Solefald Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 skal ha meg nytt system...vurderer en X2 4800 eller en Opteron 180.. hos f.eks komplett så koster dei like mykje...kva er forskjellen egentlig? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 I praksis er det ingen forskjell dersom du ikkje overklokker. Da er det sannsynlig at Opteron 180 vil klokke lenger enn X2 4800+. Men eg vil råde deg til ikkje å kjøpe noen av de. Begge to er uhyggelig overpriset i forhold til kor mykje ekstra ytelse du får. Det beste kjøpet på dualcore er uten tvil en Opteron 165. Den klokker lett til 4800+ hastighet og lenger. For en tredjedel av prisen er det ett røverkjøp Men med bare 9X multiplier så trenger du ett godt hovedkort for å utnytte den. De beste kortene på s939 er Asus A8N-SLI Premium, A8N32 Deluxe eller ett av nF4-serien fra DFI. Dersom du ikkje har tålmod til å vente på Opteron uti Januar vil eg annbefale X2 4400+. Du får mye mere for pengene der enn om du kjøper 4800+. Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Off topic, men.. Flere anbefaler å overklokke prosessoren kraftig og kjøpe "dyre" hovedkort. Er det ikke bedre da å investere i en raskere cpu og et billigere hk med minimal overklokking for å unngå ustabilitet og varmeproblemer ? Sorry, men det er ikke alle som liker å ødelegge pc'en med ekstremoverklokking Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 einaste overklokkinga eg har gjort er på det systemet eg hadde som er dødt, pga lekasje fra CPU blokka, da rant det kjøleveske ned på skjermkort, og inn i AGP porten..har et K8N, der kunne eg klokke på 10% automatisk..det vart 200mhz på den cpuen eg hadde da....skal vertfall ha SLI, vurderer å ha meg 7800GTX 512...eller et vanlig GT, pga har litt lyst på XBOX360 og:P men venter litt på oblivion.. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Ifølge prisguiden er laveste pris på Opteron 180 6949kr. En Opteron 175 har ca 7% mindre ytelse og koster 4069kr. Nesten 3000kr ekstra for en ytelsesforbedring du knapt klarer å legge merke til i praksis. Ikkje verdt det etter min mening. Dersom man ser på forholdet mellom X2 4800+ og 4400+ så er det omtrent det samme. Når det gjelder overklokking: en Opteron 146 koster 1246kr, ett DFI nF4 Ultra-D 1000kr. En high-end luftkjøler koster ca 400kr. Altså 2600kr for noe som har potensiale til å klokke til 2900-3100mhz. På den annen side koster FX57 på 2800mhz 8594kr. Det vil si 9500kr for prosessor og hovedkort. FX57 er ikkje verdt pengene i forhold til Opteronen. AMD's prosessordesign er ikkje plaget av varme på samme måte som Intel's. En Athlon 64/X2/Opteron kan klokkes ganske langt uten problemer på standardkjøleren som kommer med prosessoren. Og man bruker testeprogrammer for å finne ut kva som er stabilt, også klokker man ikkje lenger. Dersom man ikkje stiller opp spenningen så er overklokking fullstendig ufarlig. Eg vil nesten påstå at man snyter seg sjølv om man ikkje klokker litt Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Er det ikke bedre da å investere i en raskere cpu og et billigere hk med minimal overklokking for å unngå ustabilitet og varmeproblemer ? Min erfaring er at hovedkortet har mye mer å si for stabilitet enn overklokking. Dersom man finner ut hvor grensen går, og setter hastigheten ned med ca 5%, vil man neppe få stabilitetsproblemer pga. overklokking. Selv kjører jeg bare 10 MHz (0,5%) under punktet der Prime95 gir feil (som kom lenge før maskinen begynte å krasje), og maskinen har ikke krasjet til nå. Jeg har også satt volten til 1,55, så det er ikke noen spesielt forsiktig overklokking. På den andre siden får jeg omtrent samme ytelse som en prosessor som koster 3000 kr, fra en som kostet 1200. Hovedkortet, A8N-SLI Premium, kostet 1350 (på tilbud), og da fikk jeg et hovedkort med alt jeg trengte, og vel så det. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte det var egentlig at ikke det har vifte på chipsettet, samt at det har vært gjennom mange utgaver og forbedringer, slik at jeg vet det er stabilt. Jeg har hatt altfor mange maskiner med jallahovedkort før, som jeg har hatt mye problemer med. Jeg tror et A8N-SLI Premium med RAM som passer må være den mest stabile platformen for A64 akkurat nå, men det er også mulig at det er nForce 4 som er så god at alle kan lage stabile hovedkort nå. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) kva HK dere foreslår som passer bra til å guffe opp endel da? eg får til det meste eg prøver, evt få litt hjelp av kompis det her:P hehe.. edit: bortsett fra det omtalt ovenfor Endret 19. desember 2005 av Solefald Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Det eg tror er det beste hovedkortet til overklokking på s939 akkurat no er DFI LANPARTY UT NF4 SLI-DR Expert, 1895kr. Det er jo forholdsvis dyrt da. Ett mye rimeligere alternativ som er nesten like godt er DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D, 1000kr. Dersom du ikkje skal bruke SLI eller ha mange disker er det ett helt kurant valg. Fra ASUS er ASUS A8N-SLI Premium, 1334kr eller ASUS A8N32-SLI Deluxe, 1684kr regnet for å være meget gode valg. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 eg hadde vel forsåvidt sett meg ut å kjøpe DFI LANPARTY UT NF4 SLI-DR Expert. no har eg 4 Satan disker, og 2 IDE... har Enermax PSU på 420W, Supersilent..og kabinettet er Coolermaster Stacker.. kva CPU ville du tatt da? som ikkje er så altfor vansklig å klokke opp 4-600mhz..som nybegynner av klokking Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Opteron 165. Min går på 2600mhz, men hadde eg hatt god nok kjøling skulle eg klart 2800 Original hastighet er 1800mhz...... Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Sånn uten videre vil jeg ikke anbefale å kjøpe DFI, spesielt ikke expert kortet. I en del tilfeller har folk som har kjøpt expert endt opp med døde cpu'er. Skal visstnok ha kommet en fiks for dette nå, en bios-sak tror jeg. Men jeg ser egentlig ingen grunn til å velge DFI fremfor f.eks Asus som er et meget godt merke (dvs. lager bra og stabile kort) i mine øyne, med mindre du trenger mer enn 3,3V på rammen.. Er ikke helt sikker på dette, men tror det er maks 1,65V kjernespenning på A8n sli serien, det er mer enn nok for en opteron på luftkjøling. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) aha...har for det meste brukt ASUS personlig, og har hatt etpar MSI, og det vil eg aldri ha igjen..møkk seie eg..utifra erfaring=) men med f.eks Opteron 165 som Dragavon har 1800@2600mhz.. litt sånn spesifikt..korleis få den opp på det nivået.. med mulitplayer, volt etc no så sitter eg å sliter med en Compaq NX9000, huff..kjedelige greier..eg låner eg 300GB ekstern disk av kompis, der eg har flytta alt eg har av serier etc over...så min dag er å reise på jobb:P og jobbe litt overtid..for å ha noke å gjere på, så er det heim, og sette seg i recliner stolen, nettopp handla meg møbler til mange 1000..(fantastisk timing)og så kople bærbaren til tvn, og så sløve heile dagen:P hehe..huff:P IGP 340M skjermkort greier..uff..speler litt diablo 2 og:P hehe.. trur dere morowind funker på den pcn her? er 448 ram i no..etter at skjermkortet har tatt sitt..menne det står 2x256 brikker i no..får snart bytta ut eine med ei 512 brikke..kanskje eg skal børste støv av fallout 2=) Endret 19. desember 2005 av Solefald Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Det problemet med Expert-kortet er ikkje akkurat noe stort problem. Men det har vore noen få tilfeller der hovedkortet har gitt CPU 3v og grillet den akkurat når systemet ble slått på. Det har kommet en bios-oppdatering til dette. Det er noe som har skjedd med ett par personer på XS-forumet og ikkje noe generelt problem. Det er også ett poeng at det skjedde for noen av de villeste overklokkerene der. Eg kjører min CPU på 325X8 på DFI nF4 SLI-DR. Har 1,4vcore. DFI sine kort undervolter CPU konsekvent så vidt eg har fått med meg. Har det innstilt på 1,425volt i bios, med 104% forsterkning. Likevel er spenning under det eg har innstilt. menmen. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Problemet med Expert kortet var ikke bare for overklokkede systemer Men alle de expert kortene som selges nå har vel den biosen som fikser det regner jeg med (bør de ha), så da er det vel ikke farlig å kjøpe det. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Det problemet med Expert-kortet er ikkje akkurat noe stort problem. Men det har vore noen få tilfeller der hovedkortet har gitt CPU 3v og grillet den akkurat når systemet ble slått på. Det har kommet en bios-oppdatering til dette. Det er noe som har skjedd med ett par personer på XS-forumet og ikkje noe generelt problem. Det er også ett poeng at det skjedde for noen av de villeste overklokkerene der. Eg kjører min CPU på 325X8 på DFI nF4 SLI-DR. Har 1,4vcore. DFI sine kort undervolter CPU konsekvent så vidt eg har fått med meg. Har det innstilt på 1,425volt i bios, med 104% forsterkning. Likevel er spenning under det eg har innstilt. menmen. 5313128[/snapback] aha..skjønner.. kva ram brikker holder til 2600 eller 2800mhz? Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 problemene med expert-kortene skjedde bare med et par stykker. det er en gubbe på xs som sier at de har laget en beta BIOS som skal fikse "steke"-problemet, men jeg tror ikke hk'ene har det "innebygd" fra starten av jeg sitter her og gleder meg litt, men gruer meg litt, for neste uke får jeg opteron 144, og jeg er litt redd for at hk'et har tenkt å steke seg litt mat Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 aha..skjønner.. kva ram brikker holder til 2600 eller 2800mhz? 5313171[/snapback] Du behøver ikkje spesielt god ram for å overklokke s939. Du kan sette minnet på divider så minnet går på "normal" hastighet mens du overklokker CPU til den skriker om nåde. Naturligvis hjelper det på systemytelsen om du har raskt minne som klarer å kjøre over 200mhz, men det er ikkje noe vilkår. Sjølv har eg 2X1GiB Crucial Ballistix PC4000@289mhz(DDR578) Les un0kai's overklokkingsguide for a64 for en innføring i overklokking på DFI nF4-serien Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Tusen hjertlig takk for hjelpa =) har hjulpe bra =) Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 jeg har lest den guiden en helt sykt mange ganger, men jeg skjønner ikke den der ram divider-tingen. . . hvordan virker det liksom? jeg er ikke en som gjør noe fordi det står det en plass. jeg må ha en grunn til å gjøre det. hva er grunnen til den divider-tingen?? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 hmm..Opteron 165 var visst vansklig å få tak i..og f.eks einaste komplett har som har 2mb cache bortsett fra X2 4800 som er på lager. så er det X2 4400... kva dere mener? er det viktig med 1mb cache per core? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå