Madrigal Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 OK, jeg har lest både stickier og tidligere poster, men fant ingenting som kunne løse mitt noe grunnleggende problem: hvordan kobler jeg sammen to maskiner? Jeg har en data som skal formateres, men jeg har en god del på den som jeg vil ta vare på. Derfor tenkte jeg å legge det over på den andre pcen. Jeg har null peiling på nettverk, men trodde at jeg skulle fiske en så enkel oppgave, men nei. Noen som kan hjelpe meg? Begge dataene kjører windows xp home. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Krysset nettverkskabel Eller bare ta ut HDen og sett den i den andre maskinen og overfør filer.. Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 Som sagt. jeg har ikke peiling på dette her, og aner ikke hva en krysset nettverkskabel er. Jeg har en nettverkskabel her, men om den er krysset eller ei, vet jeg ikke. Vet ikke hva en krysset tp er heller... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Da er det vel naturlig å gå in i en databutikk og si "Hei, jeg vil gjerne kjøpe en krysset TP-kabel takk!". Etter du har en tilgjengelig så kan vi sikkert hjelpe deg på plass med de instillingene som trengs. -Stigma Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 (endret) Hvorfor kjøpe en om jeg kanskje har en i hånda nå? La oss si at kabelen jeg har er krysset, hva må jeg gjøre da? Endret 18. desember 2005 av Madrigal Lenke til kommentar
fettnavn Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 OK, jeg lurer på noe av det samme. Jeg har en pc med DeMuDi installert, og lurer på om det er mulig å koble den til nett gjennom ethernetporten på en Powerbook som er på det trådløse nettet. Altså: Trådløst nett -> Powerbook -> netverkskabel -> min maskin. Funker dette? Kan jeg ødelegge noe dersom jeg prøver? DeMuDi finner nemlig ikke mitt trådløse kort, og jeg er altfor noob til å få lagt inn madwifi uten å være på nett. Takk for hjelp hvis det kommer noen. James Bond Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Ta begge endene av kablen. Hold de med plugen ned inntil hverandre. Då skal du se 8 ledninger med forskjellige farger. Hvis fargene er satt sammen i samme rekkefølge så er det en rett kabel du har. Hvis de ikke er like så har du en krysset. Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Da er det jammen en krysset kabel jeg har. Hvordan setter jeg opp nettverk mellom de to dataene da? Endret 19. desember 2005 av Madrigal Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Vet at bumping ikke er særlig høyt ansett her, men jeg trenger virkelig svar på dette her. Er det noen som kan ta seg tid til å forklare meg hvordan jeg kobler to maskiner sammen med en krysset kabel? Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Hvis dere begger har Windows XP trenger dere bare å koble kabelen i nettverkskortene deres, da vil dere få en APIPA-adresse, som er en tjeneste som gir dere en IP-adresse. Denne adressen kan dere sjekke på kommandolinjen: Kjør-> CMD -> IPconfig Du kan enten bruke maskinnavnet til PCen eller IP-adressen for å finne hverandre i nettverket, men dere må dele noe, hvis ikke vil dere ikke få kontakt. Dere kan og burde kjøre "Hjemmenettverksveiviseren" som du finner i "Taskbaren" til venstre når du har gått inn på "Mine Nettverksteder". Skriver ligg engelsk og norsk om hverdandre, men jeg glemmer litt av og til. Endret 19. desember 2005 av Basus Lenke til kommentar
pri Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Vet at bumping ikke er særlig høyt ansett her, men jeg trenger virkelig svar på dette her. Er det noen som kan ta seg tid til å forklare meg hvordan jeg kobler to maskiner sammen med en krysset kabel? 5311134[/snapback] umå sette opp en statisk IP på begge maskinene under lokal tilkobling > Egenskaper > TCP/IP. Eks: IP: 10.0.0.2 på ene maskinen og 10.0.0.3 på andre. Sub net mask: 255.255.255.0 på begge. da skal du kunne koble maskinene sammen med en krysset kabel. Edit: Tydelig at det er lenge siden jeg har koblet sammen maskiner uten hjelp av DHCP :!: Endret 19. desember 2005 av pri Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Du må ikke sette IP-adresse på maskinene hvis vedkommende bruker Windows XP, det er helt unødvendig, å kjøre nettverksveiviseren er det eneste man trenger å gjøre. Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Når jeg kjørte nettverksveiviseren sto det at nettverkstilkoblingen var koblet fra. Dette skjedde på begge dataene. Når jeg ga begge dataene egen ip-adresse som nevnt tidligere skjedde ingenting. Det er alltid et rødt kryss over "lokal tilkobling"-ikonet... Noen tips? Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Da er det ikke en krysset kabel du har, eller den fungerer ikke. Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Ja, ser nå at jeg misforsto forklaringen til Throvald. Er visst rette kabler jeg har. Dere får ha takk for hjelpa likevel da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå