Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Når jeg får linker tilsendt på MSN og IRC og slikt og trykker på de, åpnes de automatisk i IE.

Veldig irriterende, særlig siden Firefox står oppført som standard nettleser og alt sånt.

Jeg kan ikke fjerne IE heller, for visse sider funker ikke helt i Firefox og Opera (alltid like irriterende), men er det noen måte å gjøre at linker fra MSN og IRC, vel, linker generelt, åpnes i Firefox?

 

edit: I Vista that is.

For det funker helt glimrende i XP :p

 

Noen måte å løse dette på? Utrolig irriterende hver gang jeg åpner mailen fra wlm som eksempel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
Har til nå styrt unna Vista da XP har tilfredsstilt de kravene jeg har hatt. Istedenfor å lage en ny (nok en) tråd om følgende så spør jeg her:

Har Vista blitt kvitt barndomssykdommene nå? (treg filoverføring, mangel på drivere etc.)

 

Jeg kan egentlig ikke svare deg, da min Vista funket både med og uten SP1, dvs jeg hadde ikke noen problemer med treg filoverføring. Tror at dette er veldig individuelt i fra maskin til maskin.

 

Men jeg merket en generell forbedring i hastigheten til OS'et med og uten SP1 installert, og det virker til at tredjeparts programmer ikke krasjer så ofte i SP1.

 

Må jeg kjøpe ny HW i forbindelse med Vista OEM?

 

Det kommer jo an på hvilken maskin du har nå det. :)

 

Jeg kjørte Vista Ultimate RC2 på min gamle stasjonære uten noen problemer; AMD64 2Ghz s.754, GeForce3 Ti500, 2GiB ram, Raptor 10000rpm.

Lenke til kommentar
Har til nå styrt unna Vista da XP har tilfredsstilt de kravene jeg har hatt. Istedenfor å lage en ny (nok en) tråd om følgende så spør jeg her:

Har Vista blitt kvitt barndomssykdommene nå? (treg filoverføring, mangel på drivere etc.)

Må jeg kjøpe ny HW i forbindelse med Vista OEM?

Vista har blitt mye bedre siden den kom ut, de fleste "barndomssykdommene" er borte og alt funkere bra hos meg men det merkes at det er enda litt treg filoverføring etter min mening, men ikke fullt så treg at det gjør noe. Venter på at sp1 skal fikse dette når den tid kommer.

 

Eneste driver mangel jeg har kommet borti er en gammel webcam jeg har, (den funket på 32bit versjonen av vista men ikke 64) så jeg tror at det ikke skal mangle til drivere nå med mindre du har veldig gammelt hardware.

 

Om du må kjøpe ny hardware spørs vel hva slags hardware du har nå :)

Lenke til kommentar

Man trenger ikke lenger kjøpe noe hardware sammen med OEM versjon, hvis det var det du lurte på überGoliath.

 

Det andre du lurer på finnes det fryktelig mange forskjellige svar på, og oppfatninger om...

Man kan vel si at de fleste allvorlige "barnesykdommene" er luket ut, og driverstøtten er generelt vesentlig mye bedre enn for et år siden. Men hvis du spør meg hva det er minst sjanse for å oppleve problemer av noe slag med, Vista vs XP, vil jeg si at det er mindre trøbbel med XP fortsatt.

 

Kjører Vista på diverse maskiner selv, og støtter andre som har det, og det er alt fra ingen problemer overhodet, til en god del uregelmessigheter på de forskjellige maskinene jeg er borti.

Har man først ventet til nå, ville jeg i alle fall ventet litt til, slik at man får SP1.

 

 

Edit: ja, da forsto jeg det rett ang OEM, og det er altså ikke lenger nødvendig å investere i en IDE- kabel eller liknende ;) .

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Har til nå styrt unna Vista da XP har tilfredsstilt de kravene jeg har hatt. Istedenfor å lage en ny (nok en) tråd om følgende så spør jeg her:

Har Vista blitt kvitt barndomssykdommene nå? (treg filoverføring, mangel på drivere etc.)

Må jeg kjøpe ny HW i forbindelse med Vista OEM?

 

Her snakker jeg ut fra egen erfaring så langt med vista. Jeg er ikke "fan boy" av noe os egentlig da jeg bruker tid på både linux og windows.

Jeg kjøpte vista 64bit home premium oem. engelsk med engang denne var tilgjengelig. Hadde i en tid kjørt beta utgaven uten særlig hell. Det samme opplevde jeg med oem utgaven. Så jeg, som så mange med meg, gikk tilbake til den gamle xp installasjon. Der levde jeg lykkelig helt frem til i høst da prisen på minne sank, og forsatte å synke, bare måtte jeg ha 2gb mer ram. Og da måtte jeg kjøre 64bit for full utnyttelse. Brukte vLite(se sig.) til å integrere alle oppdateringer frem til des. 07. Se i forumet her etter en type som heter Fox , eller onepiece for hotfixpakker. OBS. engelsk only. Og jammen fungerte det langt bedre nå. For å si det sånn, for første gang aktiverte jeg vista, Og det etter 29 dagers prøving og tilpassing. Let etter andre av mine poster her på forumet for andre resurser angående tweaking av vista. Endte og opp med og slette xp pro installasjonen min, og gi plassen til vista.

 

 

Når jeg får linker tilsendt på MSN og IRC og slikt og trykker på de, åpnes de automatisk i IE.

Veldig irriterende, særlig siden Firefox står oppført som standard nettleser og alt sånt.

Jeg kan ikke fjerne IE heller, for visse sider funker ikke helt i Firefox og Opera (alltid like irriterende), men er det noen måte å gjøre at linker fra MSN og IRC, vel, linker generelt, åpnes i Firefox?

 

edit: I Vista that is.

For det funker helt glimrende i XP :p

 

Noen måte å løse dette på? Utrolig irriterende hver gang jeg åpner mailen fra wlm som eksempel...

 

Sjekk denne posten for mulig løsning..

 

atlef.

Lenke til kommentar
Syns å huske noen ikke fikk VLC til å fungere. Da anntok jeg at det var mange slike problemer.

Det må i så fall ha vært i "gamle dager" før VLC-utviklerne tok hensyn til at programmet kunne bli kjørt på Vista. Etter jeg installerte Vista nå i januar har jeg ikke opplevd noen problemer med VLC eller andre programmer. Eneste spillet jeg har hatt trøbbel med var Bejewled Deluxe 2. Men har ikke fått testet om dette kjører etter jeg installerte SP1. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Syns å huske noen ikke fikk VLC til å fungere. Da anntok jeg at det var mange slike problemer.

 

Eneste problemet jeg har vært borti med VLC vs Vista er at når man viste en video gikk Vista tilbake til "non-aero" visual style. Aldri vært noe problem ellers. i alle fall ikke som jeg har opplevd.

Lenke til kommentar

Opplever du enda at Vista går til non-aero, Andy G? Hos meg med nyeste versjon skjer ikke dette. Tvert i mot kan jeg bruke Flip3D på VLC mens jeg spiller av HD-filmer i 1080p. :)

Men videoavspilling i WinAMP derimot hakker dersom jeg ikke skrur av Aero, så vil tro programvareutviklerne kanskje enda henger litt etter med å lage programvare som støtter det grafiske APIet i Vista slik man hadde intensjoner om. I WinAMP kan man jo ikke velge output-API for video slik man kan med VLC.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...