kikkian Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Har tenkt å bygge min første pc om kun kort tid, og ble veiledet til overklokking.no og hardware.no... Etter mange timers surfing på disse sidene sitter jeg igjen nesegrus i beundring, men like rådvill som før, i og med at jeg ikke besitter noe i nærheten av kunnskaps-nivået her, hverken når det gjelder elektronikk eller pc... Tenker følgende (husk at jeg er student): AMD Xp 2000+ MS KT3 Ultra Chieftec DX-01 WD Caviar Se 80 GB POV Ti4200 XP 128 MB Lite on LTR brenner Silent twin vifte 512 MB ram (hvilken type?) Er det noe som burde byttes? Noe annet det bør tenkes på? På forhånd takk Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 du bør forsikre deg om at den vifta passer rent fysisk på hovedkortet ditt. Den funker greit med den prosessoren men vifta er litt "omfangsrik" og det var bare såvidt jeg fikk pressa den på plass på mitt Abit KT-7A ver 1.3 hovedkort. Det stod en del transistorer i veien men fikk såvidt bøyd dem unna slik at jeg fikk montert på viften. Litt teit hvis du ikke får montert på vifta pga transistorer som står i veien.. For all del, IKKE prøv å starte pc'n uten å ha montert på CPU-vifta.. Du kan jo poste her og se om det er andre som har silent twin med samme hovedkort som du har og om det går greit. (evnt spørre dem du kjøper maskinen av) Ellers så ser det jo greit ut :wink: Mvh KKA Lenke til kommentar
ponke Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 *trykke på svar* *venter i 30 sekunder på at siden skal komme (jeg har 1mbit)* *skjønne at forumet er tregt til nesten alle døgnets tider* *svarsiden popper opp... HURRA! :wink:* Ok, bra valg du har tatt, "bang for the buck", ser ingenting spesielt du bør forandre. Xp 2000 = Siste prossessoren før prisene kommer mye over 1000 (mye er relativt da, men...) Ti4200 = Bang for the buck Chieftec = Jada :razz: MSI = Helt greie kort (røde, tøft :wink: hehe, har et MSI K7T266 Pro2-RU selv) Gode valg! Lykke til! Lenke til kommentar
kikkian Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Takker og bukker for svarene.... Bare nok et spørsmål, er dette en overklokkings-vennlig sammensetning, og er jeg som rimelig fersk i stand til å klare å gjennomføre dette (selvfølgelig med hjelp fra alle guidene her osv? Takknemlig hilsen KA Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Silent twin vifta er ikke akkurat overklokkingsvennlig. Den er stille, gjør jobben ved å kjøle ned cpu'n til en greit temperatur. Ved overklokking vil du trenge lavere tempereaturer og da er vel ikk Silent twin vifta den beste løsningen. Skal du overklokke må du nok skaffe deg kraftigere saker! Lenke til kommentar
kikkian Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 oki, men hva bør det investeres i av vifter og lignende da? Kjøling er helt nytt for meg, og jeg må jo lære... Planene er ikke ekstrem-overklokking i første omgang (må vente på 2.del av studielånet;) Så ikke vannkjøling enda Tips mottas gjerne Mvh Ka Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Sett gjerne inn 2 kabinett vifter. En som suger inn og en som blåser ut av kabinettet så du får bevegelse på lufta der inne.. Det hjelper litt. Ang kjøler for moderat overklokking kan du jo kikke på: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet257.htm hvis du ikke er redd for bråk. Eller du kan se på: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=CNPS6000CU Det står på produsent sidene at den klarer 2300+ og mere til, og den er billig... Lenke til kommentar
TWA Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 pass på at det er DDR RAM du kjøper... :>) og at hastigheten på rammen støttes av chipsettet på hovedkortet du kjøper. Tips: hvis du skal overklokke, prøv å sette strømforsyningen enten utenfor kabinettet eller i et eget rom inni kabinettet (du kan spare 2-6 grader på det) Lenke til kommentar
Citizenx Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Det blir i grunnen veldig dumt å ha stømforsyningen utenfor kabinettet, siden atx kabelen og de andre kablene er ganske korte. My smartere å bare kjøpe noen kabintett vifter som får avkjølt maskinen. [ Denne Melding var redigert av: Citizenx på 2002-09-29 13:52 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå