Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har muligens oppdaget mitt første "problem" med Vista.

Det er som følger, av og til så får jeg ikke kontakt med nettverket og eneste måten å rette dette er å restarte maskinen.

Det merkelige er at dette skulle dukke opp nå etter flere mnd med Vista  :hmm:

Nå har jeg XP også på samme maskin,men har ikke hatt tid å sjekke om det samme skjer da.

Det kan gå to-tre timer etter oppstart før dette skjer og andre ganger kan det gå et par døgn  :hmm:  :hmm:  :hmm:

Noen tips ?

8893035[/snapback]

Oj, dette er jo førstesidestoff, Snekker'n har kanskje et problem med Vista! :dribble:

 

Men fra spøk til alvor, jeg har hørt om liknende problemer ganske mange ganger etterhvert, og fikk også selv et liknende problem som du beskriver helt plutselig på min laptop, og det var ganske plagsomt også en periode. Nå har det ikke skjedd på i alle fall en mnd's tid, og jeg har ikke gjort noe bevist som skulle tilsi at det ble i orden :dontgetit:

Jeg kan heller ikke si jeg skjønte hvorfor det plutselig ble et problem... For min del var det stort sett snakk om at nettverksikonet fremdeles var uten rødt kryss, men "bare lokal" og altså ingen nett-tilgang.

Har problemet med kablet eller trådløst nettverk da?

Og mister du nettverksforbindelsen helt, eller bare internett?

 

Finner i farten bare en tråd som er inne på problematikken her"Mister internett" Men vet det finnes fler, og også flere varianter av problemet. Du kan jo se om det kan være noe tips i noen av linkene i den tråden.

8897680[/snapback]

 

Når det skjer så mister jeg bare forbindelsen på den ene maskinen, de andre + tlf fungerer fint.

Det merkelige er at her kjører to maskiner med samme os (Vista) den andre en bærbar mister ikke nettverkstilgangen :hmm:

Lenke til kommentar
Snekker`n Postet i går, 22:28

Det merkelige er at her kjører to maskiner med samme os (Vista) den andre en bærbar mister ikke nettverkstilgangen 

Ja, det er nok fordi dette er et problem som tilsynelatende bare oppstår helt av det blå, og slår til temmelig tilfeldig... Det er i alle fall mitt intrykk, og mange har prøvd litt av hvert for å løse dette, skru av IPV6, endre strømstyringsoppsett, skifte drivere, ol, uten at jeg har sett noe som beviselig fikser problemet.

Her forsvant problemet som sagt like uforståelig som det oppstod... :dontgetit:

 

Det at andre lokale maskiner ikke har problemer er jo også "normalen", her er det en av 3 som har hatt dette tullet, så det er ingen tvil om at det er et lokalt maskinproblem. For min del er det snakk om en trådløs maskin som hadde problemene, og andre maskiner både med Vista og XP beholder da nett- tilgang mens den mister forbindelsen.

 

Men har fortsatt ikke fått med meg om du mister forbindelsen helt, eller delvis (status på nettverksikon) og om du snakker om trådløst eller kablet? :)

Lenke til kommentar
Hva skjer når man velger "Lås" på startmenyen? Låser skjermen seg mens prorgammene fortsatt kjører eller låser hele PCen seg?

8923653[/snapback]

Maskinen låses til innloggings- skjermbildet slik at du må skrive inn ditt passord for å komme inn igjen, programmer, nedlastninger, osv, fortsetter å kjøre mens den er låst. :)

Lenke til kommentar
Okey, et lite spørsmål som ikke er verdt en ny tråd:

Hvordan beholde gjennomsiktige vinduer når man maksimerer dem?

 

Mener jeg gjorde det når jeg hadde BETA, men husker ikke hvordan.

Takk for hjelp :)

8914214[/snapback]

Her har du:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=715323&hl=

 

Ser dog ikke vitsen med dette jeg =/

Har du et vindu maksimert trenger du jo ikke å se hva som er bak.

8915626[/snapback]

Takk for svar :)

Nei, enig med deg der, og hadde ikke trodd den skulle virke på den måten. Problemet er at når man maksimerer et vindu blir de svarte, noe som er ganske stygt. Da spør jeg heller om dette: Finnes det en måte å beholde samme farge som vinduet har når man maksimerer det, bare uten gjennomsiktighet? Er så irriterende å kjøre med hvite vinduer for at de skal bli svarte når du maksimerer.

Lenke til kommentar
Snekker`n Postet i går, 22:28

Det merkelige er at her kjører to maskiner med samme os (Vista) den andre en bærbar mister ikke nettverkstilgangen 

Ja, det er nok fordi dette er et problem som tilsynelatende bare oppstår helt av det blå, og slår til temmelig tilfeldig... Det er i alle fall mitt intrykk, og mange har prøvd litt av hvert for å løse dette, skru av IPV6, endre strømstyringsoppsett, skifte drivere, ol, uten at jeg har sett noe som beviselig fikser problemet.

Her forsvant problemet som sagt like uforståelig som det oppstod... :dontgetit:

 

Det at andre lokale maskiner ikke har problemer er jo også "normalen", her er det en av 3 som har hatt dette tullet, så det er ingen tvil om at det er et lokalt maskinproblem. For min del er det snakk om en trådløs maskin som hadde problemene, og andre maskiner både med Vista og XP beholder da nett- tilgang mens den mister forbindelsen.

 

Men har fortsatt ikke fått med meg om du mister forbindelsen helt, eller delvis (status på nettverksikon) og om du snakker om trådløst eller kablet? :)

8926011[/snapback]

 

Det er kablet nettverk og om jeg kjører test med telenor online testprogramm så står det dær at jeg har kontakt med modem,men at det er brudd på linjen, velger jeg reparer så får jeg bare beskjed om at dette er et problem som windows ikke kan reparere.

Restarter jeg maskinen er alt ok :hmm:

 

PS: jeg har to Vista os,dette er en 64 bit versjon og den som ligger på den bærbare er 32 bits versjon.

Kan det være noe med 64 bits versjonen som er årsaken .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Okey, et lite spørsmål som ikke er verdt en ny tråd:

Hvordan beholde gjennomsiktige vinduer når man maksimerer dem?

 

Mener jeg gjorde det når jeg hadde BETA, men husker ikke hvordan.

Takk for hjelp :)

8914214[/snapback]

Her har du:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=715323&hl=

 

Ser dog ikke vitsen med dette jeg =/

Har du et vindu maksimert trenger du jo ikke å se hva som er bak.

8915626[/snapback]

Takk for svar :)

Nei, enig med deg der, og hadde ikke trodd den skulle virke på den måten. Problemet er at når man maksimerer et vindu blir de svarte, noe som er ganske stygt. Da spør jeg heller om dette: Finnes det en måte å beholde samme farge som vinduet har når man maksimerer det, bare uten gjennomsiktighet? Er så irriterende å kjøre med hvite vinduer for at de skal bli svarte når du maksimerer.

8926343[/snapback]

 

Er nok ikke store problemet å få til. Problemet er bare at jeg ikke bruker Vista lenger, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Det er kablet nettverk og om jeg kjører test med telenor online testprogramm så står det dær at jeg har kontakt med modem,men at det er brudd på linjen, velger jeg reparer så får jeg bare beskjed om at dette er et problem som windows ikke kan reparere.

Restarter jeg maskinen er alt ok  :hmm:

 

PS: jeg har to Vista os,dette er en 64 bit versjon og den som ligger på den bærbare er 32 bits versjon.

Kan det være noe med 64 bits versjonen som er årsaken .

8927923[/snapback]

 

 

Jeg opplevde problemet du beskriver da jeg hadde Vista Beta2 (eller rc1). Den gangen hadde det sammenheng med konflikt mellom vista og driverne til hardware-firewallene til de integrerte nettverkpluggene på mitt Asus hovedkort.

Samme feil oppstod da jeg fikk vista x64 ultimate, men da sporet jeg det til den dårlige routeren min som ikke taklet IPv6.

 

Løsningene var hhv. å avinstallere hw-firewallene og deaktivere IPv6, men sistnevnte har jeg sett vært nevnt tidligere i denne tråden så jeg regner med du har prøvd det.

Lenke til kommentar

programm avsluttes pga beskytte windows blablabla.

 

hvordan får jeg fikset det?

 

husker det var en plass man adda runfila elns.

 

men hvor?

 

 

edit: hvor på vlc var det man fikset slik at man fikk video og ikke bare lyd?

Endret av 1915
Lenke til kommentar

Har prøvd å søke, men fant ikke svaret jeg ville ha.

 

Når jeg åpner et gif-bilde, blir IE brukt som programmet for å se bildet. Og da kunne jeg ikke liksom bare bla om flere gif-bilder i en mappe.

 

Og jeg får ikke åpnet GIF-bilder i Windows Fotogalleri.. Så da lurer jeg på om noen her har noe gode forslag om hva som kan heller gjøres?

Lenke til kommentar
Har prøvd å søke, men fant ikke svaret jeg ville ha.

 

Når jeg åpner et gif-bilde, blir IE brukt som programmet for å se bildet. Og da kunne jeg ikke liksom bare bla om flere gif-bilder i en mappe.

 

Og jeg får ikke åpnet GIF-bilder i Windows Fotogalleri.. Så da lurer jeg på om noen her har noe gode forslag om hva som kan heller gjøres?

8951431[/snapback]

Så det funker ikke å høyreklikke > "Åpne i"?

Lenke til kommentar
programm avsluttes pga beskytte windows blablabla.

hvordan får jeg fikset det?

husker det var en plass man adda runfila elns.

men hvor?

8950831[/snapback]

Du går på:

Start --> Kontrollpanel --> System --> Avanserte systeminstillinger --> Avansert (fanen) --> Innstillinger (Ytelse) --> Datakjøringsforhindring (fanen) --> Slå på DEP for alle [blablabla] ..bortsett fra de jeg velger.

Da velger du runfila (.exe) for programme(ene) du vil tillate.

Det bør funke :D

Lenke til kommentar
programm avsluttes pga beskytte windows blablabla.

hvordan får jeg fikset det?

husker det var en plass man adda runfila elns.

men hvor?

8950831[/snapback]

Du går på:

Start --> Kontrollpanel --> System --> Avanserte systeminstillinger --> Avansert (fanen) --> Innstillinger (Ytelse) --> Datakjøringsforhindring (fanen) --> Slå på DEP for alle [blablabla] ..bortsett fra de jeg velger.

Da velger du runfila (.exe) for programme(ene) du vil tillate.

Det bør funke :D

8951899[/snapback]

var akkurat det jeg ville vite :D

Lenke til kommentar
edit: hvor på vlc var det man fikset slik at man fikk video og ikke bare lyd?

8950831[/snapback]

Settings -> Preferences -> Video -> Output modules -> Hak av Advanced options -> Velg OpenGL fra lista.

 

Har prøvd å søke, men fant ikke svaret jeg ville ha.

 

Når jeg åpner et gif-bilde, blir IE brukt som programmet for å se bildet. Og da kunne jeg ikke liksom bare bla om flere gif-bilder i en mappe.

 

Og jeg får ikke åpnet GIF-bilder i Windows Fotogalleri.. Så da lurer jeg på om noen her har noe gode forslag om hva som kan heller gjøres?

8951431[/snapback]

Så det funker ikke å høyreklikke > "Åpne i"?

8951614[/snapback]

Nei, såvidt jeg vet støtter ikke Windows Photo Gallery gif filer.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har prøvd å søke, men fant ikke svaret jeg ville ha.

 

Når jeg åpner et gif-bilde, blir IE brukt som programmet for å se bildet. Og da kunne jeg ikke liksom bare bla om flere gif-bilder i en mappe.

 

Og jeg får ikke åpnet GIF-bilder i Windows Fotogalleri.. Så da lurer jeg på om noen her har noe gode forslag om hva som kan heller gjøres?

8951431[/snapback]

Så det funker ikke å høyreklikke > "Åpne i"?

8951614[/snapback]

Nei, såvidt jeg vet støtter ikke Windows Photo Gallery gif filer.

8953135[/snapback]

 

Stemmer det, Windows Fotogalleri støtter ikke gif bilder.. og det er irriterende..

 

Så det er ikke noen som har noe bra forslag da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...