Gå til innhold

Brenner: LG vs LiteOn/2mb vs 8 mb

larseko

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ser at både LiteOn og LG får svært gode kritikker på HW.no, men den LG-brenneren som er testet hadde 8mb cache. Inntrykket man får er at LG og LiteOn er jevngode, men nå klarer jeg ikke å finne noen 40x LG med 8mb cache, som skal være så bra.

Maskinen brenneren skal stå i er en PIII@450 med 128MB RAM, altså ikke all verdens boks, så jeg vil tro den uansett ikke får utnyttet brennehastigheten maks. Noen anbefalinger til hvilken brenner? Vinner jeg mye på f. eks. å kjøpe en 32x med 8mb fremfor en 40x med 2mb cache.

Lars Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen synspunkter fra meg:

-En treig pc har mere bruk for 8mb cache enn en rask pc, men siden det nå finnes buffer underrun beskyttelse på alle nye brennere så har det liten betydning om bufferet går tomt.

-Ifølge prisguiden så koster den billigste 32X (LG) 501 kr, mens LiteOn 40X (oppgraderbar til 48) koster 509 kr.

-En brenner varer lenge og kan overleve flere pc oppgraderinger. Jeg byttet fra min Teak 4X til LiteOn 40X nå i sommer. Har da hatt den gamle brenneren siden TG98 og den fungerte utmerket fortsatt.

Velg selv.

Melding til Kjetil Lura:

Det er lite poeng i å quote hele innlegget for hver post du svarer på. Iallefall når du svarer i posten rett etter :smile:

[ Denne Melding var redigert av: john_^ på 2002-09-06 16:25 ]

Lenke til kommentar
Quote:

John_^ skrev (2002-09-06 14:58):

Noen synspunkter fra meg:

-En treig pc har mere bruk for 8mb cache enn en rask pc, men siden det nå finnes buffer underrun beskyttelse på alle nye brennere så har det liten betydning om bufferet går tomt.

-Ifølge prisguiden så koster den billigste 32X (LG) 501 kr, mens LiteOn 40X (oppgraderbar til 48) koster 509 kr.

-En brenner varer lenge og kan overleve flere pc oppgraderinger. Jeg byttet fra min Teak 4X til LiteOn 40X nå i sommer. Har da hatt den gamle brenneren siden TG98 og den fungerte utmerket fortsatt.

Velg selv.

Det var et bra synspunkt fra deg John_^. Men han klarer ikke å utnytte den raske brenneren med den pc'en hans. Men om han har planer med å kjøpe en ny så var det ikke så dum tanke det nei.
Lenke til kommentar

Det kan hende jeg ikke får utnyttet fullt ut hastigheten på den maskinen, men det kan hende jeg får kjøpt meg et slik flott firewire-kabinett en gang, og da kan jeg bruke den på den bærbare, som er noe raskere, så det er et poeng. Man kan jo alltids brenne tregere på en 40x...

Men disse burnproof-teknologiene, vet dere i hvilken grad de er avhengig av programvaren for å virke? Det er altså slik at jeg gjerne skulle ha brukt brenneren under Linux, og jeg vet at begge de to fungerer greit der, men virker da burnproof-styret (dvs. det som tilsvarer Burn Proof[tm] på disse brennerne)?

Lenke til kommentar

Det skal gå fint å utnytte 40x eller mer med en så gammel PC. Flaskehalsen ligger i harddisken og hvor mye jobb den må gjøre utenom brenningen. Selv gamle 6-10GB disker leverer godt over 6MB/s som tilsvarer 40x brenning. Prosessoren din er ingen begrensning ved brenningen. (Bare unngå å brenn MP3-filer over til audio-CD "on the fly")

8MB cache og justlink/burnproof el. er en stor fordel for å unngå ødelagte plater. Det er også viktig at du ikke jobber med PC'n samtidig. (I hvertfall ikke mye)

Jeg kjøpte nylig en LiteOn 40x og flashet den opp til 48x. Er knallfornøyd!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 16:15, Simen1 skrev:

Det skal gå fint å utnytte 40x eller mer med en så gammel PC. Flaskehalsen ligger i harddisken og hvor mye jobb den må gjøre utenom brenningen. Selv gamle 6-10GB disker leverer godt over 6MB/s som tilsvarer 40x brenning. Prosessoren din er ingen begrensning ved brenningen. (Bare unngå å brenn MP3-filer over til audio-CD "on the fly")

8MB cache og justlink/burnproof el. er en stor fordel for å unngå ødelagte plater. Det er også viktig at du ikke jobber med PC'n samtidig. (I hvertfall ikke mye)

Akkurat. Hadde bare itbutikken hatt breenneren på lager, nå, så hadde jeg bestilt på flekken. Prisen har jo til og med gått ned til 480. Men det ser ikke ut som hverken leverandøren eller butikken selv har noe inne med en gang, så da avventer jeg.

At jeg jobber hardt med maskinen samtidig med at jeg brenner vil ikke skje, siden jeg har en annen maskin til denslags... He.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 16:46, Simen1 skrev:

Synd de ikke er inne. Jeg ser mamoz.no har de inne, men de er jo litt dyrere der da. De er sikket billigere på
men jeg ser de har litt problemer med serveren der for øyeblikk, så jeg kan ikke se om de har den på lager.

Hm, vel. Man kan jo alltids kjøpe en LG. Den er visst den raskeste som har blitt testet på HW.no. Men den er brenner ikke helt like mange formater.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-07 13:48, larseko skrev:

Jeg bestilte LiteOn, jeg. ITButikken påstår de skal ha sendt ting innen 11/9, så da er det bare å håpe... :smile:

Og i dag fikk jeg beskjed om at varen er på lager, ja. Tjohei. Da blir det kanskje brenning til uka, da =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...