Gå til innhold

IP telefoni for bedrifter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal flytte kontorlokale, og vurderer å droppe ISDN til fordel for IP telefoni. 90% av samtalene går til Norge og Sverige, ca. likt fordelt på begge. Det viktigste for meg er en leverandør som gi god stabilitet, samt tilby adapter for å koble på et analogt (evt. ISDN?) apparat. Ønsker løsning som er uavhengig av datamaskin. I utgangspunktet så vil jeg forsøke dette på en linje.

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Skal flytte kontorlokale, og vurderer å droppe ISDN til fordel for IP telefoni. 90% av samtalene går til Norge og Sverige, ca. likt fordelt på begge. Det viktigste for meg er en leverandør som gi god stabilitet, samt tilby adapter for å koble på et analogt (evt. ISDN?) apparat. Ønsker løsning som er uavhengig av datamaskin. I utgangspunktet så vil jeg forsøke dette på en linje.

 

Noen som har tips?

5309155[/snapback]

 

Jeg har satt opp mange Asterisk PBX løsninger. Trenger bare en grei PC og gratis programvare (linux + asterisk). Denne støtter for eksempel SIP og IAX standardene.

 

Kombiner denne med for eksempel IP24 (ja, er meget stabilt nå, særlig via asterisk) eller andre firma som gir ut brukernavn og passord til ip-telefoni (sip-kontoer) så skal dette blir MEGET bra.

 

Ikke la dere forvirre av at det er gratis programvare. Dette er bedre enn DET MESTE! brukes i store konserner osv..

 

Trenger dere hjelp til oppsett (forutsetter preinstallering av linux av noen andre.. Suse linux 9.X for eksempel.) så kan jeg hjelpe.

 

fordeler:

-gratis konferanse

-IVR menyer (trykk 1 for ditt, trykk 2 for datt)

-talepost (med videresending til epost)

og MYE mer (kan egentlig gjøre stort sett ALT)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte å sjekke ut asterisk jeg også.

 

Men siden det er folk med asterisk-erfaring som leser her prøver jeg med et par spørsmål: Asterisk krever jo en form for telefonlinje - ip, isdn (og modem) eller analog (og modem). Når firma har flere ansatte kreves naturlig nok flere linjer. Kan asterisk fordele trafikk mellom linjene, slik at man kan ha flere ansatte enn linjer?

Stilles det noen spesielle krav til ip-telefonapparater man vil bruke med asterisk? (Noen ganger vil man ikke bruke pc'n som telefon.)

Hvis man bruker Asterisk med IP-telefoni for kommunikasjon med verden - kan man koble boligalarmer som krever analog linje til asterisk serveren ved bruk av vanlig modem?

Lenke til kommentar
Tenkte å sjekke ut asterisk jeg også.

 

Men siden det er folk med asterisk-erfaring som leser her prøver jeg med et par spørsmål: Asterisk krever jo en form for telefonlinje - ip, isdn (og modem) eller analog (og modem). Når firma har flere ansatte kreves naturlig nok flere linjer. Kan asterisk fordele trafikk mellom linjene, slik at man kan ha flere ansatte enn linjer?

Stilles det noen spesielle krav til ip-telefonapparater man vil bruke med asterisk? (Noen ganger vil man ikke bruke pc'n som telefon.)

Hvis man bruker Asterisk med IP-telefoni for kommunikasjon med verden - kan man koble boligalarmer som krever analog linje til asterisk serveren ved bruk av vanlig modem?

5343873[/snapback]

 

 

man kan styre alt som en vanlig sentral. 20 ansatte (og telefoner) kan dele en linje om nødvendig. man kan bruke alle telefoner som støtter SIP-protokollen (plus mange andre)

 

Analog linje bør ikke være noe problem.. Men det letteste her er å bruke et vanlig analogadapter (SIP <-> analog) for denne alarmen.

