Gå til innhold

Hjelpepleier sparket - brydde seg for mye

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kudos til Anette, bra at noen gjør hva som er rett. Håper hennes økonomi ikke blir altfor lei fordi hun faktisk bruker hodet, eller var det å lytte til hjertet. Uansett.. ler av følgende uttalelse:

Hun har lavest kompetansenivå, og er den som kritiserer systemet mest.
:D

Kanskje ikke så rart?

Lurer på om hun fikk sparken nettopp fordi hun gjorde jobben sin og ikke skjulte seg bak en stoppeklokke, tsk tsk ikke en arbeider som kan jobbe i et team. :!:

Lenke til kommentar

Ja dette er tragisk,men tro meg dette eksemplet er desverre ikke enestående.

Det er derfor på tide at politikerne innser at overføringer av penger til kommunene MÅ øremerkes til det de skal brukes til, det er en kjent sak at i dag brukes det penger til andre ting en de var tiltenkt og at det er eldreomsorg og barnehager/skoler det er lettest å kutte i for kommunene .

Når jeg leser slike ting som dette da skjems jeg over å være norsk .

God Jul

mvh. Snekker`n :xmas:

Lenke til kommentar
Det er derfor på tide at politikerne innser at overføringer av penger til kommunene MÅ øremerkes til det de skal brukes til, det er en kjent sak at i dag brukes det penger til andre ting en de var tiltenkt og at det er eldreomsorg og barnehager/skoler det er lettest å kutte i for kommunene .

5307643[/snapback]

Det skjer ikke ofte, men for en gangs skyld er jeg enig med Snekker'n.

Men prinsipielt mener jeg at pengene bør komme mer direkte fra staten, kombinert med privatisering, valgfrihet osv. osv. osv. Men så lenge vi ikke får en skikkelig omlegging av systemet, så er øremerking et viktig og riktig skritt å ta.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Kommer ikke fram i artikkelen, tror jeg, men ordføreren er en AP-mann.

5307754[/snapback]

Det var en viktig opplysning :ermm:

her spiller det liten rolle fra hvilket parti ordførern eller andre kommer fra,det som betyr noe er at midlene til kommunene blir øremerket og at de får mere enn de har fått spesielt de siste årene, vi har et kommunestyre med borgerlig flertall og jeg kan fortelle at det er på samme måten her, det er stoppeklokken som gjelder,blir noen syk får de ikke leie inn ekstra vakter,det skal de som er på jobb ta seg av.

Så vær så snill ikke prøv å gjøre også denne til en "sosialistisk" feil :cry:

Lenke til kommentar

To ting som slår meg;

For det første er det en påstand, det er ikke kommet noen offentlig uttalelse hverken fra arbeidsgiver eller arbeidstager for hvorfor hun ble sparket.

For det andre, hvilken familie er det den stakkars damen har som lar henne være på eldrehjem uten å bli dusjet i 16 måneder?

Lenke til kommentar

5307643[/snapback]

Det skjer ikke ofte, men for en gangs skyld er jeg enig med Snekker'n.

Men prinsipielt mener jeg at pengene bør komme mer direkte fra staten, kombinert med privatisering, valgfrihet osv. osv. osv. Men så lenge vi ikke får en skikkelig omlegging av systemet, så er øremerking et viktig og riktig skritt å ta.

5307779[/snapback]

Det er fullt lov å være enige/uenige fra sak til sak :)

Ja øremerking av midlene er veldig viktig fordi vi ser det gjentatte ganger at kommuner bruker pengene på helt andre ting en de er ment til, dette har ingenting med politisk farve å gjøre da alle gjør det.

Når det så gjelder privatisering er jeg litt mere tilbakeholden, da en ikke må privatisere bare for å privatisere. Vi ser eksempler på at dette slår begge veier både med tanke på pris,service og arbeidsbetingelser for de ansatte .

God Jul

mvh. Snekker`n :xmas:

Lenke til kommentar
To ting som slår meg;

For det første er det en påstand, det er ikke kommet noen offentlig uttalelse hverken fra arbeidsgiver eller arbeidstager for hvorfor hun ble sparket.

For det andre, hvilken familie er det den stakkars damen har som lar henne være på eldrehjem uten å bli dusjet i 16 måneder?

5307787[/snapback]

Arbeidsgiver nekter vel å uttale seg og arbeidstaker TØR ikke :hmm:

Det står vel heller ikke noe om hvor de pårørende bor i forhold til den damen, men er enige i at om dem bor i nærheten så burde dem ha slått alarm tidligere,eller selv hjulpet henne, dog vet jeg at mange eldre ikke ønsker hjelp fra pårørende til slike ting de synest det blir for personelig og ønsker derfor hjelp fra utenforstående pleiere, noe jeg har full forståelse for .

lar henne være på eldrehjem uten å bli dusjet i 16 måneder

Det er snakk om hjemmehjelp, ergo bor hun ikke på eldrehjem.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver nekter vel å uttale seg og arbeidstaker TØR ikke  :hmm:

En arbeidsgiver bør holde seg for god til å uttale seg om personellsaker. Det handler om etikk og er i tråd med hva de aller fleste ønsker. Er kanskje også en grunn til at vedkommende som fikk sparken ikke har uttalt seg. Saken er under behandling fordi kvinnen mener oppsigelsen er uretmmessig. Man kommenterer da ikke slike saker i pressen.

Kun forsvaret som går til slikt lavmål :hrm:

Det står vel heller ikke noe om hvor de pårørende bor i forhold til den damen, men er enige i at om dem bor i nærheten så burde dem ha slått alarm tidligere,eller selv hjulpet henne, dog vet jeg at mange eldre ikke ønsker hjelp fra pårørende til slike ting de synest det blir for personelig og ønsker derfor hjelp fra utenforstående pleiere, noe jeg har full forståelse for .

Om man bor i Kautokeino og damen i Oslo er lite relevant, ei heller om hun ikke vil bli vasket av familien. Man sørger for at sin mor blir vasket hvis man vet hun ikke er blitt det på 16 måneder.

Men det kan jo være at de ikke visste. Men det vil jeg syntes er rart om de da besøker hun.

Kommunen har et klart ansvar, det er ikke å unnskylde. Men familien er ikke særlig å skryte av om de peker fingeren på kommunen uten selv å ta tak i å hjelpe kvinnen. Da med forbehold om at de visste hun ikke var dusjet på 16 måneder.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver nekter vel å uttale seg og arbeidstaker TØR ikke  :hmm:

En arbeidsgiver bør holde seg for god til å uttale seg om personellsaker. Det handler om etikk og er i tråd med hva de aller fleste ønsker. Er kanskje også en grunn til at vedkommende som fikk sparken ikke har uttalt seg. Saken er under behandling fordi kvinnen mener oppsigelsen er uretmmessig. Man kommenterer da ikke slike saker i pressen.

Kun forsvaret som går til slikt lavmål :hrm:

Om man bor i Kautokeino og damen i Oslo er lite relevant, ei heller om hun ikke vil bli vasket av familien. Man sørger for at sin mor blir vasket hvis man vet hun ikke er blitt det på 16 måneder.

Men det kan jo være at de ikke visste. Men det vil jeg syntes er rart om de da besøker hun.

Kommunen har et klart ansvar, det er ikke å unnskylde. Men familien er ikke særlig å skryte av om de peker fingeren på kommunen uten selv å ta tak i å hjelpe kvinnen. Da med forbehold om at de visste hun ikke var dusjet på 16 måneder.

5308026[/snapback]

Problemet er bare at kommunene nekter å uttale seg generelt sett i slike saker,de dekker seg bak at dette er en intern sak.

Jeg kan sitere en uttalelse fra en i vår kommune som svarte følgende " Dere kan bare gå til sak vi gjør som vi vil uansett om dere skulle vinne" viser vel hvilken holdning de har til sine ansatte :hmm:

Lenke til kommentar
Problemet er bare at kommunene nekter å uttale seg generelt sett i slike saker,de dekker seg bak at dette er en intern sak.

Jeg kan sitere en uttalelse fra en i vår kommune som svarte følgende " Dere kan bare gå til sak vi gjør som vi vil uansett om dere skulle vinne" viser vel hvilken holdning de har til sine ansatte  :hmm:

5308138[/snapback]

Jeg ser ikke hvordan de "dekker seg bak" noe. De følger proseyrer, og bra er det. Alt for ofte opplevde jeg selv som tillitsvalgt at arbeidsgiver kom med offentlige utspill i saker som var internt under behandling. Det er ødeleggendes.

I denne saken er det kvinnens syn som er lekket ut, om kvinnen har noe med det å gjøre vites ikke. Om denne saken kommer inn for arbeidsretten har kvinnen allerede fått første stikk. For alt vi vet kan det ligge andre grunner til at hun er blitt sagt opp.

VG og Aftenposten gjør dårlig journalistikk når de trykker denne saken med navn på vedkommende. Slike tilfeller kan man gjerne skrive om, men intil saken er ferdig behandlet bør man ikke benytte navn. Her er media blitt til et verktøy for den oppsagtes sympatisører.

Eneste unntak jeg kan se hvor arbeidsgiver bør uttale seg om spesifikke saker under behandling er om det er greit for arbeidstager. Og vice versa. Det handler om rettsikkerhet. Her blir arbeidsgiver nærmest dømt på forhånd i media.

Lenke til kommentar

Jeg kan sitere en uttalelse fra en i vår kommune som svarte følgende " Dere kan bare gå til sak vi gjør som vi vil uansett om dere skulle vinne" viser vel hvilken holdning de har til sine ansatte  :hmm:

5308138[/snapback]

Jeg ser ikke hvordan de "dekker seg bak" noe. De følger proseyrer, og bra er det. Alt for ofte opplevde jeg selv som tillitsvalgt at arbeidsgiver kom med offentlige utspill i saker som var internt under behandling. Det er ødeleggendes.

I denne saken er det kvinnens syn som er lekket ut, om kvinnen har noe med det å gjøre vites ikke. Om denne saken kommer inn for arbeidsretten har kvinnen allerede fått første stikk. For alt vi vet kan det ligge andre grunner til at hun er blitt sagt opp.

VG og Aftenposten gjør dårlig journalistikk når de trykker denne saken med navn på vedkommende. Slike tilfeller kan man gjerne skrive om, men intil saken er ferdig behandlet bør man ikke benytte navn. Her er media blitt til et verktøy for den oppsagtes sympatisører.

Eneste unntak jeg kan se hvor arbeidsgiver bør uttale seg om spesifikke saker under behandling er om det er greit for arbeidstager. Og vice versa. Det handler om rettsikkerhet. Her blir arbeidsgiver nærmest dømt på forhånd i media.

5308192[/snapback]

Vel nok en gang øynene som ser,her står det bla dette:

Ordfører Nils Henning Hotvedt i Horten nektet å svare kommunestyret på hvorfor hun fikk sparken,

Noe jeg finner svært merkverdig, og siden jeg har en del kjennskap til hvordan prosedyrene fungerer ved innsparinger i helsesektorn så tenker jeg mitt.

Jeg vet at folk er blitt frosset ut av jobben etter at de har gått til sak mot kommunen.

Jeg fikk selv store problemer med bygg og planleggingsetaten etter at jeg gikk til sak mot dem,etter dette tok alle mine saker urimelig lang tid og over dobbelt så lang tid som tilsvarende saker som ble levert in samtidig, jeg fikk jo også grei beskjed fra dem da jeg gikk til sak med følgende ord "Vet du hvem du legger deg ut med og at dette vil få konsekvenser i ettertid for deg" :hmm:

Lenke til kommentar
Tror denne rådmannen hadde hatt godt av ett dusjfritt år selv.... :devil:

Eldreomsorg er vel noe norge ikke kan være stolte av, at den er elendig er ikke noe nytt, den har vært på et lavmål i årevis.

5307143[/snapback]

Hva med at vi slutter å sende så mye penger til somalia og pakistan, og heller tenker på eldreomsorgen her i landet....

Lenke til kommentar

5308026[/snapback]

Hvor er det du vil hen med dette? Hadde kommunen oppfylt kravene i utgangspunktet så hadde ikke dette vært noe problem.

Er ikke alle som har familie til å passe på seg ;) Kan være familien ikke har opptrådd eksemplarisk, men i første omgang er det kommunen som har sviktet her..

Lenke til kommentar

5308026[/snapback]

Hvor er det du vil hen med dette? Hadde kommunen oppfylt kravene i utgangspunktet så hadde ikke dette vært noe problem.

Er ikke alle som har familie til å passe på seg ;) Kan være familien ikke har opptrådd eksemplarisk, men i første omgang er det kommunen som har sviktet her..

5309410[/snapback]

En familie som følger litt med får med seg hva rammevilkårene tilsier athjemmehjelpen skal gjøre. Man kan gjerne være uenig i rammevilkårene, men når de er som de er så bør familien sørge for at den hjelpen som hjemmehjelpen ikke tilbyr, den får kvinnen på annet vis. Når kvinnen ikke er blitt dusjet på 16 måneder så er det alvorlig talt ikke bare hjemmehjelpen som har sviktet, om denne familien virkelig bryr seg. Familien har også sviktet. Det er der jeg vil.

Kvinnen har angivelig brukt arbeidstiden på ting hun ikke skal. Det er brudd med arbeidsavtalen med kommunen og er i ytterste konsekvens oppsigelsesgrunn. For alt vi vet kan andre eldre ha fått dårligere pleie fordi denne kvinnen fikk håret sitt fønet. Vi vet ikke omstendighetene rundt dette, vi har kun påstandene til en RV politikere som journalistene bygger saken på. Personlig anser jeg det som alt for lite innformasjon til å rope "ulv"for.

Det skal faktisk litt til for at en kommunepolitiker eller statsansatt skal bli sagt opp, om det ikke skyldtes nedbemanning. En mer beskyttet gruppe arbeidere skal man lete lenge etter. Så det kan godt være noe mer i dette enn vi vet om.

Når man har begrensede midler så bør de fordeles likt mulig. Kan ikke være slik at "Kari" får støvsuging, dusjing og hårføning mens "Grethe" kun får en omgang med en svamp under armene.

Jeg er helt for mer penger tii eldreomsorgen. Fremfor å bygge opera kan man øremerke penger til at de eldre kan få en verdig alderdom. Men dette er et ansvar kommunepolitikere har vist de ikke makter. Men jeg vil ikke gå med på å dømme denne kommunen/dens ledelse som skyldig på bakgrunn av en VG artikkel. Lynsjemobben hører fortiden til, rettsikkerheten er noe av det viktigste vårt samfunn bør ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...