Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon

iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

• Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen måte vi kan fikse boot tiden?

Specs:

3800+ X2 64

7800gt

2048mb ram

6326409[/snapback]

XP sin boot blir en del raskere om du sletter innholdet i Prefetch-mappen i Windows-katalogen. Vil bare fungere i kort tid... Vil vel fungere for Vista også.

Hos meg er den litt tregere enn XP, men ikke så mye. Har XP 2800+ og 2GB-RAM.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Jeg leste på en side (Noe om myter eller sannhet i XP) at renskningen av prefetch har lite eller ingenting å si på ytelsen, og i lange trekk vil det faktisk gjøre det verre..

6326749[/snapback]

leste en test der de kjørte opp xp og masse programmer, og sammenlignet med og uten prefetch.

gikk fortere med prefetch.

var såklart en MS demonstrasjon, så tar det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Jeg leste på en side (Noe om myter eller sannhet i XP) at renskningen av prefetch har lite eller ingenting å si på ytelsen, og i lange trekk vil det faktisk gjøre det verre..

6326749[/snapback]

Kommer veldig an på vil jeg si. Prefetch lager en fil som "simulerer" oppstarten av et program, slik at det vil starte programmer raskere neste gang. Nesten som en cache. Vil fungere fint så lenge disken ikke blir fragmentert. Så å renske den nå og da tviler jeg sterkt på ikke vil være å anbefale.

Også å defragmentere disken vil også kutte ned på oppstartstiden. Grunnen Vista starter tregere ligger vel i at beta-versjonen ikke har skikkelige optimaliseringer som det XP har. Også at muligens det ligger noen debugging-verktøy i bakgrunnen. Mulig dette er fjernet i beta 2.

Lenke til kommentar
Noen som har hatt problemer med aktivering av Vista?

Står at jeg må aktivere, og har ikke flere dager igjen..

Får bare denne feilmeldingen etter den har jobbet i lang tid:

"authentication failed with the following error: 0x800705B4"

6281616[/snapback]

Er det ingen som vet dette? Jeg får denne feilmeldingen når jeg prøver å trykke change product key også :(

6314964[/snapback]

Fant litt info her :)

6315313[/snapback]

Takker for hjelpen Magnusha, men dette gjelder Windows 2000 ser det ut til :(

Noen andre som har forslag? :)

Lenke til kommentar

Har da fått ut fingern å fått innstallert Vista, og har fått et par"problemer".

1: Når jeg starter opp maskinen så får jeg ikke valget mellom XP og Vista går automatisk inn i XP, hvordan får jeg fikset det?.

Har akkurat kommet tilbake fra en kamerat hvor vi la inn Vista, der var det ingen problemer.

2: Når den går inn i xp så tar det 3 ganger så lang tid, hvorfor?

Kan hende at dette er svart på før men orker ikke å lese hele posten :)

Lenke til kommentar

1: Når jeg starter opp maskinen så får jeg ikke valget mellom XP og Vista går automatisk inn i XP, hvordan får jeg fikset det?.

Har akkurat kommet tilbake fra en kamerat hvor vi la inn Vista, der var det ingen problemer.

6328456[/snapback]

1. Du installerer Vista.... Den skal helst installere sin egen bootloader. Mulig du kjører på en SATA-disk eller lignende og Vista "såg" den ikke, så den skrev bootloaderen på en annen disk enn den XP er på.

2. Windows Vista Beta 2

Lenke til kommentar

6328456[/snapback]

1. Du installerer Vista.... Den skal helst installere sin egen bootloader. Mulig du kjører på en SATA-disk eller lignende og Vista "såg" den ikke, så den skrev bootloaderen på en annen disk enn den XP er på.

2. Windows Vista Beta 2

6328578[/snapback]

La den inn på partisjon 2 på raptordisken min, xp ligger på den andre. Hos kameraten min så la vi den inn på en annen disk han har xp på raptoren og vista da på en annen disk, men jeg tror den er en s-ata disk også...

Lenke til kommentar

Kjørt Vista velfungerende i to døgn nå, et par spørsmål.

1: Finnes det en måte å gjøre ikonene på skrivebordet mindre.

2: Er det mulig å endre standar ikon på mappene (ikke bare enkeltvis)

3: Alle disse vista themes'a ute på nettet, er de kun til xp, skulle hjerne hatt ett lysere theme. (Kjører uten Aero (det er Aero det heter?))

4: Jeg ble nødt til å slå av miniatyrbilder pga. ytelse (gjennom kontrollpanel) men da mister jeg bildene for hardiskene. Er det mulig å slå av miniatyrbilder alle andre steder men uten å måtte ha vanlige ikoner på HD'ene.

5: Er det mulig å fjerne Bootloader, kjører kun vista på maskinen og ser liten grunn til å senke oppstarts-tiden med bootloader.

Tar og gjerne imot alle tips som øker ytelsen uten å måtte skru over på classic mode. Vista var ørlite grann tung for laptopen.

Endret av Blomvik
Lenke til kommentar

Blomvik:

Hvis du ikke har bra nok maskin eller høy nok oppløsning er det nok ikke en særlig god idé å kjøre Windows Vista, da er det mye bedre å holde seg til XP.

Slik det ser ut så har alle tingene (omtrent) du spør om å gjøre med ytelse og oppløsning, derfor tror jeg ikke det er så lurt å ha Vista i det hele tatt for deg.

Lenke til kommentar

Det er ikke det at Vista ikke fungerer, men noen ganger dropper ytelsen kraftig og windows bruker litt tid på å komme seg videre igjenn. Alle tegng tyder på att minnet er fullt, men task manager rapporterer att halve minnet er ledig (slik har det vert nesten hver eneste gang jeg har sjekket minnet statusen i vista).

Jeg er vel bare litt kresen og utålmodig, XP har aldrig vert perfekt, men jeg har klart å justere den til å kjøre ganske raskt.

Og når det gjeldr oppløsningen så kjører jeg 1400x1050 i windows.

BTW så kjører jeg vista-betaen nettopp for å finne ut hvordan maskinen min takler det, har lyst til å finne ut på forhånd om jeg skal satse på vista neste år. Det kunne jo vert bedre å vente på RC1 men windows måtte reinstalleres snart uansett =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...