Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Jeg skjønner veldig godt at xp er mindre ressurskrevende enn vista, men nå har jeg skifta til classic theme, avlsuttet sidebar og likevel går alt i sirup her.

 

Den forige pc'en jeg hadde var en CL56 med 1024 mb minne og en gammel pentium m 1,7 ghz.

Nå har jeg 2048 mb minne og dual core 2 ghz med 4 mb cache.

 

Hvorfor går alt så tregt i forhold til min gammle pc? CL56 går alt dobbelt så fort, mens på vista går alt dobbelt så sakte. Burde det ikke omvendt?

 

Legger også til at jeg sliter med treg overføringshastighet fra en vista pc til en xp. Noen som har en løsning på dette?

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en ekstern harddisk til backup og prøver backup-funksjonen som følger med. Det funker forsåvidt bra det, litt dumt at jeg MÅ ha med OS og ikke kan ta bare backup av bilder, media osv..

 

Men det største problemet er at jeg har ikke den eksterne harddisken koblet til PCen, kun når jeg tar backup. Og plutselig begynner windows å ta backup, og finner ikke disken. Så for meg burde det vært et eller annet varsel, nå må du sette inn disk H: for å ta backup eller noe. Så kan jeg sette inn disken og når den er koblet til starter den prosessen.

 

Noen måte å gjøre dette på? Evt. må jeg ha et varsel en 5 min. før eller noe om at jeg må sette inn disken fordi den tar backup om 5 min.

 

EDIT: Den kopierer alle filene på nytt jo! Må den gjøre det hver gang og ikke bare gjøre om på det som er endret, lagt til, fjernet osv. er det jo ubrukelig.

 

Dessuten synes jeg det er litt dumt av backupen er pakket i .rar-filer.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Dette følger vel ikke med Vista?

 

Valgte Ultimate for å få med backup-løsning bl.a. jeg, men hvis den må kopiere alle filene på nytt for hver gang og ikke bare endre, er det jo ubrukelig, noen som er enig der? Det er snakk om ganske mange GB. På en uke har jeg fått 5 nye sanger også må den kopiere over alle 2000 sangene på nytt? Det går ikke.

Lenke til kommentar
Dette følger vel ikke med Vista?

 

Valgte Ultimate for å få med backup-løsning bl.a. jeg, men hvis den må kopiere alle filene på nytt for hver gang og ikke bare endre, er det jo ubrukelig, noen som er enig der? Det er snakk om ganske mange GB. På en uke har jeg fått 5 nye sanger også må den kopiere over alle 2000 sangene på nytt? Det går ikke.

9464555[/snapback]

Jeg bruker det ikke selv, men Vista backup skal jo kunne foreta inkrementelle backups (- bare nye ting kopieres -), så det spørs om det ikke er noe i oppsettet ditt som har slått seg litt på vrangen.

 

Hvis du ikke slumper til å få svar fra en Vista Backup-bruker her på forumet, så vil et Google-søk etter 'Vista backup' gi 76 mill treff.

 

Eller er kanskje det innebygde help-systemet i Vista godt nok? (Det er mange som ikke har fått med seg at det faktisk ligger svar på mange spørsmål her.)

 

edit: By the way, det finnes Backup-funksjoner i alle Vista-versjonene, med unntak av Starter Ed. Det som er spesielt med Ultimate (bl.a.) er at den også har "Complete PC Backup and Restore", et image-basert backup-system a la Norton Ghost.

 

edit2: SyncToy kan lastes ned gratis fra Microsoft.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg satt meg litt mer inni det. Bruker du windows sin gjenoppretting er det genialt. Før jeg forstod at jeg måtte det virka det ganske ubrukelig.

 

Takk for hjelpa!

 

Forresten: Jeg har Vista Ultimate 64-bit, det funker dritbra. Har et gammelt webcam som det ikke finnes drivere til, men det skjønner jeg godt, siden det er mange år gammelt. Skjønner ikke hva folk snakker om når de sier Vista er det nye ME osv. Synes det er sinnsykt bra jeg. Og ikke en eneste servicepack har kommet enda.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Jeg bruker det ikke selv, men Vista backup skal jo kunne foreta inkrementelle backups (- bare nye ting kopieres -), så det spørs om det ikke er noe i oppsettet ditt som har slått seg litt på vrangen.

9464944[/snapback]

Nå er det lenge siden jeg hadde om dette. Men er ikke inkrementelle filer verdiløs uten en annen backup eller noe? Mener å huske at de ikke kan gjenopprettes ut i fra seg selv.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Det er lagt opp slik at hver gang jeg tar en sikkethets kopi så lages en ny mappe: Backup (dato). Jeg har tatt backup tre ganger nå, så hos meg har jeg tre mapper med forskjellige datoer. Det er også en til mappe som heter "Catalogs". Der ligger det en eller anna Windows-fil. Når jeg trykker på den kommer jeg inn på gjenoppretting. Da får jeg opp harddiskene jeg har tatt backup fra og alt det der. Der kan jeg velge hva jeg vil gjenopprette. Enkelt!

 

Går jeg innpå mappene med Backupene finner jeg masse .rar-filer.

På den første backupen ligger det masse i mappa, alt jeg hadde på PCen den datoen. I den mappa som ble laga ved neste backup ligger alle de nye filene som har kommet. Derfor ligger det ikke så VELDIG mye der, det spørs jo hvor mye nytt jeg har på PCen.

Det jeg ikke vet er hvordan det er med ting jeg har sletta, om de er fjerna fra de forrige mappene eller hva.

 

EDIT: Programmet sletter ikke fra backupen de filene jeg har sletta på PCen! Dette er jo litt dumt. Noen som vet hva jeg skal gjøre? Eller gjør jeg noe feil? Ellers må jeg jo helt ny backup innimellom da, for å få bort det jeg skal slette!

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Programmet sletter ikke fra backupen de filene jeg har sletta på PCen! Dette er jo litt dumt. Noen som vet hva jeg skal gjøre? Eller gjør jeg noe feil? Ellers må jeg jo helt ny backup innimellom da, for å få bort det jeg skal slette!

9467341[/snapback]

Det er sånn det er ....

Noe av poenget med backup er jo å beskytte seg selv mot sletting av filer som man i ettertid finner ut at man ikke burde ha slettet ...

 

For å "bli kvitt" disse filene må du ta en ny, full backup (og slette de gamle backup-filene)

 

Hvis du vil "synkronisere" en folder på PC'en med en folder på backup-disken, så kan du jo forsøke SyncToy. Der kan du velge hvordan backup-folderen skal "følge" det som skjer med PC-folderen; sletter du en fil på PC'en, så kan den også slettes fra backup-folderen, neste gang SyncToy kjøres. Jeg mener å huske at du kan velge mellom 5 ulike synkroniseringsmetoder for de to folderne.

Lenke til kommentar
Jeg bruker det ikke selv, men Vista backup skal jo kunne foreta inkrementelle backups (- bare nye ting kopieres -), så det spørs om det ikke er noe i oppsettet ditt som har slått seg litt på vrangen.

9464944[/snapback]

Nå er det lenge siden jeg hadde om dette. Men er ikke inkrementelle filer verdiløs uten en annen backup eller noe? Mener å huske at de ikke kan gjenopprettes ut i fra seg selv.

9466879[/snapback]

Riktig det. Du må starte med en full backup, men deretter er det nok å ta inkrementelle backups. "Problemene" kommer når disken kræsjer og du skal legge inn filer fra backup. Hvis du har mange inkrementelle backups kan det ta litt tid.

 

Derfor finnes det også en tredje type backup som gjerne kalles for differensiell backup; da tar du backup av alle filer som er endret siden forrige full-backup. En full + en differensiell backup kan da "erstatte" en full + mange inkrementelle backups.

 

Men det er jo gjerne med backups som med paraplyer;

hvis du har en, så får du aldri bruk for den.

Lenke til kommentar
Går det an å avinstallere Windows-programmer? Som Windows Mail, Movie Maker osv.

9482183[/snapback]

I WinXP var det jo en egen "tab" (?) i 'Add/Remove Programs' for Windows-komponenter, der man kunne krysse av for hva man ville ha med og ikke ha med. Jeg vet ikke om det fortsatt er slik i Vista, men det er det første stedet jeg ville ha sjekket. (Men her er det ikke en Vista-maskin i mils omkrets.)

Lenke til kommentar
Ja, men hvordan fjerne WINDOWS-komponenter?

 

Vil ikke fjerne Nod32 eller Nero eller whatever...

9486946[/snapback]

Hmm, det er er verre problem. Du kan jo alltids boote opp fra en Linux-CD og formatere partisjonen der Windows ligger. Da forsvinner Windows Mail og Movie Maker helt sikkert. Nod32 trenger man ikke til vanlig bruk under Linux da det er praktisk talt immunt mot virus, men det finnes en utgave av Nod32 for epostservere under Linux. Det fjerner Windows-virus fra eposter. Nero finner du også til Linux.

 

Jeg kommer ikke på noen måter å fjerne de nevnte programmene på uten å fjerne Windows så dette er den beste løsningen jeg fant på problemet ditt. Det er mulig det går an på ett eller annet vis, men det er trolig vanskelig og risikabelt (stabilitetsmessig). Hvis den foreslåtte løsningen ikke faller i smak så har jeg ingen løsninger å tilby og du må trolig bite i det sure eplet og la programmene ligge der.

Lenke til kommentar
Går det an å avinstallere Windows-programmer? Som Windows Mail, Movie Maker osv.

9482183[/snapback]

Fra denne forumposten - funnet via Google - sakset jeg følgende:

---------------------------------------------------------------

To Add/Remove components in Vista, do the following:

 

- Open Control Panel

- In the left hand pane choose “Classic View”

- Double click “Programs and Features”

- Look in the left hand pane and click on “Turn Windows Features on or off”

- Once the box is “updated” you will be able to Add/Remove Windows Components

 

I know it sounds simple but it drove me nuts trying to figure out where MS had hid this features.

---------------------------------------------------------------

 

Men, som i XP er det vel neppe mulig å avinstallere alt på denne måten.

I XP var det et edit-tricks på en eller annen inf-fil som gjorde at flere programmer dukket opp i listen av ting som kunne avinstalleres. Mulig noe lignende kan gjøres i Vista.

Lenke til kommentar
nebrewfoz: Den metoden gjør riktignok programmene "usynlige", men de blir ikke avinstallert. Det trengs bare noen tastetrykk for å få tilbake programmene etter å ha brukt den metoden. Metoden frigjør altså ingen plass på harddisken.

9487389[/snapback]

 

Hehe, det er da jammen ikke rare plassen du frigjør på harddisken ved fjerning.

 

Derfor lurer jeg på hva årsaken til at man ønsker fjerne disse programmene.

 

Å installere Linux vil bare skape fler problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...