vebwa Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Jeg har noen gamle VHS-filmer som må reddes over på DVD. Jeg har forhørt meg med profesjonelle, og prisen var over 2000 pr VHS-kasett, noe som virker uforholdsmessig dyrt. Det jeg da lurer på er om dette kan gjøres på egen hånd, med god kvalitet. Jeg ser for meg to alternativer: 1: Kjøpe en billig DVD-opptaker (~1500). (Hvordan blir kvaliteten her?) 2: Kjøpe et TV-kort, gjøre opptak til harddisk, brenne på DVD (kan jo da også redigere DVDens innhold, med meny-navigering etc.) Jeg ser for meg at alternativ 2 er det beste valget, så sant kvaliteten blir bra uten at det koster altfor mye. Og da kommer spørsmålet: Hva anbefales av utstyr? Jobben vil eventuelt gjøres på en (kraftig) bærbar PC, så et USB2.0- eller Firewire-basert TV-kort er nok løsningen. Hva anbefales her? Ser det er alternativer fra 350 - 2000 kroner. Hvor store er kvalitetsforskjellene? Hva må man opp i for å få bra kvalitet på opptakene? Er det bedre (kvalitetsmessig) å satse på et PCI-kort (og bruke en stasjonær PC til opptak/redigering)? Jeg betaler gjerne litt ekstra for å få et godt resultat! Takker på forhånd for alle svar. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Her kan kanskje vere nokre tips: http://www.dinside.no/data/maskinvare/tv-kort/ Lenke til kommentar
Dozer_ Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Jeg har noe artig greier fra Elements. Det er enkelt og greit en overgang fra usb og lyd til vhs/video kabel, er bare å plugge i å starte programmet du får med pakken og ta opp gamle vhs filmer. Heter bare Elements DVDMaker USB 2.0 har dessverre ikke noe link siden det ble kjøpt i butikk i Danmark. Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 Takker for svar så langt. Jeg lurer mest på hvordan kvaliteten er, og hvor mye som skiller i direkte opptakskvalitet mellom de billige og de dyrere modellene. Dermed også hvilket kort man bør satse på. Har kikket på dette, noen som vet om det duger?: Hauppauge WinTV PVR USB2 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17510 ...eller kan man klare seg med billigere modeller (eller bør man kanskje opp i pris for skikkelig opptakskvalitet)? Det eneste jeg er ute etter er bra kvalitet på opptak fra VHS, egentlig ikke til TV-titting ellers. Håper på flere tips! Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Noen flere som har tips om Hauppauge WinTV PVR USB2 eller andre produkter som kan egne seg? Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 vil anbefale at du bruker ett DV kamera med analog inngang. Du få da backup på DV tape + dvd plater. Har selv dårlig erfaring med kvalitet på VIVO kort. ATI All in Wonder + X800. Men med Canon DV camcorder med analog in. Superb. :-) http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=47580 Billig kamera som har analog in/ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå