PMnormal Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 (endret) Etter å ha tilbrakt store deler av året i Italia og Afrika har jeg forsøkt å lete meg tilbake de siste mnd diskusjoner for å finne ut om noen firmaer i Norge fører de ofte omtalte adapter-ringene til å montere Nikkor-optikk på Canon Eos. Jobber mest digitalt og mellomformat i dag, slik at mitt gamle Nikon-utstyr stort sett støver ned på hyllen. Har derfor solgt mitt Nikon F-70 med Sigma 24-70 til en venn i Afrika, men beholdt min elskede Nikon FM, en 50/2,0 og den fantastiske Nikkor 105/2,5. Nå ønsker jeg å ta i bruk sistnevnte på min Eos 20d. Nikkor 105/2,5 er kanskje det eneste alternativ til Leicas 90mm-varianter som det ultimate portrett-objektiv. Selv om croppingfaktoren gjør den litt i det lengste laget (168mm) til bruken den er laget for, har den fremdeles den nydeligste bokeh man kan tenke seg. Perfekt til naturlige, avslappede candid-shots av min aktive 5-åring med en perfekt uskarp bakgrunn (så lenge han sitter i ro lenge nok til å ta et skarpt bilde på full blender). Nettop 105'ens perfekte bokeh på full åpning gjør det med lysmåling på nedblending til en ubetydelig detalj. Hvis noen vet om et firma som selger disse små ringene i Norge blir jeg veldig glad. Vet jeg kan finne dem på E-bay for småpenger, men jeg foretrekker å kjøpe den i gamlelandet hvis det er mulig. Det er forøvrig et godt tips til alle Eos dslr-eiere. En 105/2,5 med manuell fokus kan i dag kjøpes for ned mot 1200 kr brukt, og det er like godt som dagens AF-modell til ca 9000,- Med adapter blir prisen likevel under 1500, og ingen andre objektiver på markedet oppnår en bedre bokeh i kombinasjon med hudvennlig tonalitet og optisk skarphet i dag. Canon har ingen objektiver som nyter samme høye aktelse blant portrettfotografer, og Leica koster jo skjorta og slipset Mix and match. Takk til Canon for å ha tenkt på oss med gammel super-optikk i kamerabagen Fy til Nikon som ikke tilbyr noen form for lysmåling på slike flotte glassbiter under D-200 prisnivå Endret 18. desember 2005 av PMnormal Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Registeravstanden på Canon er 42mm. Dette medfører at man kan benytte optikk fra flere merker på Canon. Nikon, Contax og Leica R-optikk går bra. 20D i likhet med andre digitale hus fra Canon, har lysmåling om man bruker objektiver fra andre leverandører hvilket gjør at man kan velge å vrake i flott optikk. Canon har som kjent ikke noe stort utvalg av vidvinkeloptikk. Som eier av en 20D har jeg derfor skaffet meg en 8mm Sigma fisheye. Canon har ingen objektiver som nyter samme høye aktelse blant portrettfotografer, Er ikke enig i det utsagnet. Canon har f.eks. 85mm f:1,2 og f:1,8. 50mm f:1,2 og f: 1,4. Dessuten lyssterk 135mm- og 200mm-optikk. Alt i 1. klasse. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Helt enig i kvaliteten på de nevnte objektiver, men ingen av dem har en ferdstid på nesten 50 år så og si uforandret. Noen få objektiver er gått inn i fotohistorien som kult-produkter. Blant dem er Carl Zeiss Planar, Sonar og Tessar + lignende klassikere, som har spissegenskaper som vekker ekstra varme minner hos hos fotografer med lang ferdstid i bransjen. Et av objektivene i den ekslusive klassen er Nikkor 105/2,5. Mange fotografer foretrekker Nikkor 85/1,4 foran 105 uten å blunke, mens andre synes Nikkor 105 makro er et mer anvendelig (og skarpt) stykke glass. Det forandrer ikke det faktum at ingen av de nevnte (Nikkor) objektivene nyter samme renome som gode, gamle 105/2,5. Det finnes både skarpere, raskere og mer anvendelige korte teler enn 105'en. Det finnes råere sportsbiler enn Porsche 911 også, men ingen med en mer "ikonisk" image gr spissegenskaper og historie. Silkemyk bokeh i kombinasjon med svært god (ikke ekstrem) skarphet gjør at spesielt dette objektivet nyter sitt renome som et ikon og ikke bare et glimrende redskap. Innen mote og kunst-foto (i småbildeformat) har Nikon og Leica hatt en nesten komplett dominans frem til våre dager, mens Canon har tatt store markedsandeler innen sport og pressefoto de siste 15 år. Dette er en av årsakene til at de store navnene innen kunst og mote har et sterkere forhold til Nikkor 105/2,5 og Leicas 90mm-konstruksjoner. Grunnen til at disse glassene fortsatt er i produksjon (Nikkor 105 fra 1960), er at ingen har enda klart å erstatte dem på de områdene de behersker best. Leica Sumicron 50/2,0 er overgått på de fleste punkter av den "nye" Voigtländer 50/3,5, men den kommer aldri til å oppnå samme dyrking som klassikeren.... og igjen, kompromissløs fokus på bokeh gjør at 105'en stiller i en egen klasse blant sine slr-konkurrenter. Kanskje ikke rettferdig overfor nyere og mer "effektive" konstruksjoner, men det er bare plass til et visst antall produkter i kult-klassen. Det finnes få japanske linse-konstruksjoner med kult-status. Kamerahus, ja, men ikke objektiver. Håper det er klart hvor jeg vil med mitt innlegg. Nikkor 105/2,5 er ikke best, men mest "ikonisk" av de japanske portrett-objektivene. Obs: Selv er jeg Canon-bruker og ville foretrukket Canon85 mm (alle varianter) hvis julenissen var mer raus med meg, men jeg tror jeg har vært for slem gutt hittil. Hvis jeg hadde en slik (sikle) ville jeg glist fra øre til øre, men det forandre ikke det faktum at bla bla bla. Derfor står jeg fast ved min påstand om Canon. Selge den kommer jeg ikke til å gjøre, men hvis noen vil bytte med en Canon EF 85/1,8 er de velkommen. Desverre er det ingen som er gal nok til å gjøre det. Kanskje på tide med en kommentar fra forumets orakel Afseth...? Litt på sidelinjen; Canons 50/1,4 lider av litt for sterk fortegning til å være et ideelt portrett-objektiv. Ekstremt tett utsnitt vil gi klar antydning til potetnese. Den har finere bokeh og er hurtigere enn den billige 1,8-varianten, men har klart sterkere fortegning. Det er litt trist, i grunn, fordi 50/1,8 har litt harsk bokeh. Det er den jeg bruker som standard portrett-objektiv nå, og enkelte typer bakgrunn skaper problemer for det objektivet. F.eks. må jeg forsøke å unngå lyspunkter i bakgrunnen, men ellers fungerer den greit. 105'en har ingen svake punkter i det hele tatt, kun en litt ukurant brennvidde til aps-c. Endret 19. desember 2005 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå