Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon

iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

• Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vista funker ganske greit her, og det er jo pent å se på, men hvorfor er all tekst så forferdelig uskarpt?

Eksempel:

vista.jpg

Her er samme utsnitt tatt i XP:

xp.jpg

Det er jo sylskarpt i XP i forhold. Det gjelder ikke bare teksten på internett, men dialogbokser og all annen tekst i Vista syns jeg også er uskarpt.

Jeg har prøvd med både ATI og Nvidia med Vista drivere, så det har nok ikke noe med skjermkortene og gjøre. Er det ingen andre som syns teksten er litt vel blurry? Eller er det sylskarpt hos alle dere andre?

Lenke til kommentar

Ja, det er ClearType som er satt på i Vista som standard. Jeg bruker dette i XP (Egenskaper i skrivebordet -> Utseende -> Effekter, velg ClearType). Dette er mye mer behagelig å se på, enn tynne og spinkle bokstaver.

Edit: Er det WGA i Vista normalt? Vet dere det?

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Det ser ut som du har ClearType satt i Vista, men ikke i XP (Display Properties/Appearance/Effects).

6397972[/snapback]

Det hadde du helt rett i!

ClearType:

cleartype_crop.jpg

Standard:

standard_crop.jpg

Som man ser på bildene så blei det mye bedre med Standard, men det var veldig begrenset hvor mange steder i Vista dette faktisk blei gjeldende. Blandt annet så forblir teksten i iexplorer uforandret når jeg bytter om fra ClearType og Standard. Den viser fortsatt den uklare teksten som om den står på ClearType.

Jeg har testet det samme i XP nå, og der er det tydelig forskjell. Setter jeg den på ClearType så blir teksten i iexplorer like uklar og dårlig som i Vista. Men den blir fin igjen når jeg setter den på Standard, noe den ikke gjør i Vista. Er det kun hos meg dette ikke funker i Vista, eller er det sånn over hele linja med denne Betaen? Noen som gidder å teste på sin maskin før jeg reinstallerer?

Ja, det er ClearType som er satt på i Vista som standard. Jeg bruker dette i XP (Egenskaper i skrivebordet -> Utseende -> Effekter, velg ClearType). Dette er mye mer behagelig å se på, enn tynne og spinkle bokstaver.

6398200[/snapback]

Det er jeg ikke enig i. Bokstavene er rett og slett uklare når den står på ClearType. Fargen "flyter" jo utover. Legg spesielt merke til bokstavene 'n' og 'u' i dette eksempel fra VG.no :

vg_vista_standard.jpg

Her er samme utsnitt tatt i XP med skjermskrift på standard:

vg_xp_standard.jpg

Det er ikke så vanskelig å se hvilken som er skarpest...

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
I XP så er det behagelig.

6399373[/snapback]

Vel, da er det enten noe riv ruskende galt med maskina mi, eller så er en av oss halvblind...hehe :cool:

Her blir det nemlig akkurat like dårlig med ClearType i XP som i Vista.

Samme eksempel som tidligere:

XP ClearType:

vg_vista_standard.jpg

XP Standard:

vg_xp_standard.jpg

Blir jo svimmel av å lese tekst med ClearType...

Lenke til kommentar

6399373[/snapback]

Vel, da er det enten noe riv ruskende galt med maskina mi, eller så er en av oss halvblind...hehe :cool:

6399478[/snapback]

Spørs nok en del hvor bra skjerm du har... kan tenke meg at de ser dårlig ut på en dårlig/uskarp skjerm.

Lenke til kommentar

6399373[/snapback]

6399478[/snapback]

Spørs nok en del hvor bra skjerm du har... kan tenke meg at de ser dårlig ut på en dårlig/uskarp skjerm.

6399619[/snapback]

Jeg har en Samsung 193T, som var blant de beste skjermene man fikk for få år siden, så jeg ville tro den duger. Har vært veldig fornøyd med den, men jeg skal ikke si med sikkerhet at ikke det er den som er synderen. Kanskje den ikke takler ClearType så bra. Så lenge jeg kjører på standard så er teksten ihvertfall sylskarp.

Edit: Når jeg tenker meg om så har det ikke noe med skjermen å gjøre. Når jeg tar screenshot av en tekst som er uklar, og lagrer det som et bilde, så er teksten fortsatt uklart på bildet etterpå. Hvis skjermen ikke hadde taklet ClearType så burde det vel uansett vært klar og fin tekst på bildet av teksten fordi det da ikke er skjermskrift, men punktgrafikk. Og da spiller det ingen rolle om den står på Standard eller ClearType. Det var litt vrient å forklare, men det blir vel riktig det, eller?

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Har en kammerat med en stajonær Medion-maskin (Coop-PC). Desverre finner vi ingen lyddrivere som funker med det innebygde Intel HD Audi/AC'97 lydkortet. Er vel et 82x brikkesett på hovedkortet hans.

Noen som vet om en slik driver som er Vista-kompatibel?

Har en Intel Extreme Graphics-grafikkbrikke på mitt hk, men finner ingen kompatible drivere heller til dette. Alle jeg har prøvd gir meg bluescreen. Er et Epox 4G4A+ hovedkort.

Kanskje noen av disse problemene er blitt borte i siste versjonen (5456)?

6387851[/snapback]

Noen som kan svare meg på dette? Hadde vært fint :)

Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse:

Du sier du er tilbake til XP. Mener du at man ikke kan bruke XP hvis man har Vista Beta 2 instalert?

6401972[/snapback]

Det går fint å ha begge installert om man legger Vista på en egen partisjon. Det blir lagt inn et valg under booting om man vil kjøre XP eller Vista.

Jeg legger stadig inn nye Vista versjoner, men legger alle programmer som har med Vista å gjøre på Vista partisjonen min. Da er det bare å tilbakestille boot loaderen og reformatere Vista partisjonen når neste build kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...