 

La oss si at du har 2 isdn-linjer (4 kanaler) inn til kontoret.. disse kan du inntil videre beholde som backup. Så bestiller du noen zero-abbonement på IP24 (eller andre) til ekstra linjer.

 

Anbefaler et rent IP-miljø (telefoner). Alle disse har egne internnummer gjennom asterisk. Man kan velge hvilke internnummere som skal ringe på et bestemt eksternt nummer (alle samtidig? en og en? bestemt av tid på døgnet?, talemeny?)

mye er mulig! man man sette opp reservelinjer som slår inn når IP er nede (eller opptatt) osv..

gratis konferanse! ja, MYE mer..

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden, men føler dette spørsmålet er relevant for bedrifter som vil benytte IP telefoni;

 

Er det noen opperatører i norge som tilbyr nummerserier for bedrifter?

Altså slik at man kan beholde muligheten til å ringe direkte til alle i bedriften?

F.eks:

Man får serien 22334400 til 22334499

Lenke til kommentar
Ikke for å kuppe tråden, men føler dette spørsmålet er relevant for bedrifter som vil benytte IP telefoni;

 

Er det noen opperatører i norge som tilbyr nummerserier for bedrifter?

Altså slik at man kan beholde muligheten til å ringe direkte til alle i bedriften?

F.eks:

Man får serien 22334400 til 22334499

5359265[/snapback]

 

ip24 har gitt meg 30 nummere.. serie... så det burde gå greitt

de har tidligere nevnt at de kan tilby IAX trunks for serien (iax er asterisk's egen protokoll) ved større bestillinger..

 

asterisk + ip24 er VEDLIG stabilt.. problemer som har vært tidligere har stort sett vært mot enkelte adaptere mot enkelte ISP'er..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Du kan koble Asterisk til TeleVoip (www.televoip.no).

Veldig stabilt og bra kvalitet.

 

Jeg kan ogsaa hjelpe til med installering og design av system.

Vil snart ogsaa kunne tilby hardware for bruk med Asterisk.

5343243[/snapback]

 

Har du en kort beskrivelse av hvordan konfig for televoip skal være? Jeg får ikke registrert med televoip, men jeg skjønner at du vet hvordan man gjør dette.

 

Trond.

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha en stabil telefontjeneste fra en seriøs aktør, så er jeg ikke sikker på om IP24 det beste valget.

Har hatt et Zero-abb siden de startet, det har vært til tider ubrukelig og support pr mail er nytteløst. Det er bare å sette seg i telefonen å vente på support, og det har man ikke tid til i en hektisk hverdag.

Oppføring i telefonkatalogen kan du glemme dersom du ikke porterer eksisterende nummer.

 

De sliter vist også litt med interne stridigheter:

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=199177&cat=100

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=199093&cat=110

http://www.digi.no/php/art.php?id=279560

Lenke til kommentar

Har du tenkt på service og support? Hva skal du gjøre hvis PC Asterisk kjører på, ryker? F.eks en disk ryker? Skal du kjøre cluster med 2 maskiner for å få bedre oppetid?

 

Og hva når noe går galt og du står fast? Har du tid råd til å forske på problemet selv? Er det noen bedrifter som tilbyr SLA og oppetid på Asterisk?

 

Uansett valg, må du regne med litt oppstartsproblemer. Mange pussige problemer oppstår derimot når en begynner å få mange apparater og brukere.

 

Ikke misforstå, Asterisk er sikkert glimrende til de som har kompetanse og ressurser til å drifte dette. Spørsmålet er om du har dette tilgjengelig, evt kjøpe driften av Asterisk av andre. I tilfelle, må du jo regne på om driften sparer inn gevinsten ved å gå over til IP tlf. Eller om du bør vurdere en leverandør som tilbyr en alt-i-et pakke.

 

Har du kundeservice eller en form for Call center bortsett fra resepsjon? Oppetid på dette, bør være høyere enn for resten av bedriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...