Gå til innhold

Arctic Coolling kjøler til 7800GT og Asus A8N


AndersT2

Anbefalte innlegg

Byttet kjølerene på mine 2 7800 GT kort i går. Planen var egentlig å bruke Zalman sine VF700 kjølere, men syntes det ble litt trangt inni der, spesielt med kun ett ledig spor i mellom det nederste skjermkortet og lydkortet (nederste PCI port funker ikke med lydkortet, rare greier, men brodern har det også slik)

 

Så jeg valgte Arctic Cooling sine. Har erfaring med begge typer fra tidligere skjermkort. Men vil nok kanskje si at AC sine er ett lite hakk bedre i dag en Zalman, spesielt siden man slipper å velge en fast hastighet.

 

Men tilbake til saken. Det var ingen problemer med montering av selve kjøleren. Men når den skal ned i hovedkortet så kommer problemene. Har Asus sitt A8N-SLI Deluxe, ett populært kort. Og som alle andre nForce 4 kort så sitter det idiotiske chipsettet nesten rett under det øverste PCI-e x16 sporet. Noe som hadde vært ok hvis Asus hadde levert en kjøler som fungerte tilfredsstillende. Og det er utrolig få alternativer der ute. Hadde først Zalman sin passive, denne syntes jeg ble litt for varm, så jeg byttet til en fra Swiftech. Denne måtte ut når jeg kjøpte 7800 GT kortet. Byttet da til siste alternativ som var en fra Spire. Denne sluttet å virke når jeg drev på å byttet kjølerene til skjermkortet.

 

Og siden AV kjøleren dekker halve chipsettet, så satt jeg med 2 valg. Montere tilbake original kjøleren å få lyden tilbake (samt risikere at den ryker som den av og til gjør) eller gjøre som en annen bruker på forumet har gjort, fjerne en del av finnene på Zalman kjøleren. Hater vepsen, så jeg ville teste med Zalmanen først.

 

Zalmanen har 10 stykk finner stående på rad å rekke i 8-10 rader. Får å få den til å passe måtte jeg ta vekk hele 6 av disse radene. Jeg var meget skeptisk, men heldigvis så stikker finnene såpass høyt opp at viften til AC kjøleren blir liggende litt bak, og drar luft over. Dette resulterte i noe positivt. Zalman kjøleren var kjøligere enn det den var forrige gang jeg testet.

 

Men det store problemet var når skjermkort 2 skulle monteres. Under der viftehodet kommer på kjøleren står det montert 8 stykk S-ATA kontakter. De fire sorte var langt nok vekk slik at de nesten ikke var i veien. Men de fire røde står direkte under vifte hode. Har brukt kun de to nederste av disse. Men med vanlig rette S-ATA kabler så var det ikke mulig å få kortet nedi uten å bøyre de altfor mye. Tok sjansen. Det nederste kortet står litt i press, og er nesten borti Zalman kjøleren med baksiden (mye åpen strøm der som kan kortslutte). Kortet er også synelig sjevt. Men det funker.

 

Vel nesten, første gangen jeg kjørte opp, så var det en runde i 3DMark 05 får å teste varme utviklingen. GPU var på 56 grader, mot original kjøleren 68 grader. Men GPU 2 lå på hele 81 grader. Det viste seg at kun va 10 % av kjernen var borti kjøleren (så hvor mye kjøle pasta som satt igjen på kjøleren når jeg tok den av igjen). Tok på litt mer kjølepaste, og presset ekstra godt sammen. Da gikk den ned til det samme som den andre 56 grader.

 

Så 12 grader mindre på kjøleren er meget godkjent hos meg. En annen positiv ting var at også kabinett tempen sank med hele 10 grader, da AC kjølerene sender luften ut av kabinettet. Det ble også mye mer stille, men det meste av æren der er nok Zalman sin passive i forhold til halv-vepsen fra Spire.

 

 

Så det er anbefalt å bytte kjøler på skjermkortet, men sjekk ekstra nøye før du kjøper. Slik at alt passer ned hvor det skal.

 

AC kjøleren er like landt som ett vanlig 7800 GT kort, og tar opp en hel plass ekstra.

 

 

Bilder kommer senere

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...