Gå til innhold

Hvor lav temp tåler HDene? 10-20C helt ok?

Jannis-15

Anbefalte innlegg

Har for tiden 10x seagate 3.5" IDE HDer (120-200GB disker) som begynner å få det ganske kjølig nå.

Så det jeg lurer på er hvilken temp liker diskene best for at de skal holde så lenge som mulig?

Akkurat nå ligger de på ca 15-25C, og da står viftene på laveste hastighet. De vil kunne falle enda 5-10c om det blir litt kaldere kjøligere ute.

Men om de skulle havne ned i 10-20C eller lavere, er dette noe diskene trives i, eller er det noen fare for at det blir for kaldt for dem?

Jeg vet at de skal tåle ned til ca 5C, men hva trives de best i med tanke på slitasje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skrudde på viftene i ca 30 minutter bare for å skjekke, og nå er diskene nede i 0-5C og synker stadig...

hadde sikkert vært nydelig for CPU, men diskene kan vel ikke være alt for begeistret for dette?

Vanskelig å holde en gjevn temp på denne maskinen. på vinteren er diskene nede i minus grader, og på sommeren blir det fort nermere 50-60 grader. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

elektronikken fungerer slik at jo færre grader, jo mindre motstand får spenningen. derfor kan du ha de så kalde du bare vil, så lenge det ikke dannes kondens.

Lenke til kommentar

Men så har man da de mekaniske delene i en hd.

Vet ikke helt hvordan de er bygd opp. men kule lager har større slitajse ved kulde.. Pga smøringen i de får en høyere viskositet. ergo mer friksjon. Motoren i disken slites raskere. den må jobbe hardere ved lavere temps pgs økt friksjon i opplagring. men tviler på at de tar særlig skade av det. Kondens er nok den største faren ja. (hvis man ser bort fra at motoren i disken ikke klarer å dra igang da. (da brenner kontrollerkort evt. motor opp)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Var nettopp det mekaniske jeg tenkte på ja, som Dappy nevnte. Vet som sakt at selve elektronikken ikke har noe problemer med det sett bort ifra kondens. Jobber med elektronikk selv. :) Får ikke problemer med å starte opp diskene, for maskinen står alltid på.

Muffinman: som sakt vet jeg hva den skal klare, men det jeg lurer på er hva dne liker Best, siden jeg kan velge.

complexity: hehe, ja det kan du lure på det. :)

har litt forskjellige vifter ettersom en enkelt vifte ikke klarte å kjøle alle elene. derfor er det en del froskjell på tempen på diskene.

Litt synd at jeg ikke kan overvåke de diskene jeg har på kontrollerkortene bare, men...

http://jannis.no-ip.info/hdtemp.jpg

Maskinen står forresten på loftet. Derfor den store forskjellen fra sommer og vinter. Ble lei av støyen på rommet, så forlengte alle kablene med ca 8M og kastet den opp på loftet i steden, hehe. :)

Skal også sies at den disken som viser kun 1C på bilde har en tendens til å ikke rapportere temp når den går under 2-4C (disken vises ikke i everest), men den fungerer fremdeles helt fint i Windows, og dem passerer SMART testen med verktøyet til seagate.

edit: lastet opp bildet i tillegg til å ha det på web-serveren min siden jeg restarter en del for tiden.

post-13836-1134931379_thumb.jpg

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...