpe de? Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: hva er det som gjør 4:3 tver så dårlig da siden det er latterlig å kjøpe de? Skal du ha tv'en i mer enn 2-3-4 år er 4:3 bortkasta. Dessuten, syntes du det ikke er mye mer behagelig å se på 16:9 ? Det passer jo synsfeltet mye bedre enn oste-formen til 4:3 apparatene. Alle DVD filmer = Widescreen XBox = Widescreen (Alle spill har widescreen). Mange PS2 spill har forøvrig også widescreen, men ikke alle. Dessuten kommer mer og mer av tv-kanalene til å sende i 16:9 fremover, om et par år finnes det ikke annet enn widescreen! Derfor. Trodde faktisk ikke det var mulig å få kjøpt 4:3 lenger, er det noen som produserer de ennå? Ta deg en tur på elkjøp, ekspert, osv, der hvor de selger tv'er. 95% av tv'ene ellernoe er jo widescreen. Lenke til kommentar
El_PoLLa Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 23:45, b-duvaland skrev: Quote: hva er det som gjør 4:3 tver så dårlig da siden det er latterlig å kjøpe de? Skal du ha tv'en i mer enn 2-3-4 år er 4:3 bortkasta. Dessuten, syntes du det ikke er mye mer behagelig å se på 16:9 ? Det passer jo synsfeltet mye bedre enn oste-formen til 4:3 apparatene. Alle DVD filmer = Widescreen XBox = Widescreen (Alle spill har widescreen). Mange PS2 spill har forøvrig også widescreen, men ikke alle. Dessuten kommer mer og mer av tv-kanalene til å sende i 16:9 fremover, om et par år finnes det ikke annet enn widescreen! Derfor. Trodde faktisk ikke det var mulig å få kjøpt 4:3 lenger, er det noen som produserer de ennå? Ta deg en tur på elkjøp, ekspert, osv, der hvor de selger tv'er. 95% av tv'ene ellernoe er jo widescreen. og derfor mener du widescreen er bedre... hvilken form som er "best" er bare smak og behag, sikkert mange som liker 16:1 også :smile:. jeg har en widescreen tv og en 4:3 tv, begge i samme prisklasse men 4:3 tven er mye bedre til alt jeg bruker den til. konsoll som xbox og ps2 er den mye bedre til og tv-ut er den mye bedre til og den er bra som tv også. tven er mye bedre enn den fisne widescreenen som det ikke er noe annet positivt med enn at den er widescreen, skal en kjøpe tv så kjøper en kvalitet, en kjøper ikke gf4mx fordi det er ett gf4 kort og en kjøper ikke en widescreen pga den er widescreen mener nå jeg. jeg liker widescreen bedre enn 4:3, men ws koster ekstra selv om kvaliteten kan være like god eller dårligere enn en 4:3 tv f.eks, men heller en god ws enn en like god 4:3 seff. xbox støtter jo ws, 4:3, 16:9 letterbox og alt mulig rart. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 6. september 2002 Forfatter Del Skrevet 6. september 2002 Det har seg slik at jeg ser på en panasonic 28" 4:3 og en philips 28" 16:9. 4:3 tv'en koster 2500 kr (koster egentlig 3500-4000kr) 16:9 tv'en koster 3700 kr (koster egentlig 4000-5000kr) hvis jeg kjøper 4:3 tv'en får jeg i tilleg råd til et nylansert bra 5.1 høyttaler sett med dolby pro logic, som er laget for konsoller (altec lansing xa3051). Jeg har lyst til å spille halo i 28", men samtidig ha rå lyd. Hva skal jeg kjøpe?? [ Denne Melding var redigert av: dennis88 på 2002-09-06 15:33 ] Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 WIDESCREEN ! ! ! :grin: Har du ikke råd til lyden ennå, så kan du jo kjøpe det senere, det er mye bedre enn å kjøpe en ubrukelig tv. Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Ok, for å utdype dette litt mer; Allerede for mange år siden fant filmbrajsen ut at det å vise levende bilder i bredformat var det riktige i forhold til øyets naturlige synsfelt. Kinogjengerne har sett film i bredformat i årevis, så hvorfor er det så vanskelig å innse at dette også må komme på tv-apparater? Jeg vil nesten påstå at kjøper du en 4:3-tv som hoved-tv i dag, er du enten blitt lurt, eller du har lurt deg selv. Argumentet om at hoveddelen av tv-programmene er i 4:3 format holder ikke. Mange kjøper seg DVD-spillere, og nesten alt av DVD-materiale er i et eller annet bredformat. Foruten DVD vil også tilbudet av bredskjermformat-filmer øke betraktelig på både satelitt- og kabelbaserte sendinger, og allerede nå er våre naboland godt i gang med widescreen-sendinger på nasjonalkanalene. En annen viktig grunn til å velge widescreen-tv, er måten det kan utnytte og gjengi et 4:3-signal på, for et moderne widescreen-apparat har en rekke muligheter til å dra opp et 4:3-bilde slik at den fyller hele skjermen. På fagspråket er dette omtalt som "Zoom. Det finnes ofte flere zoom-innstlilinger å velge mellom, og bildet blir behandlet forskjellig i hvert tilfelle. Men, uansett hvilken innstilling man måtte velge, blir reslutatet bedre enn det man får med et 4:3 tv og en widescreen (16:9) sending! Det erbare å forestille seg et bilde der en 16:9 sending blir trykket sammen slik at den passer inn i en 4:3 skjerm. Skuespillere blir noen syltynne, rare skapninger og bildet ser så kunstig ut at hele opplevelsen av filmen uteblir. Noen 4:3 tv'er har tiktignok mulighet til å settes i en såkalt "16:9" modus, men her forminskes bildet slik at det passer inn i skjermen, og du får en sort stripe på skjermen over og under bildet. Man kan si det slik at en widecreen-tv er bakoverkompatibel, mens en 4:3 tv er ubrukelig på widescreen sendinger! Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Quote: Den 2002-09-06 15:32, dennis88 skrev:får jeg i tilleg råd til et nylansert bra 5.1 høyttaler sett med dolby pro logic, som er laget for konsoller (altec lansing xa3051). "Sett med dolby pro logic, som er laget for konsoller?" Hvor har du hørt dette hen, fra luri-sen på elkjip ? :razz: Det er ikke noe som heter dette, dessuten hvis du har XBox, så har denne ekte digial lyd (Dolby 5.1). Noen spill kommer også med DTS etter hvert. Skal du kjøpe høyttalersett, så kjøp et med Dolby Digital og DTS dekoder. Pro Logic er borkastet etter min mening, det er kun simulert surround, alt den gjør er å trekke ut signalet i flere kanaler slik at du får følelsen av surround. PS2 og Gamecube har ikke surround lyd, de er avhengig av pro-logic 1/2. Lenke til kommentar
El_PoLLa Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 kanskje det er noe galt med øynene mine? jeg synes iallefall ikke det er mere eller mindre behagelig og se på 4:3 tv eller 16:9, eneste jeg vet er jeg har 2 tver i sammeprisklasse men 4:3 tven er mye bedre. hvorfor er ikke pcskjermen blitt ws da? er man like dum om man kjøper 4:3 pc skjerm som om man kjøper 4:3 tv? jeg har 1 ws og 1 4:3 tv i lik prisklasse, ws kostet faktisk en del mere enn 4:3 - og 4:3 gir mye bedre kvalitet på tv-ut og konsoller og slikt. dvd osv har jeg ikke merket noe forskjell på siden jeg sitter ett stykke ifra når jeg ser dvd. anyway, 28" 4:3 tv passer bra som gutteroms tv mener jeg. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Hei folkens.. 16:9 vs. 4:3.. Hvis du har råd til å kjøpe Widescreen, så gjør for all del det.. Men, sørg for at bildekvaliteten er ok. Et bra 4:3 TV er å foretrekke fremfor et crappy 16:9.. Det er ikke noe magisk med 16:9 hvis noen mot all formodning skulle tro det :wink: Pro Logic Surround: Dette er et av de første surround formatene som kom til hjemmebruk.. Fungerer på samme måte som Dolby Digital/AC3 med et par unntak. -Dolby Digital har full frekvens bak (bass, mellomtone, diskant..). -Dolby Digital kjører stereo på bakhøyttalerne, i motsetning til Dolby Surround som kun har mono.. -Dolby Digital er også bedre tilrettelagt for bruk av Subwoofer. For å si det på norsk: Skaff dere utstyr med DD og evt. DTS dekodere innebygget (du trenger jo seff. bare en i anlegget ditt :wink: Glem Dolby Prologic.. Lykke til ! Henning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå