Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon

iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

• Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70

Anbefalte innlegg

Takk for svar :)

Hvorfor må vista gjøre alt så unødvendig tungvindt? I XP holder det med å legge inn probgrammet som ikke fungerer på nytt, eller rett og slett bare reboote.

Bare hyggelig. Det kan skje etter bruk over tid, eller at avspillingsprogrammene blir vrange og slår seg vrange. Installering av mange codecer kan også være en feilkilde. Egentlig så er det ingen fasitsvar på det. Men hvis du vedlikeholder PC-en ved en gjennomgang med CCleaner i ny og ne, eller et annet program som er dedikert til samme oppgaver for den saks skyld, så hjelper det stort. :)

Oppdater gjerne lyddriverne dine også, om nye drivere finnes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er derfor jeg mener at Vista skulle hatt 2 installasjonsalternativer. Ett for erfarne brukere og ett for vanlige uerfarne brukere.

Å ha forskjellige installasjonstyper er noe som trolig skal komme med Windows 7. Det er ikke helt fastslått ennå. Kanskje etter PDC i slutten av oktober. Om dette blir noe av det du tenker på tviler jeg litt på, trolig blir det noe i retning av hva vi så med Windows 95/98.

Lenke til kommentar
Security Center - "Noe er galt fordi du ikke bruker windows sine løsninger, og jeg vil fortsette og plage deg med disse beskjeden selv om pcen din er fullstendig beskyttet." Deaktiveres.

Folk må gjerne skru av eller på hva de vil, eller benytte tredjepartsløsninger så mye de vil for min del. Alt til sin bruk, og for noen hundre sider siden var jeg selv av de som fant UAC veldig plagsom. For en ting fordi den da maste enormt mye mer enn den gjør i dag, også ikke minst fordi man under testing av et OS jo gjerne gjør mye mer av de tingene som trigger dette. Men jeg må si at nå er det langt fra noen daglig plage, så jeg har det likegodt på i de fleste tilfeller.

Men her er du inne på det jeg syns er problemet, det kunne veldig gjerne vært litt lettere/mer konfigurerbart. Jeg tror UAC er både nyttig og nødvendig i en eller annen form, og folk flest sitter ikke med spybot eller tredjeparts brannmurer så også de tingene er på sin plass i mine øyne. Men at Microsoft plutselig vil slutte å "prakke" sine egne løsninger på deg er vel ikke realistisk. Jeg tror ikke de ønsker å gjøre det for enkelt og smertefritt å bytte ut MS løsning med tredjeparts løsning, og de befinner seg jo stadig helt på grensen av lovverk ifht monopolisering.

mushi @ 05/10-2008 : 13:05

Hvorfor må vista gjøre alt så unødvendig tungvindt? I XP holder det med å legge inn probgrammet som ikke fungerer på nytt, eller rett og slett bare reboote.

Jeg er ikke så sikker på at det faktisk ER slik. Problemer med codec og mediafiler var det langt fra fritt for i XP heller, og jeg syns ikke jeg ser noe mønster i at "minor fuckups" oftere løste seg ved reboot i XP enn det gjør i Vista. Men det har jo en tendens til å være slik at gresset er grønnere på den siden av gjerdet man ikke er... ;)

Lenke til kommentar

Jeg sitter nå på en XP-maskin som er rimelig oppdatert (Core 2 Duo, 2GB RAM, Radeon HD4870), selve XP-installasjonen er 2 år gammel. Har merket at det er blitt veldig tregt det siste halve året, samt problemer med enkelte programmer som krasjer uten videre, mens andre ikke vil virke i det hele tatt. Ofte henger maskinen seg når jeg starter den også, slik at det kan ta opptil 3 omstartinger før maskinen er klar til bruk (som tar altfor lang tid!). Jeg er ganske overbevist om at det skyldes Windows som er blitt gammelt og surt, ikke maskinvare eller virus o.l.

Derfor vurderer jeg å oppgradere til Vista, men er det mulig å installere det slik at jeg slipper å måtte formatere hele harddisken? Har nemlig mange innstillinger, programmer og andre filer som det vil ta meg år og dag å installere på nytt, noe jeg er lite lysten på. Leste litt på Microsoft sine sider, men ble ikke så veldig mye klokere over hva som blir beholdt når man oppgraderer direkte. Noen som kan hjelpe litt? Vil helst beholde så mye som muligt ned til minste detalj slik det var i XP, bortsett fra utseende :)

Lenke til kommentar

Programmer og slik må du reinstallere uansett. Og om du har hatt litt vett når du partisjonerte disken, så har du en partisjon til kun windows, og en eller flere til resten.

Jeg vet ikke hvilke innstillinger du tenker på, men i alle tilfeller er det best og bare kjøre en clean install av vista. Formater partisjonen, legg inn.

Tok meg ca 2-3 timer og få alt slik jeg ville. Programmer, innstillinger osv osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Har et spørsmål ang. indeksering. Jeg vurdere å indeksere hele disken min på min bærbare, slik at jeg får søkt opp alt raskt og effektivt. Men jeg regner med dette fører til andre tregheter i systemet ...?

Det er forøvrig snakk om en middels kraftig bærbar pc med 250gb, 2ghz dobbelkjerne og 4gig ram.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så 2bb1, hvordan gikk det med indekseringen? ;) Ble maskinen mye tregere eller? Er jo genialt om du kan indeksere hele disken uten å tape ytelse, er jo ingen tvil om at søkingen blir mye bedre ihvertfall.

Nei, ikke blitt noe merkbart tregere tør jeg påstå. :) Supert å kunne søke opp alt i full fart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

På komplett sine pc-er (konfigurator) er det i hovedsak 32-bit. Er egentlig litt kean på 64-bit, men vil det at det bare står 32-bit si at det ikke fungerer med driverne etc. på x64?

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For rundt et år siden kjøpe jeg meg ny custom pc, nå har tiden gått og det er virkelig på tide med en reformatering. Det kan vel nevnes at jeg har skaffet Vista Ultimate med SP1 den ulovlige veien, og jeg husker at jeg lagde en CD for reformatering når jeg installerte OS'et for et år siden, denne CD'en aner jeg ikke hvor er blitt av, så mitt spørsmål til dere er, hvordan kan jeg få reformatert PC'en min nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...