kilogram Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Windows Vista tar drivere ut av kjernen I sitt neste operativsystem vil Microsoft flytte drivere ut av kjernen. For å forbedre påliteligheten vil nesten alle drivere i Windows Vista kjøre i brukermodus. Les artikkelen her Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 til sammenlikning; er drivere en del av linux-kjernen eller ikke? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 til sammenlikning; er drivere en del av linux-kjernen eller ikke? 5308228[/snapback] Det kan man velge.. Man kan kompilere støtte for drivere inn i kernelen, eller man kan "modprobe" dem og kjøre dem som moduler utenfor kernelen:) Grafisk ( X-server) i linux, har alltid vært utenfor kernelen.. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 "Those who do not know Unix are doomed to reinvent it, poorly" Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 "Those who do not know Unix are doomed to reinvent it, poorly" 5309539[/snapback] Det er veldig veldig VELDIG sant Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Fint at Microsoft følger etter Linux og Unix, jeg er sikker på at det vil føre til at Vista blir bedre. Som Linux bruker gir dette meg mer lyst til å gå tilbake, selv om det er lite sansynlig at det skjer. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Nå er det snakk om å holde tunga rett i munnen her. Det er fundamentale forskjeller på å flytte ting ut av kjernen og kjøre ting i usermode istedenfor kernelmode. Windows har en veldig liten kjerne, Linux har en veldig stor kjerne. Kjernen i Windows tar seg av kun noen få, fundamentale oppgaver, kjenen i Linux og de fleste UNIX-implementasjoner er store og komplekse. Windows-implementasjonen blir av de fleste fagfolk regnet som den mest moderne, det å si at de følger etter Linux på dette punktet vil jeg sterkt motstride. Men, tilbake til hva saken _egentlig_ handler om, kjøre drivere i usermode. Blir spennede å se hvordan dette kommer til å påvirke ytelsen. Om de kan la tråder migrere mellom prosesser (sånn som i TRIX) kan man muligens hjelpe på ytelsestapet ved å la enkelttråder få kjøre i kernelmode for så å migrere tilbake. Spekulasjoner..... Så, et spørsmål, hva slags prosesser kommer nå til å ha mulighet til å kjøre i kernelmode? Lenke til kommentar
8086 Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Nå er det snakk om å holde tunga rett i munnen her. Det er fundamentale forskjeller på å flytte ting ut av kjernen og kjøre ting i usermode istedenfor kernelmode. Windows har en veldig liten kjerne, Linux har en veldig stor kjerne. Kjernen i Windows tar seg av kun noen få, fundamentale oppgaver, kjenen i Linux og de fleste UNIX-implementasjoner er store og komplekse. 5310784[/snapback] Bra det er noen som har hatt litt os-teori her! Minix er det første eksempelet jeg kommer på som bruker mikrokjerne med drivere i userspace, men jeg husker ikke helt hvorvidt Mach kjernen til MacOS X også gjør det. Er ganske sikker på det, for jeg husker godt hvor imponert jeg var over den overlegne arkitekturen (på papiret ). Merker VELDIG godt at Linux ikke gjør det på denne måten. Har et Adaptec 29160 SCSI kort som kræsjer systemet helt om jeg ikke lastet modulene i riktig rekkefølge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå