Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter fælt med et merkelig nettverks problem


Anbefalte innlegg

Vi har nå siden tirsdag 13. desember hatt et merkelig problem med nettet her i huset.

 

På tirsdag skulle jeg spille World of Warcraft, men da jeg kom innpå fikk jeg rundt 10 000 latency og falt fort utav det. Det samme skjer på alle servere jeg prøver på, og nå snart en uke etter er det akkurat likt.

 

Jeg har mangen venner som har hatt ingen nevneverdige problemer ved å spille WoW i denne tidsperioden.. utover vanlig lag osv.

 

Jeg har tatt alle triks i boka for å se om dette kan være min feil, reinstallert windows, reinstallert WoW, kjørt alkens scans og defrag osv. osv. men ingenting hjelper. Min romkamerat har akkurat samme problemet forresten.

 

Jeg innstallerte så WoW på min bærbare og prøvde å logge meg på, samme problem. Jeg tok så den hjem til mine foreldre som bor et par kilometer unna, de har også Lyse 4 mbit. Der gikk alt som en drøm.

 

I tillegg til å ikke kunne spille WoW er det andre helt spesifikke ting som ikke går; 123spill.no går ikke, amazon.co.uk går ikke, wow.europe.com går heller ikke... Sidene henger seg og får tilslutt melding om at de er utilgjengelige. Jeg har hatt en kamerat som har sittet og trykket seg inn på de sidene mens jeg har prøvd, og han har ikke hatt problemer.

 

Derimot fungerer de fleste andre sider som de skal.. Jeg børstet også støv av Counter Strike og prøvde å spille det over nett, det gikk fint som f.. hadde best latency av alle på den serveren jeg spilte på.

 

Jeg har restartet modem og router, prøvd å koble fra router og gå direkte via modem... samme problem.. så det er ikke routeren. Jeg har forøvrig åpnet portene som Blizzard anbefaler i routeren min og.

 

Vi har sikkert snakket med Lyse 15 ganger, hver eneste gang begynner de med at det sikkert er feil på den ene serveren til Blizzard, og skal til og måle opp mot den.. prøver så godt vi kan hver gang å si at det ikke er det eneste problemet.. Online Poker går heller ikke forresten, detter ut etter kort tid hver gang. Lyse sier vi må restarte modem og sjekke router osv... hjelper som sagt ikke. De har også resetet modem fra deres sentral. Den ene gangen vi fikk en tekniker på telefonen snakket han om at de hadde et problem med en underleverandør i Europa en plass (Telia Somera elns) og at dette var årsaken. Da må vi isåfall ha en egen, privat linje ned til Europa, og være koblet på en egen server der som det er feil ved.. pga kamerater som også har Lyse og mine foreldre bor få kilometer unna.. og har ingen problemer som sagt.

 

Det eneste jeg kan komme på, er at det er problemer med modemet vårt.. noe som er litt søkt da internettet ved første øyekast fungerer som det skal.

 

En annen tanke jeg gjør meg er at det er en lokal stasjon/trafo (usikker på navnet) her som dirigerer trafikken vår, som ikke dirigerer mine kameraters og mine foreldres trafikk, som det er noe galt i.

 

Alt dette er svært frustrerende og Lyse er motvillige til å sende tekniker da det ser normalt ut fra deres sentral. De som sitter på support forstår ikke dette problemet. De sier at hvis de skal sende en tekniker, så må vi betale 750kr hvis han ikke finner noe galt.. Snakker om god service :thumbdown:

Endret av superreven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, du kan jo begynne med og pinge og trace disse serverne for og se hva som skjer.

At de tar betalt hvis det ikke er feil på eget utstyr er da normalt.

Kjør det jeg nevner og post resultatet her.

5307012[/snapback]

 

Litt usikker hva du mener, men jeg var i kontakt med Blizzard tech support i uken som var, før jeg kontaktet lyse, og da kjørte jeg ping og tracert på det som de ga meg beskjed om - og fikk beskjed om at det var som det skulle være.

 

Som sagt er det andre ting enn WoW som ikke fungerer som det skal. En annen ting som jeg kan legge til er at jeg får ikke sendt mail via Hotmail mens jeg er tilkoblet denne linja, men det går bra når jeg kobler meg opp på en annen. Dette har også pågått siden tirsdag. Sende mail via gmail går derimot bra.

 

At det at de tar betalt for å sjekke kundens utstyr når han har problemer er normalt, er ikke ensbetydende med hva min subjektive mening om hva god service er.

 

edit: Hvis jeg skal kjøre noen tester utover dette å poste her, må jeg få instruksjoner da jeg ikke har såpass innsikt i nettverk.

Endret av superreven
Lenke til kommentar
Litt usikker hva du mener, men jeg var i kontakt med Blizzard tech support i uken som var, før jeg kontaktet lyse, og da kjørte jeg ping og tracert på det som de ga meg beskjed om - og fikk beskjed om at det var som det skulle være.

 

At det at de tar betalt for å sjekke kundens utstyr når han har problemer er normalt, er ikke ensbetydende med hva min subjektive mening om hva god service er.

 

edit: Hvis jeg skal kjøre noen tester utover dette å poste her, må jeg få instruksjoner da jeg ikke har såpass innsikt i nettverk.

5307024[/snapback]

 

Kan du ikke poste ping og tracert her da?

Skulle man ha hatt teknikere stånde klar uten trussel om betaling ved brukerfeil ville man fort ha fått enorme kostnader med support, og det ville gjøre tjenestene mye dyrere så det er egentlig ett pluss i mine øyne.

Lenke til kommentar

Nå kan det jo være at feilen ikke ligger hos brukeren, men i nabolaget her.. og iogmed de ikke klarer og rette feilen ved hjelp av support, bør de se på saken.

 

Gi meg eksakte kommandoer og hva jeg skal kjøre når jeg gjør det osv. når jeg hadde Blizzard på telefon gjorde jeg bare slavisk det han sa.. skrev ikke ned kommandoene så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Ser ut som pingtiden din mot wow.europe.com er OK.

 

Ser også ut som det meste annet er OK, sånn rent oppsettmessig, så jeg skal be deg prøve noe: Skift kabel, evt. sjekk at du ikke har en kabel liggende over sterkstrømapparater eller noe slikt - det kan hørest litt toskete ut, for det er jo et par ting som funker hos deg (men fungerer det optimalt?). Du dropper pakker som bare det, og da blir jeg litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Prøv og legg in siste Firmware Version : 4.20.8 Reboot og test igjen.

Vet MTU størrelsen er problem på en del Telenor linjer. Er ikke sikker på hvilken størrelse som er riktig på lyse sitt nett.

 

Men test dette først i vertfall.

 

Ståle

5307083[/snapback]

 

Kan prøve dette, men tror ikke det har noe å si.. da jeg tok med den bærbare hjem til mine foreldre og prøvde der, gikk det veldig bra. De har akkurat samme router og firmware (jeg kjøpte begge på likt).

 

Har også prøvd å kjøre uten router, direkte gjennom modemet.

Lenke til kommentar
Ser ut som pingtiden din mot wow.europe.com er OK.

 

Ser også ut som det meste annet er OK, sånn rent oppsettmessig, så jeg skal be deg prøve noe: Skift kabel, evt. sjekk at du ikke har en kabel liggende over sterkstrømapparater eller noe slikt - det kan hørest litt toskete ut, for det er jo et par ting som funker hos deg (men fungerer det optimalt?). Du dropper pakker som bare det, og da blir jeg litt skeptisk.

5307085[/snapback]

 

Dette har jeg prøvd, tok med meg den bærbare til der modemet er og koblet en 2m kabel direkte fra det til den bærbare. Prøvde også via routeren med denne kabelen. Min romkamerat har jo også akkurat samme problem, og han har en annen kabel igjen...

Lenke til kommentar
SEr ut til at lyse bruke andre DNS-servere enn det som er satt opp i routeren:

 

ns1.lyse.net:

 

213.167.96.50

 

ns2.lyse.net:

 

213.167.96.34

 

Du har ikke satt opp DNS manuellt på maskinen?

Du kan prøve og sette opp maskinen din med disse og se om det gjør noen forskjell

5307097[/snapback]

 

Jeg tror ikke jeg har satt opp DNS manuelt på maskinen, ikke hjemme hos foreldrene mine heller.. kun "plug and play" såvidt jeg husker.

 

Jeg skal prøve de nå, men litt rart at det skjedde først nå, da jeg har hatt dette oppsettet i routeren siden jeg fikk den og har spilt WoW problemfritt siden release.

 

Angående den firmware upgraden, så er linksys.com og linksysinfo.org tydeligvis noen av de sidene jeg ikke kommer inn på... blir bare stående der når jeg prøvde nå. Så hvis noen kan legge ut den firmware versjonen her ville det vært greit.

Lenke til kommentar

Endret DNS nå, hjalp desverre ikke.

 

edit: angående det med kabel, så har jeg samme problemene over WiFi også.. Det har også gått veldig bra tidligere. Min andre romkamerat spiller vanligvis Online poker via sin bærebare med trådløs... det har han ikke kunnet gjort siden tirsdag han heller.

Endret av superreven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...