t_man Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 (endret) Hei, vi har to Macer. En iBook G4 og en iMac G5. Begge maskinene er koblet sammen via en trådløs router (en DrayTek Vigor2600). Routeren har MAC-filtrering slått på, 64 bit WEP key og skjult SSID. Routeren deler i tillegg ut kun to IP-adresser (fungerer som en DHCP-server). PROBLEM: Når vi starter en av Macene tar det utrolig lang tid (kanskje 20sek) å starte opp Safari (v. 1.3.1). Dette gjelder kun FØRSTE gangen Safari blir startet etter oppstart. Jeg kan så avslutte Safari og starte browseren på ny, uten at problemene oppstår. Dette problemet gjelder for begge Macene. Vi har i tillegg en bærbar PC (med Windows 2000), hvor IE starter opp med en gang. Før vi gikk over til trådløst nett, hadde vi ikke disse probelemen. Har forresten prøvd å sette fast DNS-adresse. Noen som har opplev noe liknende? Takk for hjelpen! Endret 18. desember 2005 av t_man Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Hva med å oppgradere til siste versjon av Safari? Lenke til kommentar
t_man Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 Hva med å oppgradere til siste versjon av Safari? 5309883[/snapback] Jeg er ganske sikker på at vi har nyeste versjon av Safari (v. 1.3.1) for Mac OS X (v. 10.3.9). Lenke til kommentar
Livslykka Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Start Diskverktøy og reparer diskrettigheter. Det pleier å løse en hel del problemer. Likevel litt sært at det skjedde på begge macene samtidig. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Start Diskverktøy og reparer diskrettigheter. Det pleier å løse en hel del problemer.Likevel litt sært at det skjedde på begge macene samtidig. 5311666[/snapback] Hei, gjordet det, men det hjalp dessverre ikke. Takk for hjelpen så langt! Andre tips? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Prøvd andre nettlesere? Lenke til kommentar
t_man Skrevet 23. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2005 Prøvd andre nettlesere? 5318433[/snapback] Hei, beklager sent svar. Har nå prøvd å bruke Internet Explorer 5.2 for Mac. Problemet eksisterer ikke ved bruk av IE. Startsiden åpnes med en gang. IE-ikonet hopper ikke bare opp og ned på Docken som er tilfellet for Safari. Men, jeg liker Safari bedre.. Flere tips? Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Hmm, dette var jo rart. Hos meg (10.4.3) starter Safari (2.0.2) raskere enn både Camino, Firefox og IE - og sånn er det uansett hvor jeg er (altså uansett hvilket WLAN jeg måtte bruke). Jeg er faktisk helt tom for tips nå, men du kan jo prøve å besøke Pimp my Safari og se etter et eller annet script som kanskje cacher litt stæsj? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Forsvinner problemet hvis du kobler til med kabel i stedet for trådløs? Lenke til kommentar
t_man Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Forsvinner problemet hvis du kobler til med kabel i stedet for trådløs? 5356599[/snapback] Beklager sent svar :-( Prøvde å plugge Macen rett i routeren/ADSL-modemet. Det hjalp dessverre ikke. Har også oppdatert firmwaren på router/modemet, uten at det hjalp noe. MAC-filtrer har jeg prøvd å slå av i tillegg til å øke DHCP-poolen, også dette uten hell. Andre tips? Takk for all hjelp !! Endret 6. januar 2006 av t_man Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Det tyder jo på at det er safari som er problemet. Går det ann å reinstalere safari? (Har ikke mac tilgjengelig her, så jeg kan ikke finne det ut). Det kan jo løse problemet? Lenke til kommentar
t_man Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Det tyder jo på at det er safari som er problemet. Går det ann å reinstalere safari? (Har ikke mac tilgjengelig her, så jeg kan ikke finne det ut). Det kan jo løse problemet? 5400775[/snapback] ..men problemet oppsto jo samtidig på BEGGE Macene etter at vi gikk over til trådløst.. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det tyder jo på at det er safari som er problemet. Går det ann å reinstalere safari? (Har ikke mac tilgjengelig her, så jeg kan ikke finne det ut). Det kan jo løse problemet? 5400775[/snapback] ..men problemet oppsto jo samtidig på BEGGE Macene etter at vi gikk over til trådløst.. 5407136[/snapback] Prøv å legge inn DNSen til din ISP på begge maskinene og se om det blir noe bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå